Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 12.09.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC ROUA DEVELOPMENT SA, prin Kész János Zsigmond, cu sediul în jud. Ilfov, localitatea Voluntari, b-dul Pipera nr.1/1, bl. Clădirea Admin. D+P+M+4E, et. 4, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5566/14.08.2019, în baza

  • Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  • Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
  • Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  • Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 12.09.2019 că proiectul „Extinderea alimentării cu apă prin executarea unui puț forat”, amplasat în com. Catalina, sat Catalina, str. Intravilan, nr. FN, jud. Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa nr. 2, la punctul 2 litera d3);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 19.08.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 30.08.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 12.08.2019, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2019), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Solicitarea exprimării opiniei membrilor CAT scris sub formă de Punct de Vedere, cu nr. înregistrare la APM Covasna 5890/02.09.2019;
  4. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris de la: D.S.P Covasna nr. înreg. D.J.C. Covasna cu nr. înreg. 6005/04.09.2019; Administrașia Bazinală de Apă Olt, nr. înreg 5906/02.09.2019;
  5. Aviz favorabil cu condiții emis de Administrația Bazinală de Apă Olt, Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 53/06.09.2019, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6083/09.09.2019;
  6. Proces-verbal ședință CAT nr. 24/12.09.2019;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 30.08.2019 cu nr. înreg. 5890;  
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

 Proiectul prevede forarea unui nou puţ FH-1 în completarea celui existent, în funcţiune FH-73. Exploatarea și îmbutelierea apei din puțul existent se efectuează în baza Autorizației de mediu nr. 177/A/19.10.2011 emisă pentru desfășurarea activității(lor) “FABRICĂ DE ÎMBUTELIERE APĂ MINERALĂ” din Comuna Cătălina, Sat Cătălina DJ 121, nr. FN, județul Covasna

Suprafaţa totală a amplasamentului este de 10.000 mp, conform CF nr.23268 – Cătălina. Suprafața ocupată va fi reprezentată de căminul noului foraj.

Descrierea sumară a proiectului:

Lucrarea propusă va avea caracter de foraj de explorare – exploatare.

Forajul va fi executat în sistem hidraulic până la adâncimea de cca. 60,0 m.

Echiparea va urmări aproximativ următoarea schemă :

  • 0,00 – 60,00 m – săpat şi lărgit la Dn 311,0 mm;
  • 0,00 – 60,00 m – coloană PVC rigid - Dn 160,0 mm;
  • coloana de exploatare va fi prevăzută cu filtre Dn 160,0 mm, cu fante de preferinţă de 0,50 mm - 0,75 mm (adoptată caracteristicilor acviferelor), pozate în dreptul orizonturilor acvifere poros-permeabile cele mai favorabile din punct de vedere litologic;
  • în spatele coloanei de exploatare, în dreptul coloanei filtrante,  se va realiza o coroană filtrantă, prin introducerea de pietriş mărgăritar sort 1 - 4 mm (granulometria poate fi adoptată caracteristicilor acviferelor);
  • pentru evitarea înfiltrării de la suprafaţă, coloana (spaţiul inelar) se va cimenta.
  • se va executa un dop de argilă deasupra filtrelor;
  • la partea inferioară (aproximativ între 55,00 – 60,00 m), se va amplasa un decantor cu Dn 160,0 mm.

După definitivarea şi spălarea forajului se vor executa pompări experimentale pentru determinarea parametrilor hidrogeologici, ale debitelor şi ale regimelor optime de exploatare.

Determinarea calităţilor chimico-biologice ale apelor exploatate se va face pe baza analizelor chimice şi microbiologice, executate pe probe recoltate la sfârşitul pompărilor experimentale.

După terminarea forajului şi înainte de darea sa în exploatare, S.C. Geoda S.R.L. împreună cu beneficiarul, va institui perimetrul de protecţie sanitară cu regim sever şi de restricţie, realizând un Studiu hidrogeologic privind dimensionarea zonelor de protecţie sanitară şi a perimetrului de protecţie hidrogeologică, în conformitate cu H:G. nr. 930/2005 şi ord.  M.M.P. nr. 1278/2011.

Modul de asigurare a utilităților:

Alimentarea cu apă

Proiectul reprezintă extinderea sistemului actual de alimentare cu apă a fabricii, ce constă dintr-un puţ forat FH-73, cabina puţului (complet echipat cu instalaţii hidraulice şi electrice) precum şi conducta de racord PE HD Ø 50 mm, de la puţ la hală.

Această extindere de sistem de alimentare cu apă, constă din :

  • captare de apă din puţul forat, nou propus (FH-1)
  • conductă de aducţiune de la puţul FH-1 direct la hala de îmbuteliere, pe latura sudică.

Evacuarea apelor uzate

În cadrul proiectului și prin exploatarea ulterioară a acestuia nu se vor genera ape uzate.

Asigurarea apei tehnologice

În fapt apa captată va asigura materia primă pentru îmbuteliere. Apa nu va fi utilizată în alt scop.

În partea superioară a forajului se va executa o cabină de puţ din PE circulară având dimensiunile  Ø = 1500 mm, H = 2000 mm. Cabina puţului este prevăzut cu racord electric, tablou de comandă este de tip capsulat şi se montează exterior cabinei.

Coşul de acces în cabină este la o cotă superioară faţă de cota  teren amenajat cu 0,50 m, acoperit cu o placă de beton armat cu capac şi ramă din oţel zincat  600 x 600 mm, conf. planşei anexate H-03.

Puţul forat va fi echipat cu o pompă submersibilă având :

            Q = 2,00 ÷ 2,50 l/s

            H pompare (hidroforare)= 30 ÷ 45 m H2O,

            în funcţie de rezultatele definitive ale forajului respectiv ale pompărilor experimentale  (nivel hidrodinamic şi debit maxim). Instalaţiile hidraulice din cabina puţului forat constau din :

  • casca puţului forat
  • ştuţ racord de 3/8” pe cotul conductei de refulare Dn 50 mm, pentru montarea manometrului de control
  • stabilizator de scurgere Dn50 mm
  • filtru decantor Dn50 mm
  • clapetă de reţinere Dn50 mm
  • robineţi de separare şi reducţii ptr. montarea apometrului ( Ø30 ÷50 ) mm
  • vas hidrofor V = 50 l

Rețeaua de de legătură, de racord

Conducta nouă de racord va fi tot din PE HD Ø 50 mm, pentru vehicularea debitului captat din noul foraj FH-1 de Q =  2,00 ÷ 2,50 l/s, iar lungimea ei până la hală va fi de L = 37,00 m.

Energie Electrică

Cabina puţului este prevăzut cu racord electric, tablou de comandă este de tip capsulat şi se montează exterior cabinei.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu e cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Conform Certificatului de Urbanism nr 368/26.07.2019 emis de Consiliul Județean Covasna terenul se află în intravilanul localității și este proprietatea SC AZUGA WATERS SRL  cf. C.F. nr. 23268 cu intabulare drept de ipotecă în favoarea SILICOREX SA. Conform Aviz de Gospodărire a apelor nr. 53/06.09.2019 eliberat de SGA Covasna se va realiza captare de apă din puț forat, nou propus. Debit maxim estimat la 2,0-2,5 l/s. După realizarea lucrărilor, în baza testelor de pompare se va determina exact debitul autorizat din grija INHGA și ANAR..;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Lista deșeurilor, cantităţi de deșeuri generate Deșeurile generate la realizarea proiectului sunt preconizate a fi următoarele: deșeu de ambalaj hârtie carton, deșeu de ambalaj plastic, deșeuri municipale. Aceste deșeuri vor fi preluate de firmă autorizată.

În timpul exploatării puţului nu se preconizează generarea altor tipuri și cantităţi de deșeuri decât cele din Autorizaţia de mediu nr. 177/A/19.10.2011 emisă pentru desfășurarea activităţii(lor) “FABRICĂ DE ÎMBUTELIERE APĂ MINERALĂ” din Comuna Cătălina, Sat Cătălina DJ 121, nr. FN, judeţul Covasna.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

Având în vedere că singura sursă pentru poluarea fonică este autospeciala pentru realizarea forajului, respectiv că la exploatarea puţului nu constituie surse de poluare adiţionale, se consideră că realizarea proiectului și exploatarea puţului nu vor avea impact semnificativ asupra zgomotului și a vibraţiilor.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

- conform Certificatul de Urbanism nr. 368/26.07.2019 eliberat de Consiliul Județean Covasna, terenul se află în intravilanul localității conform PUG aprobat și este în proprietatea SC AZUGA WATERS SRL, cf. Extras CF 23268. Folosința actuală  a terenului: curți, construcții în suprafața totală, conform PUZ aprobat prin HCL  Catalina nr. 8/2000, prelungit HCL nr. 61/2018.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

La încetarea activităţii: Lucrările de refacere a amplasamentului la finalizarea investiţiei constau în principal din eliberarea amplasamentului de orice deșeuri rezultate din realizarea proiectului, degajarea spaţiilor folosite pentru depozitare și organizare de șantier, retragerea racordului temporar pentru accesul la energia electrică.  Proiectul nu va avea impact negativ asupra regimului cantitativ al apei. Frontul de captare pentru alimentarea cu apă a comunei Cătălina, este situat la 1,0-1,1 km faţă de incinta unităţii.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional- nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică –nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul se află în intravilanul localității conform PUG aprobat și este în proprietatea SC AZUGA WATERS SRL  cf. C.F. nr. 23268, în suprafață de 10000 mp . Folosința actuală a terenului: curți, construcții.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform Punctului de Vedere emis de DJC Covasna nr. 1153/09.09.2019, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6111/10.09.2019, imobilul pe care va fi executat proiectul se găsește în zona de protecție al sitului arheologic nou relevat Nagy Eprés/Eprés/Városi út jobb oldala I-II, necesită supraveghere arheologică, iar în cazul descoperirii unor obiective de interes arheologic, descărcarea de sarcină arheologică.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție: nu este cazul

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

 e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

 g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

 h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- S a emis Aviz favorabil cu condiții de Administrația Bazinală de Apă Olt, Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 53/06.09.2019, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6083/09.09.2019;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. În cadrul ședinței CAT desfășurat în data de 12.09.2019 la sediul APM Covasna,

Direcția  Județeană ptr. Cultura Covasna a stabilit că imobilul pe care va fi executat proiectul se găsește în zona de protecție al sitului arheologic nou relevat Nagy Eprés/Eprés/Városi út jobb oldala I-II, și necesită supraveghere arheologică, iar în cazul descoperirii unor obiective de interes arheologic, descărcarea de sarcină arheologică.

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de Urbanism nr. 368/26.07.2019 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  16. Se respectă condițiile prevăzute în Aviz favorabil cu condiții emis de Administrația Bazinală de Apă Olt, Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 53/06.09.2019;
  17. Inaintea punerii în exploatare a puțului se va solicita  revizuirea Autorizației de Mediu pentru desfășurarea activității, conform Ord nr. 1798/2007;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

Resp. Biodiversitate,

Geogr. Berde Lajos