Back

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 18.03.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, strada 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, tel/fax: 0267.316. 957, înregistrată la APM Covasna cu nr. 637/01.02.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.02.2019 și 18.03.2019 că proiectul ”RECONVERSIA ȘI REFUNCȚIONALIZAREA TERENULUI ÎN JURUL LACULUI DIN CARTIRUL GĂRII” propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, str. Lt. Păiuș David, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la 10 litera b).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 13.03.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 13.02.2019 și la avizierul Primăriei Mun. Sf. Gheorghe din data de 14.02.2019 nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 9/18.03.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 1802/11.03.2019; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul are ca obiectiv general reconversia și refuncționalizarea terenului în jurul lacului din cartierul Gării și creșterea gradului de utilizare de către locuitorii cartierului, prin crearea unor zone de relaxare și sport, în scopul îmbunătățirii mediului urban, revitalizării orașului, reducerii poluării aerului și promovării măsurilor de reducere a zgomotului.

Acest obiectiv este în concordanță cu obiectivul specific al Axei prioritare 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4.2, Realizarea de acțiuni destinate îmbunătățirii mediului urban, revitalizării orașelor, regenerării și decontaminării terenurilor industriale dezafectate (inclusiv a zonelor de reconversie), reducerii poluării aerului și promovării măsurilor de reducere a zgomotului, Obiectiv Specific 4.2. Reconversia și refuncționalizarea terenurilor și suprafețelor degradate, vacante sau neutilizate din municipiile de reședință de județ.

 

Obiective specifice

  • Reabilitarea zonei degradate și crearea de spații verzi, pentru relaxare.
  • Amenajare de alei pietonale și piste de alergat pentru a facilita legătura

între grupuri amenajate.

  • Amenajare de teren de sport în scopul desfășurării activităților sportive.
  • Creșterea popularizării zonei prin crearea unor spații de grupare socială.

Suprafața terenului este de 45030,00 mp, conform măsurătorilor cadastrale..

Vecinități: la nord – zona funcțională de prestări servicii-comerț; la est – Str. Lt. Păiș David;

- la sud și vest - Râul Olt;

Accesul pe amplasament se poate realiza din str. Lt. Păiuș David, de pe latura de est a terenului.

Situația actuală: În ultimii 5 ani lacul a fost secat, nefuncțional, terenul fiind degradat. Din cauza râului Olt, care a măcinat în permanență în interiorul malului de pământ, camera pompelor este în prezent imposibil de utilizat, ea fiind în pericol de prăbușire. Terenul este degradat, vegetația a crescut haotic, nu s-au realizat acțiuni de curățare, toaletare a copacilor.

Construcțiile existente sunt: lacul artificial, dig de protecție, minirestaurant-terasă (pe insulă), alei pietonale, cabină stație de pompare apă din râul Olt.

Construcții și amenajări propuse:

În vederea atingerii scopului de reconversie și refuncționalizare a lacului prin crearea spațiilor necesare unor noi activități și funcțiuni (teren de sport, pistă de alergat, alei pietonale, scenă de spectacole etc), se propune micșorarea lacului prin completarea cu pământ bine compactat și crearea unor suprafețe artificiale. Pe tot conturul malurilor noi create se vor construi ziduri de sprijin, pentru a împiedica deversarea pământului în lacul nou creat. Pe lângă sporturile de pe uscat, este recomandată să fie menținută și posibilitatea de plimbare cu barca.

Se propune ca soluție în vederea compensării pierderilor de apă din lac, îmbrăcarea fundului lacului cu o geomembrană HDPE. Pentru alimentarea lacului se propune montarea unui grup de pompare, amplasat îngropat într-o cuvă cu pereții de beton armat.

Zonă recepție și grupuri sanitare:

Se propune construirea unui spațiu cu funcțiunea de zonă de receptie la intrarea în parc și grupuri sanitare. Structura de rezistență va fi de tip cadre de beton armat având în componență grinzi și stâlpi din beton armat monolit. Planșeul peste parter va fi de tip placă de beton armat cu grosimea de 13 cm. Acoperisul va fi de tip terasă necirculabilă.

Constructia o să fi de dimensiunile in plan de 13,45 m x 7,35 m. Tâmplăria interioară și exterioară se propune din rame PVC+geam termoizolant, iar pardoseală din gresie antiderapantă.

Închiderile exterioare se vor realiza din caramidă tip GVP cu grosimea de 25 cm, iar compartimentarile interioare se propun a fi realizate din panouri de gipscarton pe structura metalică, cu miez de vată minerală. Construcția va avea pe tot conturul un trotuar de protecție din beton turnat monolit cu lățimea de 1 m și cu rost bitum la peretele clădirii.

Scurgerea apelor pluviale se va face printr-un sistem de burlane din tabla zincata vopsita electrostatic.

Teren de sport

Se propune amenajarea unui teren de sport în scopul desfășurarii activităților sportive: baschet și fotbal. Terenul de sport va fi realizat din placă de beton, având lățimea de 16,00 și lungimea de 24,00 m. Se va amenaja o suprafață de protecție în jurul terenului de sport – 2,00m pe contur. Suprafața terenului va fi vopsită cu vopsea poliuretanică și marcată corespunzător. Suprafața de joc va fi realizată din start de uzură din cauciuc turnat-tartan cu grosimea de 15 mm.

Pentru iluminarea terenului de sport pe timp de noapte – nocturn, se va avea în vedere construirea unei instalații cu stâlpi de iluminat.

Împrejmuirea terenului de sport se propune a se realiza din panouri de plasă bordurată cu înălțimea de 3,10 m montate pe stâlpi metalici de țeavă rectangulară - interax variabil, în fundații continue beton armat.

Zid de sprijin

Realizarea unui zid de sprijin pe o zonă cu diferențe de nivel de aproximativ 6.5 m, segmentat în ploturi. Se foloseste beton C16/20 pentru partea structurala și C8/10 pentru egalizare. Deasemenea se realizează un alt zid de sprijin pe tot conturul lacului pentru o diferență de nivel de 1.5 m. Se foloseste beton C16/20 pentru partea structurală și C8/10 pentru egalizare.

 

 

Zonă de parcare, alei pietonale și spații de socializare

Se prevede amenajarea a 27 de locuri de parcare, alei pietonale din dale de piatră (suprafața totală 8.298,00 mp) și piste de alergat din cauciuc turnat-tartan (suprafața totală 1.272,00 mp), spații verzi (suprafața totală de 28.618,0 mp). Aleile pietonale se vor extinde peste luciul de apă, departe de zonele cu activități sportive, oferind senzații unice vizitatorilor. Acestea vor avea ca sistem de fundare piloni forați din beton armat, grupati câte doi în secțiune transversală. Aleile deasupra luciului de apă se vor executa din beton armat și vor fi finisate cu pardoseală de tip Deck și vor avea o suprafață totală de 110,0 mp.

Spațiile de socializare vor fi amenajate în formă de cercuri, care va facilita legătura între grupuri.

Asigurarea utilităților:

Alimentarea cu apă a grupurilor sanitare se va face prin intermediul unui racord la reteaua de apă potabilă municipală. Prepararea apei calde de consum se va cu ajutorul boilerului electric de 100 l.

Canalizarea apelor uzate menajere din grupurile sanitare se va face la reteaua publică de canalizare;

Apele pluviale provenite din zona parcării autoturismelor vor fi trecute prin 2 separatoare de produse petroliere, înainte de evacuarea în rețeaua de canalizarea pluvială .

Alimentarea cu agent termic se va face prin intermediul radiatoarelor electrice.

Asigurarea cu energie electrică se va asigura prin racord la rețeaua publică de distribuție din zonă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în municipiul Sf. Gheorghe sunt în curs de derulare, aprobare mai multe proiecte care vizează dezvoltarea orașului și îmbunătățirea condițiilor de viață a populației.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: se va utiliza în faza de execuție a proiectului apă, agregate, pământ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare (vopsele, uleiuri), utilizate în lucrările de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de execuție.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): proiectul vizează reabilitarea și refuncționalizarea unei zone părăsite, și va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață a populației, prin înființarea zonelor verzi, a zonelor pentru sport și socializare și a zonelor de relaxare ;

 

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: imobile proprietatea mun. Sf. Gheorghe, cu drept de administrare în favoarea Consiliului Local al Municipiului Sfântu Gheorghe, situate în intravilan, categoria de folosință actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este lac-nefuncțional;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului vizează zona lacului artificial din cartierul Gării, zonă puternic antropizată, cu intersecție și străzi intens circulate;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – proiectul vizează refuncționalizarea și reconversia lacului din zona Gării, alimentarea cu apă a lacului este prevăzut a se realiza prin pompare din râul Olt;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul se situează în cartierul Gării a mun. Sf. Gheorghe.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: imobilul se află în zona cu regim de protecție a monumentului istoric – situl arheologic de la Sfântu Gheorghe, punct Epresteto (cod LMI 2015 CV-I-s-A-13031), și în zona de protecție a monumentului istoric ”Monumentul ostașului român” (cod LMI 2015 Cv-III-m-B-13343).

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus atât în perioada de execuție cît și în perioada de funcționare;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- titularul proiectului are obligația de a obține aviz de gospodărire a apelor de la Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița, în cazul în care proiectul necesită studiu de impact asupra corpurilor de apă, acesta va fi reanalizat în cadrul ședinței CAT;

 

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

 

  1. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  2. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  3. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  4. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  5. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  6. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  7. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  8. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  9. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  10. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiei minore ale cursurilor de apă;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 88/21.02.2019 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Respectarea condiției impuse prin Avizului favorabil nr. 331/13.03.2019 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                              ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Responsabil Biodiversitate,

Geogr.  Berde Lajos