Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 10.02.2020

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de DIRECȚIA REGIONALĂ DE DRUMURI ȘI PODURI BRAȘOV, cu sediul în municipiul Brașov, str. M. Kogălniceanu, nr. 13, bl. C2, sc. 1, ap. 1-4, județul Brașov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7895/05.12.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.02.2020 că proiectul ”ADUCEREA SECTORULUI DE DRUM LA STAREA TEHNICĂ INIȚIALĂ – DN 11 KM 88+200 – KM 89+950” propus a fi amplasat în comuna Brețcu, extravilan, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)    proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a);

b)    în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 06.12.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 20.01.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 06.02.2020, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de .......), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

c)    Proces-verbal ședință CAT nr. 3/06.02.2020;

d)    Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;

e)    Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna înregistrat la APM Covasna cu nr. 341/22.01.2020; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;

f)     prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prezentul proiect propune aducerea sectorului de drum la starea tehnică inițială pe DN 11 între pozițile kilometrice 88-200 (X 510355,093, Y 608317.694) – 89+950 (X 511839.716 – 608996.735). În plan, traseul proiectat urmărește traseul existent. Principalele lucrări proiectate:

-       structura rutieră proiectată: strat de uzură beton asfaltic 4 cm, strat de legătură 6 cm, strat de bază 8 cm, balast stabilizat cu lianți hidraulici 23cm, stra de fundație inferior balast 300cm, strat de formă din balast 20 cm;

-       rigole colectare ape pluviale din beton simplu cu grosimea minimă de 10 cm;

-       podeț cu lungimea de 10,0 m în zona Km 88+625;

-       podeț cu lungimea de 12,0 m în zona Km 89+374;

-       lucrări de consolidare, conservare, curățire la structurile de sprijin Km 88+200 – 88+250, Km 88+315 - 88+336, Km 88+540 – 88+580, Km 88+648 – 88+754, Km 88+648 – 88+754, Km 89+111 – 89-194, Km 89+115 – 89+238, Km 89+284 – 88+354,  Km 89+286 – 88+420, Km 89+402 – 89+460, Km 59+459 – 89+517, Km 89+842 – 89+942, Km 89-864 – 89-879;

-       parapeți metalici de siguranță: partea stângă Km 88+200 – 88+593, partea dreaptă Km 88+720 – 88+840, partea dreaptă Km 89+100 – 89+200, partea dreaptă 89+245 – 89+420, partea dreaptă Km 89+475 – 89+580, partea dreaptă Km 89+840 – 90+00.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în zonă sunt proiectate și alte proiecte de reabilitare a unor sectoare de drum pe DN 11;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcții, deșeuri de ambalaje, metalice, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi colectate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale în afara amplasamentului.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: surse de zgomot și vibrații constituie: funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: transportul rutier.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatarii;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este drum;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune cu situl Natura 2000 ROSCI0130 Oituz - Ojdula.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, teren extravilan.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform Adresei nr. 119/29.01.2020 al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 451/30.01.2020 amplasamentul proiectului se află în zona de protecție a monumentului istoric Cetatea Rakoczy (cod LMI 2015: CV-I-m-A-13071.01).

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor; lungimea traseului este de 1750m, suprafaţa totală a zonei afectate de lucrări este de aproximativ 20100 mp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: în zonă sunt proiectate și alte proiecte de reabilitare a unor sectoare de drum pe DN 11;cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în interiorul situl Natura 2000 ROSCI0130 Oituz - Ojdula.

- drum național existent dinainte de desemnarea sitului Natura 2000; nu se modifică traseul;

- proiectul nu afectează negativ integritatea ariei naturale protejate;

- Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna înregistrat la APM Covasna cu nr. 341/22.01.2020;

- Punctul de vedere favorabil cu condiții nr. 22/ST/ Covasna/ 04.02.2020 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSCI0130 Oituz - Ojdula;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010) întocmit de comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna conform căreia implementarea proiectului nu afectează în mod semnificativ aria naturală protejată, și nu este necesară continuarea procedurii de evaluare adecvată;

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

-proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă; conform Adresei nr. 1015/28.01.2020 a Administrației Bazinală de Apă Siret înregistrată la APM Covasna cu nr. 423/28.01.2020 titularul a depus documentația pentru emiterea avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. În cazul în care pe perioada de execuție a lucrărilor se observă pe amplasamentul proiectului cuiburi sau locuri de hrănire/odihnă a speciilor ce constituie obiectivele de conservare ale ariei naturale protejate în cauză, se sistează lucrările în zonă/zonele respective și se anunță ANANP sau custodele/administratorul ariei naturale protejate.
  4. Conform Adresei nr. 119/29.01.2020 al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 451/30.01.2020 titularul proiectului are obligația de a solicita și a obține aviz de la DJC Covasna.
  5. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  10. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariei naturale protejate;
  11. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  12. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  13. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  14. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 612/22.11.2019 eliberat de Consiliul Judeţean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János