Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE  din 01.04.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de Comuna Ozun cu sediul în comuna Ozun, satul Ozun, str. Gábor Áron, nr. 75, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6648/12.10.2017 (prima versiune), 734/12.02.2020 (versiunea finală).

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 27.02.2020 că proiectul ”Modernizare drum comunal DC16A între DN11 (Sântionlunca) – DC 16 în comuna Ozun, județul Covasna” (varianta cu impact minim asupra mediului care include refacerea podului distrus de viitură peste Râul Negru și modernizarea drumului DC16A între Km 0+000 – 1+700) propus a fi amplasat în comuna Ozun, satul Sântionlunca, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu – prima versiune - afişat de pagina proprie de internet în data de 13.10.2017; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu – prima versiune - publicat în Observatorul de Covasna în data de 13.10.2017; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei de încadrare – prima versiune - afişat de pagina proprie de internet în data de 23.10.2017, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare – prima versiune - publicat în Observatorul de Covasna din data de 25.10.2017; anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu – versiunea finală - afişat de pagina proprie de internet în data de 03.03.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei de încadrare – versiunea finală - afişat de pagina proprie de internet în data de 01.04.2020), titularul proiectului a depus un tabel nominal cu semnăturile a 307 de susținători ai proiectului domiciliați în comuna Ozun, nr. înregistrare APM Covasna 8124/19.12.2017;
  3. Acest pod a fost singura cale de acces al locuitorilor din satul Sântionlunca, către exploatațiile agricole în suprafață de aproximativ 650 ha situate pe malul stâng al Râului Negru, care deservesc și pășunatul animalelor.
  4. Procese-verbale ședință CAT nr. 30/23.10.2017, 25/19.09.2019, 6/27.02.2020 ;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depusă la APM Covasna în data de 12.02.2020; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  7. Aviz de gospodărire a apelor nr. 11/25.03.2020 emis de SGA Covasna;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul proiectului se află pe domeniul public al comunei Ozun, judeţul Covasna, pe sectorul drumului comunal DC16A cuprins între Km 0+000 – 1+700. Din punct de vedere al cadastrului apelor, se situează în bazinul hidrografic al Râului Negru (cod cadastral VIII-1.45) și al pârâului Beldi (cod cadastral VIII.1.45.20).

Investiția cuprinde modernizarea tronsonului in lungime de 1,70 km a drumului comunal DC 16A, între km 0+000– 1+700, inclusiv lucrările de artă aferente, respectiv refacerea podului peste Râul Negru de pe DC16A Km 1+558 conform recomandărilor expertizelor tehnice, cu structură din beton armat. Podul de acces peste raul Negru de la km 1+553 a fost singura cale de acces a locuitorilor din satul Sântionlunca, comuna Ozun, jud. Covasna, către exploatațiile agricole în suprafață de aproximativ 650 ha situate pe malul stâng al Râului Negru. În urma viiturii din data de 21.05.2019, podul din structură din lemn peste Râul Negru de la km 1+553 a fost dislocat și distrus. În prezent sectorul de drum prezentat, nu este modernizat se află într-o stare de de degradare accentuată, fiind pietruit în intravilan și din pământ în extravilan. Pantele transversale ale părţii carosabile pe unele porţiuni lipsesc, de aceea scurgerea apelor pluviale nu este asigurată. Drumul propus se va desfasura pe o lungime de cca 0,9 km în interiorul ariei protejate ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci, în extremitatea nordică a acesteia.

Soluții propuse pentru reducerea impactului negativ al traficului asupra herpetofaunei locale, si in special asupra speciilor de amfibieni si reptile:

Etapa de constructie: izolarea habitatelor naturale învecinate de zonele de desfășurare a lucrărilor folosind garduri de plasă cu ochiuri mici, care sa nu permita patrunderea speciilor de herpetofauna in incinta lucrarilor.

Etapa de functionare:

Amplasarea de indicatoare de avertizare pe ambele sensuri de mers pentru tronsoanele vulnerabile pentru amfibieni, la distanţe de alertare pentru şoferi, stabilite conform prevederilor privind legislaţia rutieră. La întâlnirea acestui indicator, conducătorul auto este obligat să reducă viteza și să circule cu atenție sporită. Indicatoarele de avertizare se recomandă a fi folosite combinat cu indicatoarele de limitare de viteză și de avertizare de drum alunecos;

Amplasarea dispozitivelor de limitare a vitezei. Prin amplasarea a unor astfel de dispozitive de limitare a vitezei pe carosabil se reduce și numărul accidentelor cauzate de carosabilul umed.

Zid de ghidare și de retenție din beton armat cu înălțimea de 65cm între Km 0+755 – 1+450, pe o lungime de 2 x 662,0 m, pe ambele părți ale bazei rambleului drumului, spre subtraversările drumului prevăzut cu tuburi, pentru mamifere mici, amfibieni și reptile, în vederea asigurării migrației lor spre și de la zonele reproductive, și de împiedicare a accesului pe partea carosabilă;

Realizarea de pasaje pentru subtraversări ale animalor de dimensiuni mici (tuburi, podețe):

- elemente de subtraversare cu tuburi – podețe cu D=500mm la Km 0+780, 0+840, 0+925, 1+010, 1+065, 1+140, 1+210, 1+280, 1+370, 1+440, cu D=1000mm la Km 1+494  și 1+625.

- umpluturi suplimentare din agregate, până la cota de fundare a structurii rutiere, între Km 0+600 – 1+540, 1+564 – 1+700, în vederea realizării rambleului supraînălțat al drumului, impus de cotele obligatori la podețele de subtraversare mamifere mici;

Alte lucrări propuse, caracteristici tehnice:

- lăţimea părţii carosabile =  5,50 m (7,0 m pe rampă de acces pod peste Râul Negru), lăţimea platformei drumului = 7,0… 12,0 m;

- acostamente din piatră spartă = 2 x 0,75 m în extravilan;

- săpături până la cota de fundare a structurii rutiere, reprofilare și pregătire platformă drum;

- 15 cm strat de formă din pământ stabilizat cu liant hidraulic rutier (peste care se execută umpluturile);

- umpluturi din agregate 0-63mm pentru corectarea profilului în lung și a profilelor transversale;

- 15 cm strat de fundație din agregate amestec optimal 0-63 mm;

- 15 cm strat de bază din piatră spartă împănată cu criblură;

- 5 cm strat de legătură din beton asfaltic BAD22,4–AND605/BA22,4 leg70/100-SREN13108-1

- 4 cm strat de uzură din mixtură asfaltică MAS16–AND605/MAS16 rul 50/70-SR EN 13108-5;

- asigurarea scurgerii apelor pluviale de pe platforma drumului prin elemente de construcţii specifice;

- șanțuri neprotejate, rigole și șanțuri impermeabilizate, podeţe, etc.;

- amenajarea intersecţiilor cu drumurile laterale;

- trotuare asfaltate în intravilanul localitții Sântionlunca, între Km 0+000 – 0+600, în limita spațiul necesar existent până la limitele proprietăților adiacente;

- borduri pentru încadrarea părții carosabile și a trotuarelor în intravilan;

- realizarea semnalizărilor verticale şi orizontale, parapete metalice.

- poduri/podeţe transversale:

Nr. crt.

Poziţia Km

Poduri/podeţe existente

Tipul podeţului proiectat

Observaţii

1

0+609

Podeț tubular existent       L=5,00m;D=500mm

Podeț tubular proiectat                   L=14,00m;D=800mm

Lungime și secțiune insuficientă

2

0+780

-

Podeț tubular proiectat                   L=8,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

3

0+840

-

Podeț tubular proiectat                   L=8,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

4

0+925

-

Podeț tubular proiectat                   L=8,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

5

1+010

-

Podeț tubular proiectat                   L=10,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

6

1+065

-

Podeț tubular proiectat                   L=9,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

7

1+140

-

Podeț tubular proiectat                   L=9,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

8

1+210

-

Podeț tubular proiectat                   L=8,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

9

1+280

-

Podeț tubular proiectat                   L=8,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

10

1+370

-

Podeț tubular proiectat                   L=8,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

11

1+440

-

Podeț tubular proiectat                   L=16,00m;D=500mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni

12

1+494

-

Podeț tubular proiectat                   L=10,00m;D=1000mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni, lipsă podeț

13

1+553

Pod cu structura de lemn existent
Lt=20,60m; B=6,60m; L=3x6,65m; h=3,50m

Pod din beton armat proiectat
Lt=28,70m; B=8,10m; L=19,60m; h=4,60m

Stare tehnică nesatisfăcătoare, capacitate portantă și gabarit insuficient, conform expertizei tehnice

14

1+625

-

Podeț tubular proiectat                   L=10,00m;D=1000mm

Subtraversare mamifere mici, amfibieni, lipsă podeț

          Traversarea Râului Negru s-a prevăzut a se realiza cu un pod din beton armat, cu o deschidere, cu suprastructura din grinzi prefabricate din beton precomprimat şi cu infrastructuri elastice fundate indirect, pe piloţi foraţi.

          Suprastructura include, în secţiune transversală 6 grinzi prefabricate cu corzi aderente, cu lungimea de 21,00 m, lăţimea plăcii superioare de 1,20m şi înălţimea de 93 cm.

          Infrastructura: culeele sunt fundate pe câte 6 piloţi foraţi de diametru mare – 1080 mm, solidarizaţi prin intermediul unui radier din beton armat. Peste radier sunt realizate elevaţii, ziduri de gardă, ziduri întoarse şi banchetele cuzineţilor din beton armat C30/37, piloţii sunt din beton armat C25/30 şi au lungimea de 16,00 m de la talpa radierului.

          Racordarea cu terasamentele: racordarea culeelor cu terasamentele se va face cu ziduri întoarse şi cu sferturi de con pereate. Podul va avea prevăzute placi de racordare cu lungimea de 3,00m.         La capetele podului s-a prevăzut realizarea unor scări de acces şi casiuri.

          Amenajarea albiei cuprinde protejarea malurilor pe o lungime totală de 80 m (40m amonte şi 40m aval) cu un prism de anrocamente, dispus pe un geotextil neţesut.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: execuția podului peste Râul Negru de pe DC16A Km 1+558, este condiționat obligatoriu de realizarea inițială a structurii rutiere la capacitate portantă și planeitate corespunzătoare, pe sectorul DC16A Km 3+940 - 4+380 în intravilanul satului Sântionlunca, cuprins în investiția „Modernizare drumuri de interes local în comuna Ozun, județul Covasna”, - Contract de finanțare PNDL nr.2340/20.03.2018. Aceast sector de drum este singura cale de acces pe care se pot transporta grinzile din beton armat, având peste 20,0 m lungime, respectiv numai pe acest sector de drum se pot deplasa la amplasament, utilajele de foraj pentru piloți de adâncime, macaralele cu capacitatea de ridicare de peste 200 to.

          În timpul execuției podului, cele două maluri ale râului, trebuie să fie accesibile cu utilaje de construcții, astfel în prealabil trebuie executat obligatoriu platforma drumului până la stratul din piatră spartă inclusiv.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare (vopsele, uleiuri), utilizate în lucrările de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatarii;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este drum (domeniu public);

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - speciile cele mai afectate sunt populațiile de amfibieni, în special în timpul migrașiei de primăvară către locuirle umede;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – amplasamentul proiectului este situat în lunca Râului Negru;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune cu situl Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și rezervația naturală VII.9 Mestecănișul Reci – Bălțile de la Ozun – Sântionlunca.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform certificatului de urbanism imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat parțial în interiorul sitului Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și rezervația naturală VII.9 Mestecănișul Reci – Bălțile de la Ozun – Sântionlunca;

- solicitarea inițială (înregistrată la APM Covasna 6648/12.10.2017) a cuprins modernizarea drumului comunal pe o lungime de 3,940 km, variantă care era susceptibil de producere a pierderii și fragmentării habitatului prioritar 6120* - Pajiști serice pe substrat calcaros cu efecte negative asupra ariei naturale protejate; APM Covasna prin Decizia etapei de încadrare nr. 99/30.10.2017 a decis declanșarea procedurii de evaluare adecvată conform HG 445/2009; titularul a depus studiul de evaluare inițială (înregistrată la APM Covasna cu nr. 7470/17.11.2017): prin Decizia etapei de elaborare a studiului de evaluare adecvată nr. 1/08.12.2017 s-a cerut completarea documentației cu soluții alternative conform OM 19/2010;

- ulterior titularul proiectului a renunțat la această variantă, iar APM Covasna a reluat procedura de la etapa de încadrare conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

- varianta finală (înreg. la APM Covasna 734/12.02.2020) cu impact minim asupra mediului care include refacerea podului distrus de viitură peste Râul Negru și modernizarea drumului DC16A între Km 0+000-1+700 se suprapune cu aria naturală protejată pe o lungime de cca 0,9 km;

- drumul supus modernizări este unul existent; nu se modifică traseul;

- investiția se încadrează în prevederile Planului de Dezvoltare a Regiunii Centru 2014– 2020, Dimensiunea strategică 4- Dezvoltarea zonelor rurale, sprijinirea agriculturii și silviculturii, prin care se propune realizarea Obiectivului strategic– Dezvoltarea durabilă a zonelor rurale din Regiunea Centru prin valorificarea potențialului natural și uman al acestora, Prioritatea 4.4 Îmbunătăţirea infrastructurii tehnico-edilitare a localităţilor rurale din Regiunea Centru, prin Măsura 4.4.4 Dezvoltarea reţelei de drumuri comunale, cuprins și în Planul POTSA –Strategia de dezvoltare a județului Covasna 2015 – 2020 (pag.248), aprobat cu Hotărârea Consiliului Județean Covasna nr. 93/2015.

- Avizul favorabil cu condiții nr. 6/19.03.2020 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al ariilor naturale protejate situl Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și rezervația naturală VII.9 Mestecănișul Reci – Bălțile de la Ozun – Sântionlunca, conform căruia nu va fi afectată starea de conservare a habitatelor și a speciilor pentru care au fost declarate ariile naturale protejate;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010).

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 27.02.2020 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă; SGA Covasna a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 11/25.03.2020.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Respectarea condiţiilor din Avizul favorabil cu condiții nr. 6/19.03.2020 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al ariilor naturale protejate situl Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația naturală VII.9 Mestecănișul Reci – Bălțile de la Ozun – Sântionlunca;
  4. Respectarea Regulamentului și Planului de management al sitului Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și rezervația naturală VII.9 Mestecănișul Reci – Bălțile de la Ozun – Sântionlunca, aprobat prin Ordinul MMAP nr. 998/2016;
  5. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  9. Se vor respecta toate măsurile necesare menținerii stării de conservare favorabilă a speciilor pentru care au fost declarate ariile naturale protejate, propuse în memoriul de prezentare;
  10. În cazul în care pe perioada de execuție se observă pe amplasamentul proiectului cuiburi sau locuri de reproducere/odihnă a speciilor ce constituie obiectivele de conservare ale acestor arii naturale, se sistează lucrările în zona/zonele respective și se anunță ANANP în maxim 24 ore de la constatare; suprafața zonei și perioada în care vor fost sistate lucrările se stabilesc împreună cu ANANP, în funcție de specia vizată și de amplasament;
  11. În conformitate cu prevederile OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin OUG nr.15/2009, în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului, titularul este obligat să ia imediat măsurile preventive necesare şi în termen de 2 ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării să informeze APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu, ANANP ST Covasna.
  12. Elementele de subtraversare cu tuburi-podețe pentru asigurarea trecerii drumului a reptilelor, amfibienilor și mamiferelor mici se vor întrețină, curăța, decolmata periodic;
  13. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  14. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariei naturale protejate;
  15. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate;
  16. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  17. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii; respectarea Proiectului și Planului de refacere a mediului anexate documentației de obținere a acordului de mediu;
  18. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipient special de metal pentru utilajele din perimertul studiat. Utilajele vor fi retrase din perimetrul de extracție pe momentul alimentării.
  19. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 565/22.10.2019 eliberat de Consiliul Judeţean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  20. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János