Back

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 18.03.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, strada 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, tel/fax: 0267.316. 957, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1876/13.03.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 18.03.2019 că proiectul ”Extinderea rețelei de alimentare cu apă potabilă și de canalizare menajeră în zonele marginalizate ale cartierului Őrkő, din municipiul Sfântu Gheorghe, județul Covasna” propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, zona Őrkő, FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la 10 litera b), corelat cu punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 15.03.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Háromszék și Mesagerul de Covasna din data de 18.03.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 18.03.2019 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2019), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 9/18.03.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 15.03.2019; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul propune extinderea reţelei de alimentare cu apă potabilă şi de canalizare menajeră în cartierul Örkő, pentru a oferi condiţii tehnice prielnice asigurării necesarului de apă potabilă pentru toţi locuitorii din zonă şi colectarea, evacuarea apelor uzate menajere.

Situaţia existentă

Cartierul Örkő este una din cele 3 zone marginalizate identificate la nivelul municipiului Sf.Gheorghe, fiind încadrat în categoria zonelor de tip mahala.  În acest cartier oamenii locuiesc în casele construite de ei, de cele mai multe ori ilegal, fără autorizaţii şi pe teren care nu este a lor.

Accesul la utilităţi lipseşte aproape cu desăvârşire, puţine locuinţe sunt branşate la reţeaua de apă, existentă din străzile :Cânepii (OL Ø 100 mm), Varadi Jozsef (PE Ø 200 mm),Brazilor (PE Ø 110 mm), Garoafei (PE Ø 110 mm), Primăverii (PE Ø 110 mm - OL Ø 100 mm), Ghioceii (PE Ø 200 mm) şi foarte puţine racordate la canalizare menajeră, existentă în străzile: Primăverii (B Ø 200 mm - B Ø 300 mm), Garoafei (PVC Ø 250 mm), Brazilor (B Ø 250 mm), Varadi Jozsef (PVC Ø 315 mm), Vendrei Ferenc (PVC Ø 250 mm), Cânepii (PVC Ø 250 mm). Din totalul de 442 gospodării (cca.1876 de locuitori), 72 buc. gospodării dispun de branşamente de apă şi 40 buc. de racord la canalizarea menajeră.

Situaţia proiectată

Conform Breviarului de calcul, s-a calculat necesarul de apă potabilă şi cantităţile de ape uzate menajere în acest cartier marginalizat şi din punct de vedere a echipării tehnico-edilitare (apă-canalizare), astfel necesarul de

  • apă potabilă este :

Qmed zi =  242,80 mc/zi

                  Qmax zi =  310,34 mc/zi

                  Qmaxh   =    27,15 mc/h  = 7,54 l/s    

                  Qinc ext =      5 l/s,  nr.de incendii simultane 1

  • canalizare menajeră  :

Q uz med. zi.    = 225,12 mc/zi ;   

                  Quz max. zi.      = 292,66 mc/zi ;   

                  Quz max. orar   =   24,39 mc/h = 6,77 l/s ;

Extinderea reţelei de alimentare cu apă potabilă

Întrucât cartierul este deja străbătut diagonal de o conductă de apă de distribuţie ce porneşte din str. Cânepei şi se termică la str. Ghioceilor (PE Ø 90 mm – Ø 110 mm – Ø 200 mm) şi lateral este conectată cu str. Varadi Jozsef (PE Ø 200 mm), str.Brazilor (PE Ø 110 mm) şi str.Primăverii (OL Ø 100 mm), pe tramele stradale nou propuse prin PUZ (nr.1834/2018, S.C. Proiect Braşov S.A.) s-a proiectat extinderea reţelelor existente de apă potabilă cu noi ramuri de distribuţie, formate din conducte PE Ø 110 mm – Ø 90 mm –       Ø 63 mm, realizând inele de distribuţie pe întreg cartier.  A rămas un singur segment de tip ramificaţie, scurtă din PE Ø 63 mm (l = 76 m) în zona nordică a cartierului. Lungimea extinderii este de :

            PE Ø   63 mm :  l =    166 m

            PE Ø   90 mm :  l =    559 m

PE Ø 110 mm :  l = 1.143 m

               Total :  L= 1.868 m

            Pe traseul extinderii se vor intercala 14 buc cămine de vane şi de secţionare, iar pentru a asigura securitatea la eventuale incendii 11 buc hidranţi subterani de stins incendiu Ø 65 mm.

Extinderea reţelei de canalizare menajeră

Pentru preluarea debitelor de ape uzate menajere din cartierul Örkő în momentul de faţă sunt 4 puncte receptoare prin reţelele de canalizare menajeră deja executate :

  • str. Cânepei (PVC KG Ø 250 mm)
  • str. Varadi Jozsef, în dreptul şcolii (PVC KG Ø 315 mm)
  • str. Garoafei (PVC KG Ø 250 mm)
  • str. Primăverii (B Ø 300 mm)

Este varianta care utilizează la maxim soluţia colectării şi evacuării apelor uzate în mod gravitaţional.  Astfel toată cantitatea de ape uzate menajere, calculate prin Breviarul de calcul, s-ar evacua în canalizarea menajeră existentă din str.Cânepei (PVC KG Ø 250 mm).  Precizăm că subzona Casei comunitare ar rămâne în continuare cu evacuare în str.Primăverii (B Ø 300 mm).

Noua stradă propusă prin PUZ în latura nordică a cartierului, din cauza configuraţiei terenului, apele uzate nu pot fi evacuate gravitaţional,aici trebuie intercalată o staţie de pompare ape uzate şi o conductă de refulare cu debuşare în canalizarea existentă în str.Cânepei.

Debitul de ape uzate vehiculat prin pompare, se estimează la 20% din totalul debitului calculat. Elementele acestei variante, sunt :

  • extindere reţea cu ţeavă PVC KG Ø 200 mm – l = 1.175 m
  • extindere reţea cu ţeavă PVC KG Ø 250 mm – l =    480 m

                                                                            Total lungime  L = 1.655 ml

            Pe traseu s-au intercalat 50 buc cămine de vizitare şi o staţie de pompare ape uzate, complet echipată cu 1 + 1 buc pompe submersibile, având P = 12,5 mc/h ; H = 15 mCA, conductă de refulare de la staţie de pompare până la canalizare menajeră existentă din str.Cânepei din PE Ø 75 mm, l = 50 m.

            Pentru a înlesni racordarea gospodăriilor existente 402 buc (442-40), s-au propus 120 buc racorduri prin ţeavă PVC KG Ø 160 mm (l = 720 m), 120 buc cămine suplimentare (Ø 400 mm) şi 60 buc cămine de spălare (Ø 600 mm) pe traseul extinderii reţelei.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie (resturi de conducte);
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare (vopsele, uleiuri), utilizate în lucrările de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: zonă de locuințe și servicii;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: imobile situte în intravilanul și extravilanul municipiului.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 586/21.11.2018 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas János