Back

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 26.11.2019

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ORAȘUL BARAOLT reprezentat de LAZAR KISS BARNA ANDRAS, cu sediul în or. Baraolt, str. Libertății, nr. 2, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 614/31.01.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 07.02.2019 și din data de 21.11.2019 că proiectul ”REABILITARE ȘI MODERNIZARE STR. APEI ÎN ORAȘ BARAOLT, JUD. COVASNA” propus a fi amplasat în orașul Baraolt, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. e). corelat cu pct. 13 a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 05.02.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 14.02.2019 nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Procese-verbale ședințe CAT nr. 4/07.02.2019 și 30/21.11.2019;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 7320/06.11.2019 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune mică și prevede reabilitarea și modernizarea unei străzi existente din orașul Baraolt.

Strada Apei are o lungime totală de 2732.09 m și se situează în intravilanul orașului Baraolt. La momentul actual aceasta se prezintă într-o stare necorespunzătoare de utilizare din cauza structurii rutiere, respectiv din lipsa unor dispozitive corespunzătoare de dirijare a apelor pluviale pe toată lungimea drumului.

Situația proiectată

Descrierea traseului – profil longitudinal – profil transversal:

Traseul proiectat are o lungime totală de 2732.09 m și se suprapune pe traseul drumului existent. Axa în plan este realizată din aliniamente racordate cu arc de cerc, având raza minimă de 15m. Viteza de proiectare este de 25 km/h.

Traseul se desfășoară în lungul pârâului Baraolt. Pe partea stângă există de-alungul traseului un dig de beton de protecție împotriva inundațiilor.

Profil longitudinal – traseul va urmări linia terenului existent. Declivitatea minimă este de 0.10% iar declivitatea maximă de 2.3%.

În lungul traseului sunt cote impuse în zonele de intersecție cu străzile ce traversează pârâul Baraolt și intersecția cu DJ122.

Profil transversal – conform tabelului:

Tronson 1 – Axa 1 km 0+000 – 0+360

Lungime – 360m

partea carosabila 3-4.00m

trotuar 1.00-1.50m

rigola carosabila 0.65m

Tronson 2 – Axa 1 km 0+360 – 0+640

Lungime – 280m

partea carosabila 6.00m

rigola carosabila 2x0.65m

spatiu verde

trotuar 2x1.00-1.50m

Tronson 3 axa 1 – km 0+640 – 1+022.79

Lungime –382.79m

partea carosabila 6.00m

rigola carosabila 2x0.65m

spatiu verde

trotuar 2x1.00-1.50m

 

Tronson 5 – Lungime – 1080.79m

Axa 2 – km 0+630 – 1+322

partea carosabila 4.00m

trotuar 1.00-1.50m

rigola carosabila 0.65m

Axa 2 – km 1+322 – 1+500

partea carosabila 4.00m

acostament 0.50m

trotuar 1.00-1.50m

Axa 2 – km 1+500 – 1+624.13

partea carosabilă 4.00m

acostament 2x0.50m

rigola triunghiulara din pamant – 2x0.75m

Tronson 4 – axa2 – km0+000 – 0+630

Lungime – 630m

(Tronson A km 0+000 - km 0+343.60)

Km 0+000 – 0+140

Lungime - 140m

partea carosabila 5.50m

trotuare 2x 1.00m

sistem de captare ape pluviale

km 0+140-0+343.60

Lungime - 203.60m

parte carosabila =5.50m

trotuar 1.00-1.50m  pe o parte

rigola carosabila 0.65m.

 (Tronson B km 0+343.60 - km 0+630)

Lungime = 286.40m

partea carosabila 4.00m

trotuar 1.00-1.50m

rigolă carosabilă 0.65m

 

Tronson 5 –

Axa 3 – km 0+000 – 0+085.94

partea carosabila 2x4.00m

trotuar 2x1.50m

Scurgerea apelor se realizează prin rigole de pământ și rigole carosabile.

Se vor realiza descărcări ale rigolei carosabile în punctele de minim către pârâul Baraolt.

Podețe - Tronson 2 - Podeț existent, 1buc.

Structura rutieră:

Structura rutieră propusă a fost calculată conform Normativului de dimensionare a sistemelor- rutiere suple și semirigide PD 177/2001 și STAS 1709 1,2/90 respectiv "Acțiunea fenomenului de îngheț-dezgheț la lucrări de drumuri. Adâncimea de îngheț în complexul rutier. Prescripții de calcul și Prescripții de proiectare".

Se adoptă o structură rutieră suplă cu următoarea alcătuire:

- beton de ciment BcR 4.0 – 20cm

- nisip 2cm

- hârtie Kraft/folie polietilenă

- strat de piatră spartă – 12cm

- strat de balast – 15cm

- scarificare și compactare pietruire existentă – 10cm

Trotuarele se realizează cu lățime de 1.00- 1.50m incadrate cu borduri de beton, cu următoarea structură:

  • Beton asfaltic BA8 rul 50/70 – 3cm
  • Beton C16/20 – 10cm
  • Balast -10cm

Accesul la propietăți - se realizează prin bordură cobarată pe lățimea accesului.

Amenajare drumuri laterale - se vor amenaja pe o lungime de min. 5 m cu aceeași structură rutieră adoptată pe traseul principal, iar în continuare pe o lungime de 10m se va așterne un strat de piatră spartă.

Ridicare la cotă cămine de vizitare - se realizează ridicarea la cotă a căminelor de vizitare existente.

Organizarea de şantier (grupul social + baza de producţie) - se va amplasa într-o zonă de comun acord cu beneficiarul (Orașul Baraolt), fiind asigurate căile de acces, sursele de apă, energie electrică, etc., pentru necesităţile şantierului.

Organizarea de șantier va cuprinde:

- platforme de depozitare și de lucru

- un vagon standardizat avand destinatia de birou și magazie de materiale;

- un pichet PSI dotat cu stingătoare cu spumă și pulbere;

- containere, pentru deșeuri reciclabile și pentru deșeuri nereciclabile.

- un grup sanitar de tip fosă ecologică;

- amenajarea unor incinte îngrădite pentru depozitarea materialelor de construcții și amplasarea unor barăci necesare personalului muncitor;

- câte o zonă de parcare pentru autovehicule și utilaje.

Containerul birou va fi dotat cu mobilier și aparatură specifică și va fi conectat la utilități funcționale – energie electrică, comunicații. Pentru lucrători sunt prevăzute spații pentru echipare/dezechipare Acestea sunt special amenajate în containerul vestiar, utilat și dotat corespunzator acestui scop – iluminat și încălzit.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate în lucrările de reparaţii ale drumului sunt agregatele minerale (balast, nisip), piatră spartă. Produsele de balastieră vor fi asigurate din staţiile de sortare din zonă. Pământul este folosit la umpluturi.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile tehnologice rezultate din activitatea de construire şi activităţile anexe vor fi: 20 01 08 - deseuri menajere, 15 01 01 - deseuri din ambalaje de hartie si carton, 15 01 02 – deșeuri din ambalaje din plastic, 17 01 01 – deșeuri din beton, 17 05 04 – deşeuri din pământ şi pietre, altele decât cele specificate la 17 05 03, 17 04 07 – deşeuri din fier şi oţel.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană, din contră va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață a populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 50 din 28.09.2018 imobilul formează proprietatea publică a orașului (HCL 32/2002) proiectului se află în intravilanul orașului Baraolt fiind stradă pietruită, având denumirea str. Apei. Regimul econimic: Utilizarea actuală este drum de acces la casele de locuit. Regimul tehnic: funcțiune dominantă - locuințe și dotări aferente.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: str. Apei se află în intravilanul orașului Baraolt, de-alungul pârâului Baraolt.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – amplasamentul proiectului se situează în terasa râului Olt, la 1,0 km est de acesta, în zona de luncă;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – str. Apei se află în lungul pr. Baraolt. În partea stângă a traseului există un dig de beton de protecție împotriva inundațiilor .

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: str. Apei este drum public și se află într-o zonă antropizată, asigurând accesul la locuințele din zonă.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: imobilul se află în zona cu regim de protecție a monumentului istoric – nu este cazul.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia. Realizarea proiectului, reabilitarea str. Apei va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață a locuitorilor din zonă, respectiv la fluidizarea traficului și reducerea noxelor, prafului și zgomotelor generate de traficul auto.

  b) natura impactului: organizarea de șantier pentru execuția lucrărilor, eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificatic și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- în baza punctului de vedere ABA Olt, SGA Covasna nr. 6083/19.11.2019, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7576/20.11.2019, și în urma ședinței CAT din data de 21.11.2019 s-a stabilit că este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor și nu este necesară efectuarea Studiului de evaluare asupra corpurilor de apă (SEICA).

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. La finalul lucrărilor de reabilitare a drumului, vehiculele și utilajele folosite vor fi îndepărtate de pe amplasament
  11. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  12. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 50/28.09.2018 eliberat de Primăria Orașului Baraolt şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor din partea ABA Olt-SGA Covasna;
  17. Repectarea prevederilor Comunicării nr. 50/2019 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna;
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  19. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 

 

 

 

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                              ecol. Balázsi Beáta

 

 

Responsabil Biodiversitate,

Geogr.  Berde Lajos