Back

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 30.05.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.C. PRESTĂRI SERVICII ISTVANA SRL, reprezentat prin ISTVAN ANDREI, CUI: 556295 înregistrat de ORC sub nr. J14/252/18.06.1991, cu sediul în municipiul Târgu Secuiesc, strada Petofi Sandor, nr. 5/A, jud. Covasnaînregistrată la APM Covasna cu nr. 3200/25.04.2019, în baza

  • Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  • Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
  • Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  • Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide că proiectul „Extinderi în plan orizontal la cele 5 căsuțe existente prin construirea de grupuri sanitare”, propus a fi amplasat în comuna Turia, satul Turia, str. Trup Balvanyos, nr. 77, jud. Covasna, identificat cu CF 23550 Turia, având suprafață de 1814 mp, care se află în  intravilanul  localității Turia, arie protejată Natura 2000 ROSCI0037 CIOMAD – BALVANYOS nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la pct. 12 litera c.);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 06.05.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 13.05.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 30.05.2019 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2019), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Solicitarea exprimării opiniei membrilor CAT scris sub formă de Punct de Vedere, cu nr. înregistrare la APM Covasna 3587/16.05.2019;
  4. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris de la: D.S.P Covasna nr. înreg. 3669/22.05.2019; S.G.A Covasna nr. înreg. 3718/24.05.2019; I.S.U Covasna nr. înreg.3767/28.05.2019; GNM Covasna;
  5. Solicitarea punct de vedere/aviz de la ANANP nr. 3586/17.05.2019;
  6. Punct de Vedere de la ANANP, nr. înreg 3831/30.05.2019;
  7. Proces-verbal ședință CAT nr. 15/30.05.2019;
  8. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  9. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 16.05.2019 cu nr. înreg. 3545;  
  10. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Se intenționează  realizarea de extinderi în plan orizontal la cele cinci căsuțe de tip camping existente, prin construirea de grupuri sanitare, fiecare  cu suprafața construită de 6,65 mp., rezultând în total  suprafața construită  de 33,25 mp., care face obiectul lucrării. Extinderea se va realiza din cadre de lemn ecarisat, cu regimul de înălțime parter. Fundațiile vor fi continue, din beton simplu și centură din beton armat, acoperiș tip șarpantă, învelitoare din tegolă.

Lucările se vor realiza în incinta Campingului situat în comuna Turia, trupul  Băile Balvanyos nr.77, județul Covasna, aflat în proprietatrea firmei investitoare.

Lucrarea prevăzută  se justifică prin necesitatea  realizării de grupuri sanitare  la fiecare căsuță de  tip camping existentă, în scopul respectării normelor igienico-sanitare și creșterea gradului de confort  al locației. Măsurile astfel luate vor contribui la satisfacerea  nevoilor turiștilor care vizitează zona , dar și  la respectarea normelor de protecție a mediului.

 Se vor realiza 5 grupuri sanitare   prin extindere în  plan orizontal la cele 5 căsuțe de  tip camping existente, prin săparea de fundație, ridicarea zidului și învelire, nivel parter. Terenul pe care  se va realiza extinderea are categoria de  folosință: curte – incintă în intravilan.

Protecția calității  apelor: se realizează  prin fosa din beton impermeabilă, ecologică și vidanjabilă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: conform PUG aprobat, imobilul se încadrează în trupul Balvanyos al localității Turia, UTR 4-zone verzi, recreere și sport cu funcțiunea dominantă de agrement și turism. Zonă fără caracter urbanistic definit, în cadrul căreia există case de vacanțe realizate, spații de cazare hoteliere și anexe;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Alimentarea cu apă: de la rețeaua stradală;

Terenul identificat cu nr. CF 23550 Turia, în suprafață de 1814 mp se află în interiorul Sitului Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad-Balvanyos. POT max. 50 %, CUT. max. 1,5 conform PUG aprobat.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În timpul construcției

- deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de materiale de construcții, deșeuri de ambalaje, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

 - pe perioada desfășurării etapei de construcție, apele uzate vor fi reprezentate de apele uzate  rezultate din activitățile igienico-sanitare ale personalului și apele uzate din activitatea de întreținere și igienizare a spațiilor administrative aferente organizării de șantier.

- apele uzate menajere vor fi colectate în bazin vidanjabil impermeabilizat existent în incinta complexului și va fi vidanjat periodic, pe baza de contract, de către un operator autorizat și deversate la o stație de epurare a apelor uzate autorizată.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

- conform Certificatul de Urbanism nr. 47/22.11.2018 eliberat de Primăria Comunei Turia, terenul se află în intravilanul localității Turia conform PUG aprobat și sunt în proprietatea solicitantului, cf. Extras CF 23550 Turia. Terenul se află în perimetrul ariei protejate  Natura 2000 ROSCI0037

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – arie protejată Natura 2000 ROSCI0037 CIOMAD – BALVANYOS. Suprafața terenului este de  1814 mp.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul se află în intravilanul localității Turia conform PUG aprobat. Folosința actuală a terenului: curți, spații verzi.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție: nu este cazul

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

 g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

 h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- având în vedere că proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în perimetrul sitului Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad-Balvanyos.

-APM Covasna a solicitat Memoriul de prezentare cf. Legii nr. 292/2018, întocmit conform conținutului –cadru prevăzut în anexa nr. 5.E la procedură fiind completat inclusiv punctul XIII, și Punct de vedere a Custodelui ariilor naturale protejate ROSCI0037 CIOMAD – BALVANYOS;

- titularul proiectului a depus la APM Covasna Memoriul de prezentare, înregistrat la APM Covasna cu nr. 3545/16.05.2019.

-  ANANP CT Covasna a depus Punct de Vedee referitor la aria protejată Natura 2000 ROSCI0037 CIOMAD – BALVANYOS, înregistrat la APM Covasna cu nr. 3831/30.05.2019.

-s-a definitivat lista de control EA a etapei de încadrare  (Anexa 1 la Ghidul Metodologic Otd. MMP 19/2010) de către compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna eliberat în data de 30.05.2019;

-în urma desfășurării etapei de încadrare s-a considerat că proiectul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; Conform Punct de Vedere nr. 2682/SL/21.05.2019 emis de SGA Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 3718/24.05.2019 nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. În cadrul ședinței CAT desfășurat în data de 30.05.2019 la sediul APM Covasna, s-a stabilit necesitatea obținerii următoarelor:

- ANANP CT Covasna a emis Punct de Vedere înregistrat la APM Covasna cu nr. 3831/30.05.2019 în care menționează că proiectul nu este susceptibil să aibe impact și solicită obținerea Avizului favorabil cu condiții de către titular.

- Direcția de Sănătate Publică Covasna solicită depunerea documentației pentru Asistența de Sănătate Publică- cf. Punct de Vedere nr. 2454/2416/21.03.2019, înregistrat la APM Covasna cu nr. 3669/22.05.2019.

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de Urbanism nr. 47/22.11.2018 eliberat de Primăria Comunei Turia  pentru faza DTAC şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  16. Respectarea condițiilor din Avizul favorabil al custodelui Natura 2000 ROSCI0037 CIOMAD – BALVANYOS;
  17. Se vor respecta Planul de Managament al sitului Natura2000 ROSCI0037 CIOMAD – BALVANYOS

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

Resp. Biodiversitate,

Geogr. Berde Lajos