Back

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 05.04.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de CONSILIUL JUDEȚEAN COVASNA, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, p-ța Libertății, nr. 4, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2043/19.03.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 07.02.2019 că proiectul ”Reabilitare pod DJ 121A, km 31+100 și modernizare DJ 121A Moacșa-Pădureni, km 31+000 – 32+700” propus a fi amplasat în comuna Moacșa, satele Mocșa, Pădureni, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 21.03.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 22.03.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 04.04.2019 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din ....2019), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 10/28.03.2019;
  4. punctele de vedere ale Primăriei Moacșa și SGA Covasna formulate în scris;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prezentul proiect are ca scop inbunătățirea elementelor geometrice și a parametrilor de planeitate și capacitate portantă, refacerea acostamentelor și a șanțurilor, pentru asigurarea unor condiții civilizate  de circulație în condiții de siguranță și confort sporit pe tronsonul km 31+000 – 32+700” DJ 121A Moacșa-Pădureni. Se păstrează traseul actual al drumului, panta transversal a părții carosabile va fi de 2,5 %, iar acostamentele vor avea panta de 4 % spre șanțuri și va mării capacitățiile portante a sistemului rutier. Drumul județean DJ 121A la km 31+100 traversează pârâul Pădureni, în localitatea Moacșa. Acest pod se va reabilita. Lungimea totală a podului este de 20,60 m, cu o lungime a suprastructurii de 14,20 m. Schema statică a podului este de grinzi simplu rezemate. Infrastructurile podului sunt fundate direct și au elevațiile din beton armat. Albia în zona podului este în aliniament și are un curs neregulat.

Tronsonul  face parte din traseul drumului județean DJ 121A Întorsura Buzaului (DJ 112E) - Sărămaș - Valea Mare - Boroșneu Mic - Boroșneu Mare (DJ 112B) - Țufalău - Moacșa (DN 11) - Pădureni - Angheluș - Ghidfalău (DC 28) - Valea Crișului (DJ 121B) - Aita Medie

Tronsonul propus spre reabilitare este situat între ieșirea din localitatea Moacsa, KM 31+000 și intersecția DC36 cu DJ121A, KM 32+700

Alcatuirea neomogena a structurii rezultata in urma investigatiilor geotehnice impune alegerea urmatoarei tehnologii de modernizare a drumului:

- indepartarea pe o adancime h=30cm a materialului pietros care se va acumula in depozit si care va ramane in proprietatea Consiliului Judetean spre a fi reutilizat in cadrul altor proiecte de infrastructura, pentru lucrari de umplutura, strat de forma, executia acostamentelor, etc.

- compactarea patului drumului dupa indepartarea celor 30cm de material de suprafata (a fost pusa in evidenta atat prezenta unor gresii calacroase cat si a unei zone cu argila nisipoasa cafenie)

- pe zona unde sub cei 30cm de material granular se gaseste material coeziv de tipul argilei nisipoase cafenie, se va proceda la o extraexcavatie pe inca 20cm dupa care se va aplica un geotextil cu rol anticontaminant si executia unui strat de forma din balast (eventual din decopertarea initiala).

Ulterior acestor operatii pregatitoare se va executa structura rutiera pentru care se propun varianta de executie cu structura semirigida (SRS): 4cm BA 16 rul 50/70, 6cm BAD 22.4 leg 50/70, 20cm balast stabilizat cu ciment in strat de baza, 30cm balast in strat de fundatie.

Lucrări de reabilitare a podului cu realizarea unei suprastructuri noi

Se vor inlocui toate grinzile suprastructurii podului cu grinzi prefabricate si vor fi solidarizate prin intermediul unei placi de suprabetonare cu grosime minima de 15 cm. Grinzile prefabricate vor fi rezemate prin intermediul unor aparate noi de reazem din neoprene. SE vor reface trotuarele de la zidurile intoarse. Infrastructurile se vor camasui pe toate fetele pana la nivelul rostului elevatie – fundatie. Inainte de aplicarea camasuielilor, betonul existent se va curata cu peria mecanica, armaturile vizibile se vor curata prin sablare pana la luciu metallic. Fisurile infrastructurilor se vor injecta inainte de camasuire. Albia în zona podului se va degaja de vegetație.

Pozitia si caracteristicile podetelor sunt centralizate in tabelul de mai jos:

Nr.

Crt.

Poziția

KM

Podețe existente

Tipul podețului proiectat

Observații

1

31+145

 

Podet tubular lateral proiectat

D=600mm , L=10 m

 

2

31+418

Podet tubular existent

D=600mm , L=10 m

 

Timpane, camera de cadere degradate

3

31+612

Podet tubular existent

D=600mm , L=10 m

 

Timpane, camera de cadere degradate

4

31+810

Podet tubular existent

D=600mm , L=10 m

 

Timpane, camera de cadere degradate

5

31+957

Podet tubular existent

D=600mm , L=10 m

 

Timpane, camera de cadere degradate

6

31+975

 

Podet tubular lateral proiectat

D=600mm , L=7,5 m

 

7

32+202

 

Podet tubular lateral proiectat

D=600mm , L=7,5 m

 

8

32+748

Podet tubular lateral proiectat

D=600mm , L=17,5 m

 

Stare buna

In ceea ce priveste drumurile laterale, acestea se vor amenaja pe o lungime de 10 m cu aceeasi structura ca a drumului cu care se intersecteaza si se vor racorda la partea carosabila a acestora prin racordari circulare in plan cu raze cuprinse intre 3 m si 12 m.

Pentru siguranta circulatiei se vor realiza lucrari de semnalizare verticala si orizontala. Se vor realiza marcaje pe carosabil si se vor monta indicatoare de circulatie.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de urbanism: drum județean;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - surse de apă subterană;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – se vor executa lucrări de degajare a vegetației pe olungime de 70 m în albia pârâului Beșeneu, în zona podului;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- titularul proiectului a obținut avizul de gospodărire a apelor nr. 22/02.04.2019 de la SGA Covasna,

- conform procesului-verbal nr. 10 al ședinței CAT din data de 28.03.2019, proiectul nu necesită studiu de impact asupra corpurilor de apă;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor respecta condițiile din Avizul de gospodărire a apelor nr. 22/02.04.2019 emis de SGA Covasna;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  8. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  9. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiei minore a pârâului Beșeneu;
  14. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 351/03.07.2018 eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János