PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE
PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN 21.12.2018
Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în Municipiul Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7108/13.12.2018 , în baza:
- Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
- Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
- Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
- Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
- Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,
autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.11.2018 că proiectul
” Demolarea Grădiniței nr. 7 și construirea unei noi clădiri pentru grădinița pe strada Orbán Balázs” propus a fi amplasat municipiului Sfântu Gheorghe, str. Orbán Balázs, nr. 4, aflat în intravilanul localității, conform poziția Nr.crt.112 din Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al municipiului Sfântu Gheorghe, aprobat prin HG nr. 975/2002, cu modificările și completările ulterioare, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului.
Justificarea prezentei decizii:
I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:
- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera b), corelat cu punctul 13 litera a),
- în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 14.12.2018; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 19.12.2018) nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
- Proces-verbal ședință CAT nr. 39/20.12.2018;
- Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
- prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:
1. Caracteristicile proiectului:
a) dimensiunea și concepția întregului proiect:
Date generale si localizarea proiectului:
Denumirea proiectului:Demolarea gradinitei nr.7 si construirea unei noi cladiri pentru gradinita
Amplasamentul proiectului:
Municipiul Sf.Gheorghe,str.Orban Balazs nr.4, jud.Covasna
Regimul juridic: CF nr.29855; nr.top 663,664/2 nr.cad. C1
Imobilul proprietate publica a Statului Roman, situat in intravilan.Drept de administrare a Consiliului Local al mun.Sf.Gheorghe, poz.492,493 din Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al mun.Sf.Gheorghe, aprobat prin HG nr.975/2002 cu modificarile si completarile si modificarile ulterioare
Regimul economic: zona de locuinte
folosinta actuala : gradinita
Regimul tehnic: Conform PUG si R.L.U. aprobat prin HCL nr.27/2016, cu respectarea legii nr.50/1991, cu completarile ulterioare si a Codului Civil.terenul cu constructia se afla in nord vestul intravilanului mun.Sf.Gheorghe, cu front de cca.25m pe str.Orban Balazs spre sud-vest si marginit la nord-est de paraul Debren
terenul de forma trapezoidala are o suprafata de 788mp(648mp inscris in CF), cu constructia parter+ subsol partial al gradinitei cu Ac = 130mp si Ad = 154mp
vecinatati:
la nord: imobil cu adresa Orban Balazs nr.6
la est: Paraul Debren
la sud: imobil cu adresa str.Orban Balazs nr.2
la vest: str.Orban Balazs
coordonatele Stereo70:
x: 486125
y:560650
Date de identificare a beneficiarului:
Incadrare in planurile de urbanism aprobate/programe:
Subzona conform PUG: UTR20
Se vor respecta prevederile RGU privind amplasarea constructiilor, POT, accese, parcaje(Anexa 1 la CU)
zona de locuinte a intravilanului
acces existent direct din str.Orban Balazs
UAT Municipiului Sf.Gheorghe intentioneaza sa depuna cerere de finantare in cadrul Programului Operational Regional 2014-2020. Axa prioritara 4- Sprijinirea dezvoltarii regionale durabile, Prioritatea de investitii 4- Investitii in educatie, in formare, inclusiv in formare profesionala pentru dobandirea de competente si invatare pe tot parcursul vietii prin dezvoltarea infrastructurilor de educatie si formare, Obiectivul specific 4.4- Cresterea calitatii infrastructurii in vederea asigurarii accesului sporit la educatie timpurie si sprijinirea participarii parintilor pe piata fortei de munca
Bilant teritorial
S total teren = 788mp
S construita = 200mp
S desfasurata = 231mp
S circulati carosabile, pietonale = 190mp
S spatii verzi = 350mp
S teren de joaca pentru copii = 48mp
nr. locuri de parcare(pentru cadre didactice: 4pers.):2 parcari
POT = 25% CUT = 0,30
Descrierea sumara a proiectului:
Actuala cladire a gradinitei prezinta deficiente majore atat din punct de vedere structural , cat si functional respectiv igienico sanitar, fapt pentru care demolarea acesteia este recomandata( vezi expertiza tehnica )
In faza Studiului de fezabilitate sau propus doua scenarii tehnico-economici pentru construirea unei noi cladiri in locul celei demolate
Varianta 1: Construire cladire parter pentru gradinita
Varianta 2: Construire cladire S partial+P pentru gradinita
Luand in calcul avantajele si dezavantajele celor 2 variante, s-a optat pentru Varianta 2 cu urmatoarele caracteristici:
functiune: gradinita cu 2 grupe: una cu program normal, una cu program prelungit
dimensiuni maxime in plan: 21,51 x 11,16m
regim de inaltime: subsol partial+parter
h max streasina: +2,75m(raportat la +0,00- cota pardoselii parterului)
h max. coama: +8,70m
suprafete: Sc = 200mp
Sd subsol=30mp Sd parter = 200mp Sd total = 231mp
Su subsol = 23,25mp Su parter = 156,35mp Su total = 179,60
POT = 25% CUT = 0,30
Categoria de importanţă conf.H.G. 766/97 : „C”
Clasa de importanţă conf P100-1/06:”III”
grad de rezistenta la foc : II
risc de incendiu: mic
numarul de utilizatori: 34pers.(30 copii + 4 personal)
Descriere functionala:
Rezolvarea functionala, conceptia plani - si volumetrica, dimensionarea, legaturile spatiilor au fost concepute in conformitate cu normativele si standardele in vigoare: in special Indicativ NP011-97 si cu Tema de proiectare insusit de beneficiar. Astfel lista spatiilor interioare si suprafetele utile se prezinta astfel:
la parter:
-vestibul-filtru cu acces de pe terasa acoperita de la cota+0,00,
accesibil prin rampa dinspre sud si scari dinspre nord 6,00mp
-izolator cu grup sanitar propriu accesibil din vestibul 10,00mp
-vestiar pentru 2 grupe cu acces din vestibul 33,45mp
sala de grupa 1 cu program normal pentru 15 copii
cu acces din vestiar si orientat spre sud vest 40,00mp
-sala de grupa 2 cu program prelungit pentru 15 copii
cu paturi pliabile, cu acces din vestibul si orientat spre sud est 40,25mp
-grup sanitar pentru 2 grupe cu 4WC-uri, 4 lavoare, 2 dusuri si
un WC pentru copii cu deficiente motorii, accesibil din vestiar 14,00mp
-oficiu-chicineta pentru incalzirea mesei, dotat cu plita, spalator,
frigider, mobilier pentru depozitarea veselei 10,00mp
-vestiar cu grup sanitar personal 2,65mp
Au total parter = 156,35mp
-terasa acoprita de acces 12,00mp
la subsol: cu acces exterior pe fatada nord est
-6,00mp
-spatiu tehnic 17,25mp
Au subsol = 23,25mp
Au total = 179,60mp
inaltimea interioara a spatiilor la parter= 3m
inaltimea interioara a spatiilor la subsol= 2,30m
Mentiune: Gradinita propusa in locul gradinitei propuse spre demolare are ca Centru financiar Gradinita “Hofeherke” -Sf.Gheorghe, aleea Tineretului nr.2 care este dotat cu toate functiunile cerute de normativ: birou pentru conducere, cabinet medical, bucatarie, spalatorie. Din lipsa de spatiu aceste finctiuni nu s-au cerut prin Tema de proiectare , ele putand fi asigurate de gradinita “mama”
Structura de rezistenta: conceputa si realizata in conformitate cu prevederile Legii nr.10/1995:
fundatii si elevatii din beton si beton armat
peretii subsolului din beton + beton armat
pereti portanţi ai parterului : din blocuri ceramice cu goluri verticalede 38 si 25cm grosime.întarite cu sâmburi si centuri beton armat
planşeu peste subsol si parter din elemente prefabricate, tip”LEP” de 22cm grosime
acoperiş pe şarpantă de lemn ecarisat, tratat la 50º , in 4 ape
cos de fum din elemente prefabricate
Structura va fi detailata in documentatia de rezistenta
Izolatii, compartimentari
hidroizolatii se prevad pe peretii exteriori ai subsoluluisub placa de beton a subsolului si parterului, intre elevatiile din beton si zidaria portanta si pe sarpanta acoperisului
termoizolatiile prevazute vor asigura temperaturile interioare conventionale de calcul cuprinse intre 18ºC in vestibul si 24ºC in grupuri sanitare(20ºC in salile de grupa si vestiar) si vor fi utilizate la : peretii exteriori-10cm polistiren expandat; sub pardoseala parterului- 3cm polistiren extrudat; peste planseul parterului- 15cm polistiren expandat
Peretii de compartimentare: din zidarie de blocuri ceramice de 10,15 cm grosime
Finisaje:
Finisaje interioare:
La parter:
- pardoseala linoleu tip Tarchet in toate incaperile
- pereti si tavane tencuite, zugravite cu zugraveli semilavabile, in culori pastelate, deschise
- placaje de faianta pe peretii incaperilor cu apa pana la h = 1,25m: grupuri sanitare , oficiu
- tamplarii (usi)din PVC pline la oficiu, grupuri sanitare si izolator, cu ochiuri de lumina in partea superioara la salile de grupa , vestibul
- caloriferele vor fi mascate cu grilaje pentru evitarea accidentarii
- se va monta bara de protectie la 90cm la ferestrele cu h parapet <90cm
La subsol:
- pardoseli beton sclivisit
- pereti si tavane tencuite , zugravite cu zugraveli semilavabile
- tamplarii PVC
Finisaje exterioare:
la parter:
- pardoseala gresie antiderapanta pe terasa de acces, trepte si rampa
- tencuieli speciale culoare alba pe fatade
- socluri placate cu piatra naturala
- stalpi si grinzi ale terasei din lemn tratat – culoare naturala
- tamplarii de lemn stratificat(eventual PVC culoarea lemnului) cu geam termoizolant
- elemente de lemn aparente (balustrazi, pazii, etc)tratate contra intemperiilor- culoare naturala
- învelitoare ţigle ceramice – culoare caramizie
- jgheaburi si burlane din tabla zincata
la subsol:
- trepte din beton sclivisit
- ferestre PVC + geam termoizolant
3.Modul de asigurare a utilitatilor
- alimentarea cu apa si canalizare menajera din si in retele stradale existente
- alimentarea cu gaz metan- din retea stradala
- alimentarea cu energie electrica- din retea stradala
- sistem de telecomunicatii – prin wierless
- agentul termic: cu CT proprie cu gaz si energie solara: panouri solare amplasate pe acoperis cu calorifere(eventual incalzire de pardoseala in salile de grupa, vestiar si grup sanitar copii)
- sistem de detectare si semnalizare incendiu cu alarma
b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate
c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:
în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice folosite în construcții. Organizarea de șantier va fi prevăzută de WC- uri ecologice.
d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de materiale de construcții, deșeuri de ambalaje, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se va institui un sistem de evidență și control al tuturor deșeurilor generate.
e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:
- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se va îmbunătații considerabil starea clădirii;
f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:
- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;
g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Având în vedere lucrările de construcție precum şi faptul că unele firme de construcţii au în dotare vehicule de ultimă generaţie, activităţile de şantier nu vor avea un impact deosebit asupra calităţii aerului din zonele de lucru şi nici în zonele adiacente acestora.
2. Amplasarea proiectului
Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:
a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de Urbanism nr. 224/07.05.2018, eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, imobilul se află în intravilanul municipiului Sfântu Gheorghe și este proprietatea municipiului conform poziția Nr.crt.492,493 din Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al municipiului Sfântu Gheorghe, aprobat prin HG nr. 975/2002, cu modificările și completările ulterioare.
b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Lucrările se fac strict în limita terenului alocat să nu afecteze suprafețe suplimentare.
c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:
i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;
ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;
iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;
iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional- nu este cazul;
v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.
vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul
vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent cea ce va afecta populația în mică măsură și doar în perioada de execuție a lucrărilor.
viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.
3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial
Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:
a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;
b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;
c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;
d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;
e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;
f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.
g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;
(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.
II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:
- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.
III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:
- în cadrul ședinței CAT din data de 20.12.2018 s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.
Condiţiile de realizare a proiectului:
- Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
- Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
- Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
- Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
- Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
- Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
- După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
- Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
- Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
- Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
- Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 224/07.05.2018 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu-Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
- Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
- titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.
Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.
Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
DIRECTOR EXECUTIV,
Ing. Neagu Gheorghe
Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii, Întocmit,
Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae Ing. Farkas Berta