Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 14.05.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de JUDEȚUL COVASNA cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Libertății, nr. 4, județul Covasna, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 992/25.02.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 24.03.2020 că proiectul ”REABILITARE POD DJ113 PESTE RÂUL OLT KM 36+301 ȘI MODERNIZARE DRUM JUDEȚEAN DJ113 KM 35+050 – KM 37+397, BIXAD – GARA CFR BIXAD” propus a fi amplasat în comuna Bixad, satul Bixad, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 03.03.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 27.02.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 14.05.2020 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din ...2020), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 8/24.03.2020;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna în data de 25.02.2020;
  6. Completările la documentație înregistrate la APM Covasna cu nr. 2426/13.05.2020;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Drumul județean DJ 113 care face legătura între Târgu Secuiesc (DN 11B) – Turia – Băile Balvanyos – Bixad (DN 12) – Gara CFR Bixad. Tronsonul de drum județean DJ113 analizat în prezenta documentație are punctul de pornire (Km 0) la intersecţia cu drumul naţional DN12, în proximitatea Km 35+050 și face legătura între localitatea Bixad și gara CFR Bixad. Tronsonul analizat se află nesistematizat având lungimea totală de 1 765.00 metri. Principalele neajunsuri în exploatarea drumului constau în: lăţimi insuficiente ale carosabilului, circulaţia în condiţii de drum pietruit, cu poluare a aerului în condiţii de teren uscat, respectiv băltiri și suport carosabil moale în condiţii de teren umed; siguranţă a circulaţiei scăzută și viteze de deplasare reduse; distanţe de frânare mărite; stagnarea apelor din precipitaţii şi infiltrarea acestora în platforma străzii, circulaţia îngreunată a pietonilor în interiorul localităţii, ş.a.m.d..

Podul amplasat pe DJ 113 traversează râul Olt, în apropierea localității Bixad din județul Covasna. Podul este construit drept, în palier și în aliniament. A fost construit în anul 1960 și se află în stare de degradare avansată. Podul are o lungime de 36m, cu trei deschideri egale de cca.12 m fiecare. Lățimea podului este de 4m cu o singură banda de circulație, fără trotuare pietonale. Scopul derulării investiţiei constă în aducerea platformei drumului la nivelul de exploatare corespunzător pentru circulaţia vehiculelor și pietonilor în condiţii de siguranţă şi confort prin eliminarea deficienţelor enumerate anterior, precum și reabilitarea podului peste râul Olt.

Caracteristicile drumului modernizat. Se păstrează traseul drumului cu mici corecţii datorate geometrizării cu aliniamente racordate între ele prin intermediul curbelor arc de cerc. Razele curbelor arc de cerc variază între 10.00m şi 315.00m. Lungimea proiectată a tronsonului propus pentru modernizare este 1 765 m, între poziţiile km 35+050.00 – 36+815.00. Suprafaţa totală de carosabil rezultată este = 13 230 mp. Suprafaţa totală de acostamente rezultată este = 1975 mp. Lăţimea părţii carosabile este de 6.50 metri, cu două benzi de circulație de 3.00 m și două benzi de încadrare de 0.25 m fiecare. Partea carosabilă se va supralărgi în curbe. Pentru modernizarea drumului analizat s-au avut în vedere două abordări generale, și anume: realizarea unei structuri suple pentru ranforsarea carosabilului și realizarea casetelor de lărgire și realizarea unei structuri semirigide pentru ranforsarea carosabilului și casetele de legătură.

Lucrări de intervenție pentru pod:

  • se vor executa radierele dintr-un bloc din beton monolit;
  • se vor executa calea pe varianta provizorie de circulație la aproximativ 120 m in aval de podul existent, unde exista o trecere amenajata la nivel cu CF. Aceasta varianta consta in realizarea unui pod provizoriu realizat din profele prefabricate de tip „P” cu dimensiuni 5.1x2.5. De asemenea se prevede un drum provizoriu care se va desprinde din DJ 113 înainte de pod, virând la stânga pe o lungime de aprox. 120. si apoi traversând râul Olt si CF (in acest punct exista o amenajare la nivel cu CF).
  • se asigura semnalizarea si semaforizarea corespunzătoare pentru circulația rutieră si pietonale pe varianta de circulație, conform legislației rutiere in vigoare;
  • după dezafectarea podului provizoriu, pofilele vor fi folosite de constructor la amenajarea torentului care este lângă drumul DJ 113 si face obiectul acestui proiect;
  • varianta provizoria pe care a fost deviata circulația rutiera si pietonala se demolează si se reamenajează amplasamentul ocupat temporar;
  • demolarea podului existent.

Podul nou va avea următoarele caracteristici:

  • suprastructura : după schema statică: grinzi simplu rezemate, după structura de rezistența: grinzi din beton armat precomprimat; după modul de execuție: grinzi prefabricate;
  • infrastructura : culei cu elevația din beton armat (zidul de gardă, bancheta cuzineților, zidurile întoarse) și fundația indirectă pe coloane cu diametrul 108cm.
  • numărul de deschideri și lungimea lor: 1 deschidere, 33.00m;
  • lungimea totală a suprastructurii: 33,00 m;
  • lungimea totală a podului: 2x0,05+2x3,00+1x33,00=39,10m;
  • lăţimea părţii carosabile: 7,80 m ;
  • lăţimea trotuarelor: 1,00m;

Calibrarea albiei râului și consolidarea malurilor acestuia în zona podului

Pentru asigurarea stabilităţii albiei în zona podului se prevăd lucrări de gabioane şi saltele din gabioane. Amenajarea și consolidarea albie se va realiza pe o lungime totală de 245m din care: 80m – mal stang amonte, 50m-mal stang aval, 65m mal drept amonte, 50m-mal drept aval și sub pod 10,20m pe fiecare parte a raului.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare (vopsele, uleiuri), utilizate în lucrările de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de urbanism este drum județean (domeniu public);

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – se vor executa lucrări de calibrare în albia râului Olt, în zona podului;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna amplasamentul proiectului nu se află în zona de protecție a monumentelor istorice sau a siturilor arheologice;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform Adresei ABA Olt înregistrată la APM Covasna cu nr. 2426/13.05.2020 nu este necesar elaborarea Studiului de Evaluare a Impactului asupra Corpurilor de Apă (SEICA); documentația pentru obținerea avizului de gospodărire a apelor a fost depusă;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Conform punctului de vedere al SGA Covasna titularul proiectului are obligația de a solicita și de a obține aviz de gospodărire a apelor;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  8. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  9. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  10. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța SGA Covasna, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiei minore a râului Olt;
  15. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf degajat la compactarea terasamentelor și antrenat de mijloacele de transport;
  16. Se vor face, pe cât posibil lucrări de înierbare a zonelor afectate, pentru stoparea erodării solului;
  17. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 177/12.04.2019 eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  19. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János