Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 14.08.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de PK BRONZE SRL și DEDEMAN SRL, cu sediul în municipiul București, str. Barbu Văcărescu, et. 11, nr. 201, ap. 4, Sectorul, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4699/08.07.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 27.06.2019 că proiectul ”CONSTRUIRE RETAIL PARK SEPSI ȘI MAGAZIN MATERIALE DE CONSTRUCȚII” propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Lunca Oltului, FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 09.07.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 11.07.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 14.08.2019, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2019), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 21/14.08.2019;
  4. HCL mun. Sfântu Gheorghe nr. 187/2019 privind aprobare PUZ ”Centru comercial strada Lunca Oltului”;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 31.07.2019; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Suprafața totală de teren pe care urmează a fi amplasate cele 2 obiective este de 62.862,00 mp. Obiectiv 1: RETAIL PARK SEPSI, titular: S.C." PK BRONZE" S.R.L. cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Barbu Văcărescu nr. 201, biroul nr. 4, Etaj 11. Investitia ce urmează a fi realizată avea doua clădiri distincte cu magazine specializate pe vanzare marfuri alimentare (Carrefour) si nealimentare, spatii de alimentatie publica, spatii de loisir, cuprinzand următoarele obiecte: clădiri comerciale Retail Park, copertine carucioare, parcaje, drumuri si platforme de incinta, drum acces din Str. Ciucului, turn publicitar, panouri de directionare si reclama, semne de circulatie, împrejmuire, spatii verzi, bransamente la retele tehnico-edilitare (apa, canalizare menajera, canalizare pluviala, gaz, alimentare cu energie electrica, telefonizare), organizare de santier.

Cele două corpuri de caldire vor avea o structură constructivă  din stâlpi beton armat  si grinzi de beton precomprimat si pane de beton armat, fundatii izolate. Pardoseala se va realiza din beton cu armare dispersa cu finisaje specifice fiecarui tip de spatiu.

Constructiile vor avea urmatorul regim de inaltime:

- Value Center  (Mall) -  cladire parter cu doua zone de birouri si spatii sociale organizate la etaje 1 partiale.

- Stripmall - cladire parter

Închideri exterioare si compartimentari:

  • inchideri exterioare pereti – panouri sandwich cu grosimea de 100 mm cu imbinare acunsa;
  • inchideri acoperis – tabla cutata cu cuta inalta peste care se aseaza saltele de vata minerala bazaltica 20mm grosime si hidroizolatie membrane PVC tip SIKA;
  • tamplarie din PVC  si aluminiu cu geam termoizolant;
  • usi acces marfa tip garaj;
  • compartimentarile interioare pentru spatiul administrativ se vor realiza din pereti usori din panouri de Rigips sau similar  pe structura metalica, respectiv zidarie dupa caz.

BILANT TERITORIAL SI INDICATORI URBANISTICI SPECIFICI OBIECTIV 1:

Obiectul

Aria construita

Aria desfasurata

Constructii acoperite inchise Value Center (Mall)

13.629,11 mp

14.085,68 mp

Constructii acoperite inchise Stripmall c

5.831,50 mp

5.831,50 mp

Total constructii de tip cladiri, acoperite inchise

19.460,61 mp

19.917,18  mp

Statie de pompare

49,00 mp

49,00 mp

Rezervor PSI

129,88 mp

129,88 mp

Total constructii

19.639,49 mp

20.096,06 mp

Parcari (510 locuri clienți, 10 locuri salariați), drumuri incinta, platforme, alei de incinta

17.959,94  mp

-

Spatii verzi incinta amenajata imprejmuita

1.978,91  mp

(5,00 % din total suprafata incinta amenajata partial imprejmuită)

-

Total suprafata incinta amenajata partial imprejmuita

Retail Park Sepsi

39.578,34  mp

-

Obiectiv 2 "MAGAZIN MATERIALE DE CONSTRUCTII" titular SC DEDEMAN SRL. Terenul care va fi dezmembrat pentru realizarea  acestei investiții va avea suprafata de 21. 733.50 mp care va cuprinde:  magazin materiale de constructii, parcaje, drumuri si platforme, turn publicitar, panouri de direcționare și reclamă, semne de circulatie, cabina poartă, copertine cărucioare, rafturi exterioare acoperite, împrejmuire, spatii verzi, post trafo si punct de conexiune, bransamente la retele tehnico-edilitare (apa, canalizare menajera, canalizare pluviala, gaz, alimentare cu energie electrica, telefonizare), organizare de santier.

Construcția principală va reprezenta un magazin cu regim de autoservire pentru vanzare materiale de constructii, de grădinărit dar si alte produse pentru amenajari interioare. In cadrul constructiei realizate sunt delimitate diferitele zone functionale: spatiu de primire clienti, spatiu de vanzare-depozitare, spatii de primire - sortare - depozitare marfa, birouri administratie, dotari sanitare pentru personal si public, vestiare, functiuni complementare anexe (centrala termica, centrala de ventilare, tablou electric general, etc.). Structura de rezistenta va fi din beton armat si se va compune din cadre transversale (incastrate la nivelul fundatiilor), pane de acoperis din beton armat, contravantuiri orizontale la nivelul acoperisului din tiranti din otel.

Pe panele de acoperis se amplaseaza tabla cutata cu cuta inalta. Invelitoarea de la nivelul acoperisului se realizeaza din membrana hidroizolanta, cu vata minerala. Fundatiile stalpiilor de structura ai halei sunt de tip bloc de beton armat si pahar de beton armat.

Pentru inchideri s-a prevazut un sistem de grinzi de fundatii, din care pornesc articulat stalpi metalici de inchidere. Grinzile de fundatie vor fi rezemate pe fundatiile izolate ale stalpilor de structura. Închideri exterioare pereti – panouri sandwich cu grosimea de 100mm cu imbinare acunsa; inchideri acoperis – tabla cutata cu cuta inalta peste care se aseaza saltele de vata minerala bazaltica 20mm grosime si hidroizolatie; tamplarie din PVC cu geam termoizolant.

BILANT TERITORIAL SI INDICATORI URBANISTICI SPECIFICI OBIECTIV 2:

Obiectul

Aria construita

Aria desfasurata

Constructii acoperite inchise Magazin materiale de constructii si gardinarit Dedeman

9.207,50 mp

9.769,61 mp

Constructii acoperite deschise

517,26 mp

517,26 mp

Total constructii acoperite inchise si deschise

9.724,76 mp

10.286,87 mp

Parcari (208 locuri clienți, 8 locuri salariați), drumuri incinta, platforme, alei de incinta

 

11702,34  mp

-

Spatii verzi incinta amenajata imprejmuita

1.204,59  mp

5,34 % (din total suprafata incinta amenajata partial imprejmuita )

-

Total suprafata incinta amenajata partial imprejmuita Magazin materiale de constructii Dedeman

22.554,84  mp

-

 

Utilități

Alimentare cu energie electrică, apă, canalizare menajeră: racord la rețelele existente în zonă;

Instalatiile de stingere a incendiilor vor fi formate din: hidranti exteriori, hidranti interiori si sprinklere conform Normativului P118/2-2013 pentru proiectarea, executarea si exploatarea instalatiilor de stingere a incendiilor.

Pentru evacuarea apelor uzate menajere se executa o instalatie de canalizare interioară care sa preia toti consumatorii, cu racordare la reteaua de canalizare municipală exterioara existenta.

Apele de pe terasament vor fi colectate printr-un sistem compus din conducte din PVC-KG, dimensionate corespunzator și receptoare de preluare (geigere). Sistemul de conducte pentru apele meteorice preluate de pe terasamante este separat de cel pentru preluarea apelor pluviale de pe acoperis si este conectat la un separator de hidrocarburi din beton cu filtru coalescent, decantor de namol si dublu by-pass.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: proiecte de demolare în curs de implementare pe amplasament aferente proiectului de realizare al prezentului centrul comercial; există un centru comercial în funcțiune în imediata vecinătate;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcții: beton, cărămizi, țigle, lemn, sticlă, metale, cabluri, materiale izolante, asfalt, resturi de balast, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale de construcții, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort: - surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: zonă industrială și de servicii conform Certificatului de urbanism;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, zonă industrială și de servicii.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor ariilor naturale protejate.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; H.G.124/2003 privind prevenirea, reducerea şi controlul poluării mediului cu azbest cu modificările şi completările ulterioare;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Conform Adresei ISU Covasna nr. 2906150/05.08.2019 înregistrată la APM Covasna cu nr. 5306/06.08.2019, titularul proiectului are obligația de a solicita și obține aviz de securitate la incendiu;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  7. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  8. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  9. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  10. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 327/19.06.2019 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularii vor informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  14. Titularii vor notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  15. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivelor titularii activităților au obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János