Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 25.01.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC BIOPLANT SRL, fax 0267.368.629, cu sediul în comuna Sânzieni, satul Sânzieni, nr. 354, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 141/09.01.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.01.2019 că proiectul ”Forare puțuri de apă pentru irigații F2, F3, F4, F5” propus a fi amplasat în com. Catalina și Cernat, extravilan, intravilan, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, anexa nr. 2, la pct. 1 c),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 114.01.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 22.01.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 25..01.2019 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din ....................), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 2/23.01.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 23.01.2019;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Scopul investiției este realizarea a patru puțuri forate de explorare-exploatare care să asigure irigarea terenurilor învecinate de 3 ori/an (prin rotație, câte 10-12 ha pe an, pe fiecare amplasament) în cazul unui deficit de precipitații. În prezent în zonă nu este asigurată din nici o sursă de apă pentru irigații, folosirea apelor de suprafață nu poate fi luată în considerare deoarece realizarea unei aducțiuni nu ar fi justificată din punct de vedere economic.

Suprafața totală de irigat pentru F2 este de 10 ha, din care anual cca 10 ha din cauza rotației culturilor.

Suprafața totală de irigat pentru F3 este de 31 ha, din care anual cca. 10 ha din cauza rotației culturilor.

Suprafața totală de irigat pentru F4 este de 33 ha, din care anual cca. 12 ha din cauza rotației culturilor.

Suprafața totală de irigat pentru F5 este de 10 ha, din care anual cca. 10 ha din cauza rotației culturilor.

Cerința pentru cele patru suprafețe: 3 x 7500mc/an+9000mc/an=31500 mc/an.

Puturile de explorare - exploatare conform forajelor executate in zona se propune a avea apoximativ 90 m adancime si diametrul interior a coloanei definitive de  180 mm.

La partea superioara a forajelor se prevad cabinele puturilor, executate din beton armat ingropat cu dimensiunile interioare Di = L x l x H  (1,85 x 1,40 x 2,00 m) in care sunt instalatiile hidraulice si electrice. Fiecare foraj va fi prevazut cu o cabina din beton armat ingropata care protejeaza instalatiile hidraulice si electrice.

  • Combustibilul utilizat pentru actionarea instalației de foraj va fi motorina. Regimul de functionare va fi de 12 ore pe zi, pe o durată de aproximativ o luna. Acesta va fi adusă cu cisterna de la o statie de combustibil.
  • Apa pentru noroiul de foraj va fi adusă cu cisterna de la o sursa existentă.

            Pentru protejarea panzei de apa freatica de suprafata, fluidul de foraj utilizat va fi de tip natural, nefiind tratat cu substante chimice care sa contamineze solul.

Tehnologia de foraj aplicata va fi tehnologia forajului rotativ, cu circulatie directa.

Dupa terminarea fazei de montaj se incepe activitatea de foraj care presupune realizarea unei gauri cu diametre diferite si protejarea acesteia prin tubarea unor coloane de burlane dupa un program de constructie stabilit prin proiectul de foraj.

Timpul necesar executarii lucrarilor de foraj si probe de productie, este de cca 30 zile.

Dupa terminarea lucrarilor, suprafata se va reda in circuitul initial. In ordinea desfasurarii operatiunilor de refacere a amplasamentului acestea sunt:

  • demontarea si transportul instalatiilor si dotarilor;
  • transportul materialelor si deseurilor (detritus, noroi);
  • transportul materialelor folosite la amenajarea platformelor (dale beton, balast, piatra sparta) in baza de productie a constructorului sau alta locatie;
  • imprastierea manuala a pamantului din depozitul de pamant pe toata suprafata, astuparea santului de garda perimetral;
  • scarificarea, urmata de aratura, fertilizarea cu ingrasaminte natural si anorganice;
  • accesul la foraj cu mijloace de transport si utilaje se va face doar in cazul operatiilor de interventie si reparatie, lucrari ce se vor programa si executa de regula in afara perioadei de vegetatie a culturilor; ocuparea temporara a terenului se va face cu respectarea prevederilor legale.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: apă subterană pentru irigații.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: Tipurile şi cantitatile de deşeuri ce vor rezulta din activitatea de foraj sunt estimate astfel:

-

-

-

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele instalațiilor de foraj, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

- executia forajelor nu presupune utilizarea de substante toxice şi periculoase. Fluidul de foraj utilizat (apa dulce, bentonita) este specific săpării hidrogeologice şi are caracter nepoluant prin proprietātile sale fizico-chimice (inert chimic).

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil, fâneață, curți construcții;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - surse de apă subterană;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- titularul proiectului a obținut avizul de gospodărire a apelor nr. 64/20.12.2018 de la SGA Covasna,

- conform procesului-verbal nr. 2 al ședinței CAT din data de 23.01.2019, proiectul nu necesită studiu de impact asupra corpurilor de apă;

 

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 497/13.09.2018 eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare, precum și autorizație de gospodărire a apelor.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas János