Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN 12.04.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC INSTANT CONSTRUCT COMPANY SA pentru SC ENGIE ROMÂNIA SA, cu sediul în Municipiul București, sector 4, str. Aleea Ciceu, nr. 8-10, bl. R10, sc.4, ap. 121, înregistrată la APM Covasna cu nr. 592/31.01.2019,  în baza:

  1. Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  2. Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
  3. Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  4. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  5. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 21.02.2019 că proiectul        „REABILITARE REȚEA DE DISTRIBUȚIE GAZE NATURALE PE STRADA MITROPOLIT ANDREI ȘAGUNA CU CONDUCTE ȘI INSTALAȚII DE RACORDARE MP DIN PE100SDR11, LOC. COVASNA, JUD. COVASNA”, identificat prin extras CF 28710 COVASNA în temeiul reglementărilor Documentației de urbanism nr. 1062/1998 faza PUG, aprobat prin H.C.L al orașului Covasna nr. 10/2000, prelungit cu HCL nr. 106/2015 cu respectarea prevederilor Legii nr. 50/1991, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la punctul 3 litera b), corelat cu punctul 13 litera a),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 15.02.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 11.04.2019) nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 6/21.02.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul propune înlocuirea conductelor de redusă presiune din oțel Ø3” și  Ø2” existente cu conducte de gaze medie presiune proiectate din polietilenă PE100 SDR11. Concomitent cu înlocuirea conductelor de distribuție se vor înlocui toate branșamentele existente. La capătul acestora se vor monta firide noi, modernizate. Conductele de gaze naturale nou proiectate se vor amplasa pe cât posibil in spațiu public, situate în intravilanul localității Covasna.      

LUNGIME TOTALĂ REȚEA PROPUSĂ PENTRU PROIECTARE  L = 799,75m conductă + 192,90 m branșamente = 992,65 m.

Culoarul de lucru pentru montarea conductei și branșamentelor va fi: S = 992,65 x 0.5 = 496,3 mp 

 

Pentru conducta de distribuție se vor folosi țevi de polietilenă de înaltă densitate, PEHD 100, SDR 11, cu diametrele de 90 mm.  Fitingurile vor fi în mod obligatoriu din același material cu conducta ce se montează, cu diametre corespunzătoare. 

Conductele ce se vor monta au o durată de viață de peste 50 ani. Se vor monta la o adăncime de 1.0 m măsurați de la generatoarea superioară a conductei. 

Conducta de distribuție se va monta în domeniul public, fără afectarea terenurilor agricole sau alte proprietăți private.

După legarea conductelor proiectate la cele existente conductele vor fi date în exploatare la SC DISTRIGAZ REȚELE SRL cu procese verbale. S.C.  DISTRIGAZ REȚELE SRL va opera sistemul de distribuție prin personal autorizat conform NTPEE/2018.

Alimentarea cu energie electrică:

Alimentarea cu energie electrică pentru funcționarea aparatelor de sudură cap la cap sau prin electrofuziune va fi asigurată de generatoare de curent.  

Alimentarea cu apă este necesară numai pentru igienă și apa de băut. Pentru aceste necesități se va face aprovizionarea șantierului cu apă imbuteliată potabilă. Funcționarea conductelor și branșamentelor de gaze naturale nu necesită alimentare cu apă. 

Instalațiile de canalizare:

Pe toată durata execuției lucrărilor, pentru asigurarea necesităților fiziologice și de igienă se vor utiliza toalete ecologice care vor fi periodic golite în sistemul de canalizare local. Pentru asigurarea condițiilor minime de igienă, se vor utiliza habe pentru colectarea apelor provenite de la spălarea măinilor și a feței. Golirea habelor se va face prin deversarea controlată la canalizarea orășenească.

Căi noi de acces sau schimbări ale celor existente: Pentru realizarea lucrărilor și după punerea lor in funcțiune nu sunt necesare alte căi de acces, decât cele existente;

Conductele de distribuție nou proiectate vor fi amplasate în spațiu  verde, carosabil, trotuar  și vor avea : 

• presiunea maximă de regim : 6 bar

• presiunea minima de regim :  2 bar

Lucrarea se va executa in etape de câte 50 m.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Există mai multe proiecte de reabilitare rețea de distribuție gaze naturale cu conducte și instalații de racordare MP din PE 100SDR11, pe teritoriului orașului Covasna, județul Covasna;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Conductele de distribuție gaze naturale se vor monta pe un pat de nisip, de 10 cm, după compactare, deasupra conductei se va așterne un strat de nisip de 15-20 cm, apoi se va așterne pământul rezultat din săpătura în straturi succesive de 20 cm, asigurându-se compactarea fiecărui strat în parte, cu utilaje specifice, fără deteriorarea conductelor. După efectuarea probelor de presiune se va reface sistemul rutier și trotuarele, aducându-se terenul la starea initială. 

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

deşeurile rezultate în perioada de execuţie (, deșeuri de ambalaje, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Cu ocazia ședinței CAT, desfășurat la sediul APM Cvasna din data de 21.02.2019 s-a stabilt necesitatea îndepărtării din sol a conductelor înlocuite, și predarea lor la firme autorizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- pe conductele de gaz sunt montate răsuflători ce permit depistarea eventualelor pierderi de gaz și remedierea acestora;

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier;

- se vor utiliza utilaje si mijloace de transport agrementate din punct de vedere tehnic, care să nu genereze scurgeri de produse petroliere și lubrifianti.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: -nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice):

După recepția conductei de distribuție, aceasta va fi preluată pentru întreținere și exploatare de către operatorul licențiat, care este și concesionarul serviciului de distribuție gaze naturale, în DIRECȚIA REGIONALĂ CENTRU DISTRIBUȚIE-PUNCT DE LUCRU PLOIEȘTI, care prin personal special instruit urmărește periodic starea tehnică a conductei și urmărește eventualele scăpări de gaze prin controlarea răsuflătorilor.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de Urbanism nr. 689/17.12.2018, eliberat de Consiliul Județean Covasna, strada Mitropolit Andrei Șaguna se află în intravilanul orașului Covasana, conform PUG și este proprietatea orașului, având CF nr. 28710 Covasna și conform Documentației de urbanism nr. 1062/1998 faza PUG aprobat prin HCL nr. 10/2000, prelungit cu HCL nr. 106/2015, conform prevederile Legii 50/1991 cu modificările și completările ulterioare.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:  Lucrările se fac strict în limita terenului alocat să nu afecteze suprafețe suplimentare.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional- nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza în intravilanul orașului Covasna, pe un amplasament existent cea ce va afecta populația în mică măsură și doar în perioada de execuție a lucrărilor. Datorită numărului mare de defecte ca efect al unei izolații neconforme a materialului tubular al conductelor de distribuție din oțel ,a duratei mari de funcționare si al disconfortului creat de scădera presiunii în anotimpul friguros, se impune ca necesară înlocuirea rețelelor de distribuție din zonă și schimbarea pe viitor a regimului de presiune. De asemenea în multe zone s-a constatat că amplasarea conductelor de gaze naturale nu mai respectă distanțe conform NTPEE/2018.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: În cadrul ședinței CAT desfășurat la sediul APM Covasna s-a stabilit că partea superioară a străzii Mitropolit Andrei Șaguna face parte din patrimoniul cultural.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată):

- potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

- construcția, montajul și exploatarea conductelor de distribuție gaze naturale, nu constituie sursă de poluare pentru factorii de mediu: apă, sol, aer și nu afectează sănătatea populației din zonă.             Terenului afectat i se va reda aspectul iniţial prin aşezarea stratului vegetal deasupra celorlalte straturi la umplere a şanţului şi prin refacerea gazonului sau a gardurilor vii acolo unde este cazul.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

Modul în care conductele de distribuție vor fi executate și utilizarea polietilenei de înaltă densitate PEHD 100, SDR 11 reduce aproape în totalitate riscul producerii unor accidente, ce ar putea afecta factorii de mediu si sănătatea populației.

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

 g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

 h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în cadrul ședinței CAT din data de 21.02.2019 s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 689/17.12.2018 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. În cadrul ședinței CAT care a avut loc la sediul APM Covasna în data de 21.02.2019 s-a stabilit obligația de a obține Aviz sau Punct de Vedere de la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna și Comisariatul Județean Covasna al Gărzii Naționale de Mediu a stabilit obligația scoaterii conductelor  vechi și predarea lor la firme autorizate.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

  Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

Responsabil Biodiversitate,

       Geogr.  Berde Lajos