Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 30.08.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA ZĂBALA, cu sediul în comuna Zăbala, satul Zăbala, nr. 476, județul Covasna, fax: 0267.375.213, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5410/08.08.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.08.2019 că proiectul ”MODERNIZARE DRUM COMUNAL DC9 KM 5+630 – 6+960 ÎN COMUNA ZĂBALA, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Zăbala, satul Surcea, intravilan, extravilan, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 09.08.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna în data de 09.08.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 30.08.2019, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 22/23.08.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 08.08.2019; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

            Obiectivul este situat în județul Covasna, pe teritoriul comunei Zăbala, pe traseul drumului comunal DC9, între Km 5+630 – 6+960, în extravilanul localității Surcea. Necesitatea lucrărilor propuse în prezentul proiect este în primul rând argumentată de starea fizică a drumului comunal, raportată la condiţiile generale de circulaţie actuale şi de perspectivă precum şi de diagnoza de viabilitate. Proiectul are ca obiect principal îmbunătăţirea infrastructurii de transport local, facilitând astfel accesul populaţiei şi a bunurilor în localitatea Surcea şi Telechia. Suprafaţa maximă afectată de lucrările de modernizare a drumurilor studiate, este de aprox. 13.300,00 mp.

          Atât pe timpul execuției cât şi după finalizarea acestora nu se vor ocupa terenuri care sunt în circuitul agricol, alte proprietăţi de stat sau private. Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a dumului comunal, în extravilanul localității Surcea. S-a optat pentru realizarea unui structuri rutiere suple. Caractertistici: lungime totală traseu studiat = 1,330 km; lăţimea părţii carosabile = 5,50 m; lăţimea platformă drum = 7,00 m; acostamente din piatră spartă = 2 x  0,75 m; șanțuri neprotejate.

Straturi proiectate:

- 4 cm strat de uzură din beton asfaltic BA16–AND605/BA16 rul 70/100-SR EN 13108-1;

- 5 cm strat de legătură din beton asfaltic BAD22,4–AND605/BA22,4 leg70/100-SR EN 13108-1;

- 12 cm piatră spartă în strat de bază – STAS 6400;

Straturi existente la cota de săpătură: 40 cm pietruire existentă;

Pământ de fundare: tip P3 nisip, sensibil la îngheț – dezgheț;

          Cotele structurii rutiere noi s-a proiectat ținând cont și de obligativitatea corelării acestora, cu cotele apropriate ale intrărilor la proprietăţi.

          Linia proiectată (linia roşie) urmăreşte linia actuală a terenului, cu diferenţe în ax negative + corecturile necesare, aplicat în aşa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85.

          Pe traseu există 3 buc. podeţe tubulare/tuburi transversale degradate, cu secțiune și/sau lungime insuficientă, care necesită înlocuire. În lungul traseului scurgerea apelor s-a studiat şi s-a proiectat funcţie de profilul longitudinal, configuraţia terenului şi posibilitatea evacuării apelor în emisarul natural. Apele pluviale de pe platforma drumului se colectează în şanţurile neprotejate existente care se vor reprofila, de la marginea părţii carosabile. Aceste ape se evacuează din zona drumului prin podeţele transversale existente şi proiectate, şi se descarcă în Râul Negru prin canalele existente.

PODURI / PODEŢE TRANSVERSALE

Nr. crt.

Poziţia Km

Poduri/Podeţe existente

Tipul Podeţului proiectat

Observaţii

1

5+647

Pod pe grinzi existent
Lt=9,20m, L=5,50m,  B=8,50m, h=2,70m

 

Stare bună

2

5+978

Podeţ tubular existent               D = 600 mm, L =10,50 m

Podeţ tubular proiectat                                   D = 800 mm, L =10,00 m

Degradat, secțiune insuficientă se înlocuiește

3

6+407

Podeţ tubular existent               D = 600 mm, L =7,30 m

Podeţ tubular proiectat                                   D = 800 mm, L =8,00 m

Degradat, secțiune insuficientă se înlocuiește

4

6+806

Podeţ tubular existent               D = 300 mm, L =10,00 m

Podeţ tubular proiectat                                   D = 800 mm, L =10,00 m

Degradat, secțiune insuficientă se înlocuiește

 

          Cele 6 buc. drumuri laterale şi uliţe care se intersectează cu DC9 între km 5+630 – 6+960, se vor amenaja pe o lungime de 5,0 – 10,0 m cu structură rutieră identică cu cel proiectat pe DC9.

          De asemenea există 4 buc. podeţe tubulare laterale degradate, cu secţiune şi/sau lungime insuficientă care se înlocuiesc cu podeţe tubulare noi. În completare, mai este necesar încă 1 buc. podeţ tubular lateral nou.

PODEŢE LATERALE

Nr.crt.

Poziţia Km

Poduri/Podeţe existente

Tipul Podeţului proiectat

Observaţii

1

5+943

 

Podeț tubular lateral stânga, D=600 mm, L=9,00 m

Lipsă podeț

2

6+327

Podeț tubular lateral stânga, D=600 mm, L=6,20 m

Podeț tubular lateral stânga, D=600 mm, L=9,00 m

Degradat, lungime insuficientă

3

6+403

Podeț tubular lateral dreapta, D=400 mm, L=5,00 m

Podeț tubular lateral dreapta, D=600 mm, L=9,00 m

Degradat, lungime insuficientă

4

6+801

Podeț tubular lateral dreapta, D=800 mm, L=5,00 m

Podeț tubular lateral dreapta, D=600 mm, L=9,00 m

Degradat, lungime insuficientă

5

6+813

Podeț tubular lateral dreapta, D=800 mm, L=5,00 m

Podeț tubular lateral dreapta, D=600 mm, L=9,00 m

Degradat, lungime insuficientă

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • beton, amestecuri de beton, materiale plastice, metale, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale de construcții, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort: - surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente; amplasamentul investitiei se află în incinta unui parc industrial.

- principalele surse de poluare în perioada de funcţionare: emisii de la vehiculele care vor circula pe drum;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul; 

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform certificatului de urbanism: drum comunal;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – proiectul propus se află doar în vecinătatea estică a sitului ROSCI0374 – Râul Negru, care la rândul ei se suprapune cu situl ROSPA0147 Valea Râului Negru, traseul drumului comunal studiat nu se suprapune cu aria acestora.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție.

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus, local;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor, managementul corespunzător a dejecțiilor și deșeurilor în etapa de funcționare.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor ariilor naturale protejate.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform Adresei SGA Covasna nr. 4220/DA/13.08.2019 înregistrată la APM Covasna cu nr. 5534/13.08.2019 este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  6. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  7. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  8. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite în faza de execuție;
  9. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 365/26.07.2019 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János