Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 08.11.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de CONSTRUCȚII COMERT ”S&Z SRL cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, bl. 12, sc. B, et. P, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7234/04.11.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 07.11.2019 că proiectul ”Construire spălătorie autocamioane Chilieni” propus a fi amplasat în satul Chilieni, DJ 103B, judeţul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la pct. 10 litera b),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 04.11.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 05.11.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 08.11.2019, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ....), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 29/07.11.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

            Cladirea spălătoriei de autocamioane se va amplasa în intravilanul localitătii Chilieni. Terenul pe care urmează a se realiza aceasta investitie este situat in imediata apropiere a DJ 103B, și este domeniu privat al SC CONSTRUCTII COMERT S&Z  S.R.L.

            Terenul este liber de orice sarcină, are o suprafata totala de teren intravilan = 7.488 mp, din care teren amenajat în cadrul prezentului proiect = 6.678 mp. Restul terenului, în suprafata de 819 mp ramane teren liber neamenajat (agricol in intravilan). Terenul are o forma geometrica regulata dreptunghiulara, cu dimensiunile de cca. 42m latime pe directia Sud-Nord, si 162 m. lungime pe directia Est-Vest. Amplasamentul are acces carosabil din doua directii, din DN 12, si din DJ 103 B, printr-un drum de exploatare care se va amenaja ca sistem carosabil de acces principal permanent. Obiective propuse:

- realizarea unei clădiri monobloc P+1, Ac = 978 mp, Ad = 1169 mp, Volum = 7.709 mc, cu functiuni de spalare autocamioane, inclusiv spatii cu functionalitati conexe (vestiare muncitori, sala de mese, grupuri sanitare si spatii birouri administrative). Sistem constructiv si caracteristici tehnice :

- zonă birouri administrative si vestiare muncitori (P+1) structura: cadru stalpi si grinzi b.a. si planseu b.a. peste parter; scara interioara de legatura parter-etaj 1 din b.a. ; inchideri perimetrale cu panouri termoizolate ; placarea interioara a peretilor cu panouri rigips, plafon fals din panouri rigips, invelitoare tip terasa industriala din suport tabla cutata cu strat de termoizolatie si tabla cutata, sau isopanouri 12 cm ; ferestre din PVC cu geam termopan ;

  • zonă spalatorie autocamioane, structura: cadru stalpi si grinzi metalice, închideri perimetrale cu panouri termiozolate, invelitoare tip terasa industriala din suport tabla cutata cu strat de termoizolatie ;ferestre din PVC cu geam termopan.

- amenajare platforme carosabile in suprafata 4082 mp,

- bazin de retentie ape pluviale și tehnologice cu functiunea de stocare provizorie inainte de epurare Ac=150 mp, Volum=300 mc.

- bazin apa incendiu subteran, cu functiunea de stocare permanenta apa pentru a fi utilizata in caz de incendiu Volum=150 mc.

Utilități :

            Alimentare cu apă cu ajutorul unei pompe submersibile montată într-un puț forat. Conducta de alimentare va fi din teava de polietilena PEID 90 mm si se va monta subteran, sub adancimea de inghet, in pat de nisip 10 cm, dedesubt si deasupra.

            Apele uzate menajere vor fi evacuate din cladire in sistem gravitational si vor fi conduse in bazin vidanjabil de 10mc.    
            Apele meteorice de pe acoperisul cladirilor, apele pluviale de pe suprafetele de parcare din incinta si evacuarea apei uzate provenite din spalarea autocamioanelor vor fi racordate cu conducta de PVC-KG 250 la un separator de hidrocarburi / stație de epurare, avand Q=95 l/s. De aici apele epurate vor fi conduse intr-un bazin de retenție si vor fi pompate cu ajutorul a doua pompe submersibile prin conducta de PEID D=63mm pana la santul de colectare ape pluviale de langa DN12. 

            Alimentare cu energie electrica : racord la retele existente in zona din imediata apropiere a amplasamentului, pe baza unui proiect separat, intocmit de firme autorizate.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de funcționare se va utiliza apă pentru spălarea autovehicuelor.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

  • deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de materiale de construcție, deşeuri de material plastic, hârtie, metal, sticlă, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale în afara amplasamentului. Surplusul de pamânt rezultat în urma săpăturilor va fi transportat şi depozitat, după caz în locurile indicate de municipalitate. La terminarea lucrărilor, terenul ocupat temporar va fi readus la starea inițială.
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort: - surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- în perioada de funcționare sursă potențială de poluare apele uzate epurate deversate în șanțul de colectare ape pluviale;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale în timpul execuției a solului cu reziduuri petroliere (șlamuri); funcționarea necorespunzătoare a sistemului de epurare;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: lucrările vor fi executate în intravilanul localității Chilieni, folosința actuală a terenului conform certificatului de urbanism: arabil;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, amplasamentul proiectului se află într-o zonă de servicii publice.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform Adresei Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 1482/06.11.2019, nu este necesară obținerea avizului de specialitate din partea DJC.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – sursele de poluanți pentru sol și subsol în cadrul realizării proiectului o reprezintă eventualele poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la instalațiile dezafectate, utilajele rutiere și/sau nerutiere utilizate pe amplasament. Sursă de poluare în perioada de funcționare: apele uzate rezultate în urma spălării autovehiculelor.

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

   

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

  

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 29/07.11.2019 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă, titularul având obligația de solicita și de a obține aviz de gospodărire a apelor din partea SGA Covasna;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • calitatea apelor epurate evacuate în receptorul natural (șantul de colectare ape pluviale de lângă DN12) se va incadra în valorile limită prevazute în  Normativul privind stabilirea limitelor de încărcare cu poluanţi a apelor uzate industriale şi orăşeneşti la evacuarea în receptorii naturali, NTPA - 001/2002 (Anexa nr. 3 la HG 188/2002, cu modificările şi completările ulterioare);
  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 215/03.05.2019 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei (*actualizată*);
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse;
  • înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János