Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN 26.03.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA SITA BUZĂULUI prin primar STOICA NICOLAE, cu sediul în comuna Sita Buzăului, satul Sita Buzăului, nr. 222, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6571/20.11.2018,  în baza:

  1. Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  2. Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
  3. Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  4. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  5. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 29.11.2018 și 14.02.2019 că proiectul

 REFACERE POD DIN BETON PESTE RÂUL BUZĂU CARE ASIGURĂ ACCESUL LA MĂNĂSTIRE; REFACERE POD DIN BETON PESTE RÂUL BUZĂU ( ZONA LA CREMENEA); REFACERE POD DIN BETON PESTE RÂUL BUZĂU DIN ZONA LA BRUTĂRIE-ZĂBRĂTĂU; REFACERE POD DIN BETON PESTE RÂUL BUZĂU DIN ZONA CHICHIRĂU - CRASNA” propus a fi amplasat în comuna Sita Buzăului, satul Sita Buzăului, Zăbrătău, Crasna, jud. Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera b), corelat cu  litera e); și în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, litera b), corelat cu  litera e) și cu pct. 13. lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice, anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 21.11.2018; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna din data de 28.11.2018, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 36/29.11.2018 și 5/14.02.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

 

REFACERE POD DIN BETON PESTE RÂUL BUZĂU DIN ZONA CHICHIRĂU – CRASNA

Traversarea răului Buzău în zona Chichirău-Crasna se face prin intermediul unui pod din beton armat cu o singură deschidere. Lungimea totală a podului fără zidurile curbe ce asigură racordarea la intersecțiea cu DN10 este de 20,35 m. Racordare la DN 10 se face pe lungimea de 15,78 m ( măsurată pe curbă ).

Podul traversează normal râul Buzău, a fost executat în anul 1965.

Podul este dimensionat la clasa I de încărcare, convoaie A 13, S60.

S-au identificat defectele și degradările aparente la elementele de construcție a podului și anume:

  • parametrii indicatori de calitate ai stării tehnice;
  • parametrii ce caracterizează gradul de funcționalitate.

Date tehnice ale investiției:

            Se vor adopta soluții constructive pentru lucrarea de artă atât la suprastructură cât și la infrastructură.

Pentru reabilitarea podului sunt propuse două soluții:

  1. Consolidare  pod existent cu menținerea actualelor dimensiuni și de gabarit și clasa de încărcare I (Convoi A13, S60). Se vor realiza lucrări la suprastructura, infrastructură, racordări cu terasamentele și albie.
  2. Pod nou din B.A. cu două deschideri în soluție de grindă simplu rezemată. Soluția propusă este un pod nou amplasat peste râul Buzău, din beton armat cu două deschideri de 30 m și înălțimea de 1,6 m în schema de statică de grindă simplu rezemată dimensionat pentru clasa I de incărcare (A13, S 60). Lungimea totală a podului este de 68,15 m. În secțiune transversală, podul asigură o bandă de circulație și o lățime totală a tablierului  de 6,74 m. Se vor realiza lucrări la suprastructura, infrastructură, racordări cu terasamentele și albie, hidroizolație, rampe de acces, echipamente. Durată de viață 100 de ani.

Cu caracter de urgență vor fi implementate următoarele măsuri:

  • reparații betoane de față văzută cu mortare speciale la suprastructură și infrastructură;
  • amenajare cale pe pod și rampe;
  • amenajare albie.

 

REFACERE POD DIN BETON PESTE RÂUL BUZĂU DIN ZONA LA BRUTĂRIE-ZĂBRĂTĂU

Sat Zăbrătău, com Sita Buzăului, jud. Covasna peste râul Buzău. Acesul din DN 10 peste râul Buzău către un cartier din Zăbrătău este asigurat prin intermediul unui pod de lemn cu o lungime totală de 30,00 m, din care 21,00 suprastructură.

            Podul traversează normal albia râului Buzău. Schema statică a podului este grinda continuă. Este alcătui din 2 deschideri de 10,00 m.

S-au identificat defectele și degradările aparente la elementele de construcție a podului și anume:

  • parametrii indicatori de calitate ai stării tehnice;
  • parametrii ce caracterizează gradul de funcționalitate.

Date tehnice ale investiției:

Se vor adopta soluții constructive pentru lucrarea de artă atât la suprastructură cât și la infrastructură.

Pentru reabilitarea podului sunt propuse două soluții:

  1. Pod nou din B.A. cu două deschideri în soluție de grindă simplu rezemată.

Soluția propusă este un pod nou amplasat peste râul Buzău, din beton armat cu două deschideri de 30 m și înălțimea de 1,6 m în schema de statică de grindă simplu rezemată.  Lungimea totală a podului este de 68,15 m. În secțiune transversală, podul asigură o bandă de circulație și o lățime totală a tablierului  de 6,74 m. Se vor realiza lucrări la suprastructura, infrastructură, racordări cu terasamentele și albie, hidroizolație, rampe de acces, echipamente.

  1. Soluția propusă este un pod nou amplasat peste râul Buzău, din beton armat cu două deschideri de 30 m și înălțimea de 1,03 m în schema de statică de grindă continuă.  Lungimea totală a podului este de 68,15 m. În secțiune transversală, podul asigură o bandă de circulație și o lățime totală a tablierului  de 6,74 m. Se vor realiza lucrări la suprastructura, infrastructură, racordări cu terasamentele și albie, hidroizolație, rampe de acces, echipamente.

Lucrări comune ambelor soluții: lucrări la suprastructura, infrastructură, racordări cu terasamentele și albie, hidroizolație, rampe de acces, echipamente.

 

REFACERE POD DIN BETON PESTE RÂUL BUZĂU - ZONA CREMENEA

Drumul DN 10 traversează râul Buzău spre sat Cremenea prin intermediul unui pod din beton armat cu o singură deschidere. Lungimea totală a podului este de 23,08  m. Podul traversează normal albia râului Buzău.

Podul a fost executat ăn anul 1965.

Podul este dimensionat la clasa I de încărcare, convoaie A 13, S60

S-au identificat defectele și degradările aparente la elementele de construcție a podului și anume:

  • parametrii indicatori de calitate ai stării tehnice;
  • parametrii ce caracterizează gradul de funcționalitate

 Date tehnice ale investiției

 Pentru reabilitarea podului sunt propuse două soluții:

  1. Consolidare  pod existent cu menținerea actualelor dimensiuni și de gabarit și clasa de încărcare I (Convoi A13, S60). Se vor realiza lucrări la suprastructura, infrastructură, racordări cu terasamentele și albie. Racordarea pe o lungime de min. 25 m de la capetele podului a părții carosabile și a platformei rampelor la noile caracteristici a podului.
  2. Pod nou din B.A. cu două deschideri în soluție de grindă simplu rezemată.

Soluția propusă este un pod nou amplasat peste râul Buzău, din beton armat cu o singură deschidere de 30 m în schema de statică de grindă simplu rezemată dimensionat pentru clasa I de incărcare (A13, S 60). Lungimea totală a podului împreună cu zidurile întoarse este de 39,06 m.

Se vor realiza lucrări la suprastructura, infrastructură, racordări cu terasamentele și albie, hidroizolație, rampe de acces, echipamente. Durată de viață 100 de ani.

 

REFACERE POD DIN BETON PESTE RÂUL BUZĂU CARE ASIGURĂ ACCESUL LA MĂNĂSTIRE

Traversarea răului Buzău pe drumul de acces spre mănăstire se face prin intermediul unui pod cu 4 deschideri cu o lungime totală între zidurile de gardă de 41,95 m.

Podul traversează normal albia râului Buzău,

A fost executat în anul 1996 și dimensionat la o încărcare pe osie de 6,50 to.

S-au identificat defectele și degradările aparente la elementele de construcție a podului și anume:

  • parametrii indicatori de calitate ai stării tehnice;
  • parametrii ce caracterizează gradul de funcționalitate

Date tehnice ale investiției

Pentru reabilitarea podului sunt propuse două soluții:

  1. Lucrări de reparații și întreținere curentă, prin înlocuire podină de lemn cu podină din tablă striată, ce va asigura un gabarit de 5 m carosabil între parapeți.  Reparații cu mortare speciale infrastructurii.
  2. Consolidare tablier prin execuție placă de beton ce va asigura un gabarit de 5 m carosabil și 2 trotuare  de câte 0,75 m fiecare. Reparații cu mortare speciale infrastructurii.

Se vor realiza lucrări la suprastructura, infrastructură, racordări cu terasamentele și albie, hidroizolație, rampe de acces, echipamente.

Lucrări comune ambelor soluții: infrastructură, racordări cu terasamentele și albie, echipamente.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Se refac 4 poduri peste râul Buzău;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: În faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor ( balast, piatră spartă mixturi asfaltice ).  Prin executarea lucrărilor de construcție nu sunt necesare ocupări suplimentare de teren.  

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Generarea deșeurilor, în special pentru perioada de execuție a lucrărilor proiectate, reprezintă o sursă cu impact semnificativ asupra mediului din zona de amplasament, în condițiile nerespectării măsurilor prevăzute în legislatia privind managementul deșeurilor.

În etapa de execuție a lucrărilor proiectate se identifică următoarele categorii de deșeuri generate în zona de lucru:

         deșeurile de la domolarea parțiala a construcției;

         deșeuri menajere / cu caracter menajer - generate de personalul muncitor;

Deșeurile rezultate vor fi ținute strict sub control printr-o depozitare corespunzătoare precum și o asigurare corespunzătoare a stării tehnice a utilajelor folosite pentru depozitare. Se vor evita efectele negative asupra factorilor de mediu sensibili: sol si apă subterană.

După terminarea lucrărilor, constructorul va asigura curațenia spațiilor de desfașurare a activităților prin supravegherea dirigintelui de șantier.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției,și cu materialele folosite în construcție;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de urbanism nr. 23/17.09.2018 eliberat de Primăria Comunei Sita Buzăului, se află în intravilanul localității, conform PUG aprobat și este în proprietatea publică a comunei Sita Buzăului, satele: Sita Buzăului, Zăbrătău, Crasna. Categoria de folosință actuală a terenului: pod. Conform Regulamentului Local de Urbanism aferent PUG aprobat se pot realiza poduri și podețe,

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:  apa necesară pentru scopuri igienico-sanitare și pentru alte folosințe se va aproviziona cu cisterne,În vederea reducerii impactului se vor limita lucrările la zona afectată de proiect, astfel incât impactul asupra solului să fie unul minim. De asemenea, se va asigura depozitarea controlată a deșeurilor.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – proiectul propus este situat în situl Natura 2000 ROSCI0280 Buzăul Superior,

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: Amplasamentele se află în intravilanul localității.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- având în vedere că proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în situl Natura 2000 ROSCI0280 Buzăul Superior,

-APM Covasna a transmis Adresa nr. 6869/04.12.2018 în care s-a solicitat Memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010, și Punct de vedere a Custodelui ariei naturale protejate ROSCI0280 Buzăul Superior,

-Titularul proiectului a depus la APM Covasna Memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010 cu nr.înregistrare APM Covasna 200 data14.01.2019

-Comunicat nr 333/11.02.2019 emis de ANANP, înregistrat la APM Covasna cu nr. 913/11.02.2019, privind refacerea podurilor din beton  peste râul Buzău, propus a se implementa în aria naturală protejată ROSCI0280 Buzăul Superior, nu este susceptibil să înfluențeze negativ starea de conservare a speciilor și a habitatelor pentru care au fost constituite ariile naturale protejate.

-Punct de Vedere de la Compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna eliberat data de 04.12.2018;

-s-a definitivat lista de control EA a etapei de încadrare  (Anexa 1 la Ghidul Metodologic Otd. MMP 19/2010) de către compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna;

-în urma desfășurării etapei de încadrare s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în cadrul ședințelor CAT din data de 29.11.2018 și 14.02.2019 s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă, documentația este depusă la SGA Buzău în vederea obținerii Avizului de Gospodărire a Apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 23/17.09.2018 eliberat de Primăria Comunei Sita Buzăului şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse;
  14. Respectarea condițiilor din Avizul  favorabil cu condiții emis de ANANP, custodele sitului Natura2000 ROSCI0280 Buzăul Superior;
  15. Se vor respecta Planul de Managament al sitului Natura2000 ROSCI0280 Buzăul Superior.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta