Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 24.03.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de JUDEȚUL COVASNA cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Libertății, nr. 4, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1104/28.02.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnic desfăşurate prin corespondență consemnate în Procesul-verbal nr. 8/24.03.2020, că proiectul ”MODERNIZARE DRUM JUDEȚEAN DJ 121A, KM 46+000 – 48+350” propus a fi amplasat în comuna Valea Crișului, satul Valea Crișului, DJ 121A, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 03.03.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 04.03.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 24.03.2020 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din ...2020), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 8/24.03.2020;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 25.02.2020;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prezentul proiect tratează modernizarea tronsonului de drum județean DJ121A  KM 46+000 – KM 48+350, în intravilanul localității Valea Crișului.

Situația existentă: lățimea părții carosabile este variabilă 5-7,00 m pietruit, denivelat, ampriza având de asemenea o lățime ce variază între anumite valori, cu valori la nivelul platformei drumului între 11-12 m în general, ampriza este generoasă permițând amenajarea corespunzatoare a drumurilor si din punct de vedere al asigurării scurgerii apelor. Drumul prezintă unele denivelări în profil longitudinal și transversal și în principal sunt definite de degradări de tipul: gropi, făgașe, denivelări, strat piatra puternic colmatată, stagnarea în unele locuri a apelor urmare unei scurgeri deficitare în profil transversal, colmatarea și neîntreținerea podețelor

Situaţia proiectată: se păstrează traseul actual al drumului, cu imbunatatiri acolo unde sunt necesare si posibile. Lungimea totală proiectată rezultată este de 2,12 KM. Elementele geometrice in plan, inclusiv amenjarea in spatiu a curbelor (supralargiri, convertiri, suprainalțări), sunt stabilite în conformitate cu prevederile STAS 863/85, pentru viteza de proiectare 40 km/h în condițiile de mediu adiacente impuse. Aceste elemente s-au îmbunătățit în limita posibilităților existente pe teren, fără a fi nevoie de lucrări mari de terasamente sau lucrări de artă costisitoare. Aliniamentele proiectate se racordeaza cu arce de cerc avand raze cuprinse intre 50 m si 550 m. Racordarile partii carosabile in zona intersectiilor se vor face cu arce de cerc avand raze cuprinse intre 3 m si 12 m.

În profil longitudinal linia proiectată (linia roșie) urmăreşte linia actuală a terenului cu mici modificări în aşa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85 să fie respectat.

În profil transversal lățimea proiectata a partii carosabile este de 6 m plus două benzi de încadrare de 0,25 m și două acostamente de 0,75 m in extravilan, și 7 m incadrat de bordure și șanțuri in zona cu proprietăți.

Structura rutieră propusă pentru partea carosabilă: 4cm BA 16 rul 50/70, 6cm BAD 22.4 leg 50/70, 10 cm strat de bază din macadam ordinar, 20 cm strat de piatră spartă amestec optim.

În lungul traseului scurgerea apelor s-a studiat şi s-a proiectat in funcţie de profilul longitudinal, configuraţia terenului şi posibilitatea evacuării apelor în emisarul natural. Astfel in sectorul studiat evacuarea apelor este rezolvata prin panta longitudinala si transversala, apele vor fi  preluate de santuri noi, betonate.

 Poduri și podețe transversale:

Poziția km

Poduri/ Podețe existente

Tipul podețului proiectat

Observații

46+000

 

Podet tubular transversal proiectat D=400mm, L=8 m

 

46+107

 

Podet tubular transversal proiectat D=400mm, L=12 m

 

46+137

 

Podet tubular transversal proiectat D=400mm, L=12 m

 

46+275

Podet tubular transversal existent D=315mm, L=10 m

Podet tubular transversal proiectat D=400mm, L=12 m

Stare degradată

46+500

 

Podet tubular lateral proiectat D=400mm, L=12 m

 

46+465

Podet tubular transversal existent D=600mm, L=10 m

Podet tubular transversal proiectat D=800mm, L=10 m

Stare degradată

46+620

 

Podet tubular lateral proiectat D=400mm, L=8 m

 

46+913

Podet dalat, transversal existent B-0,8m, L=15 m

Podet tubular transversal proiectat D=800mm, L=15 m

Stare degradată

47+305

 

Podet tubular transversal proiectat D=800mm, L=10 m

 

48+110

 

Podet tubular lateral proiectat D=800mm, L=10m

 

În ceea ce priveste drumurile laterale, acestea se vor amenaja pe o lungime de 25m cu următoarea structură: 4cm BA 16 rul 50/70,          6cm BAD 22.4 leg 50/70, 20 cm strat de piatră spartă amestec optim, și se vor racorda la partea carosabila a acestora prin racordări circulare in plan cu raze cuprinse intre 3 m si 12 m.

Pentru siguranta circulatiei se vor realiza lucrari de semnalizare verticala si orizontala. Se vor realiza marcaje pe carosabil si se vor monta indicatoare de circulatie,

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare, utilizate în lucrările de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de urbanism este drum județean (domeniu public);

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu  este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 7/2020 înregistrată la APM Covasna cu nr. 1328/10.03.2020 în zona amplasamentului există monumente istorice și situri arheologice;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform punctului de vedere SGA Covasna nr. 1454/52/05.03.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1245/05.03.2020 este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 7/2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1328/10.03.2020 în zona amplasamentului există monumente istorice și situri arheologice, ca urmare documentația trebuie avizată de către DJC Covasna;
  4. Conform punctului de vedere SGA Covasna nr. 1454/52/05.03.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1245/05.03.2020, titularul proiectului are obligația de a solicita și de a obține avizul de gospodărire a apelor;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  8. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  9. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  10. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța SGA Covasna, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiei minore a pârâului Valea Crișului;
  15. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf degajat la compactarea terasamentelor și antrenat de mijloacele de transport;
  16. Se vor face, pe cât posibil lucrări de înierbare a zonelor afectate, pentru stoparea erodării solului;
  17. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 15/26.03.2019 eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  19. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János