Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 9 / 15.05.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de FLOROIAN SILVIU VASILE, cu domiciliul în comuna Barcani, nr. 277, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1171/03.03.2020,  

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.05.2020 că proiectul „Construcţie spălătorie auto’’, propus a fi amplasat în oraşul Întorsura Buzăului, str. Mihai Viteazu, nr. 3B, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului; anexa 2, pct. 10.a și 13.a
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 04.03.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 04.03.2020, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna eliberat în data de 04.03.2020;
  4. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. 2152/27.04.2020
  5. punctul de vedere a Directiei Judetene pentru Cultura Covasna, nr, 555/05.05.2020
  6. Proces-verbal ședință CAT nr. 10/14.05.2020;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Descrierea lucrărilor

▪ Terenul pe care vor fi execută lucrările proiectului „ Construire Spălătorie Auto”, se află în oraşul Întorsura Buzăului, Str. Mihai Viteazul, Nr. 3B, jud. Covasna” aparţine beneficiarului Floroian Silviu Vasile, conform contractului de inchiriere, înscris în extrasul CF nr. 24413. Suprafaţa totală a terenului este de 326.00 mp.  Accesul se va realiza de pe  drumul national DN10

Vecinătăți:

- spre NE: DN10, case de locuit

- spre SE:  grădina proprietarului

- spre SV: grădini, proprietati particulare

- spre NV: Statie de distributie carburanti OMV Petrom

Clădirea ce urmează a se amenaja are regimul de înălţime P, are o suprafaţă construită de 117.70 mp, respectiv o suprafaţă desfăşurată de 117.70 mp, cu suprafaţa utilă (Su) de 105.35 mp şi cuprinde:

- Boxa Spalare acoperita 1, Su= 29.25 mp;

- Boxa Spalare acoperita 2, Su= 29.25 mp;

- Boxa Spalare descoperita, Su= 29.25 mp;

- Camera Tehnica, Su= 17.60 mp;

Sistem constructiv

- Infrastructura este formată din fundaţii continue de beton;

- Suprastructura :

Structura de rezistenţă adoptată este de tip cadre metalice , din elemente metalice rectangulare.

Acoperişul este de tip şarpanta din elemente metalice prefabricate, cu învelitoare din placi

de policarbonat . Apele pluviale vor fi preluate de un sistem de jgheaburi şi burlane exterioare şi vor fi dirijate către trotuar la teren.

Închiderile exterioare se vor realiza din elemente metalice , stalpi si profile prefabricate si

acoperite cu placi de policarbonat

Compartimentările interioare dintre incaperi se vor realiza din elemente metalice , stalpi si

profile prefabricate si acoperite cu placi de policarbonat.

Accesul în clădire se realizează frontal, pe latura de nord, prin intermediul unor rampe

exterioare.

Cladirea va fi incalzita cu o centrala pe combustibil solid – lemn care este amplasat in interiorul camerei tehnice. Evacuarea gazelor arse se va realizează prin intermediul unor burlane din table si mai departe prin coş de carmida, izolat termic, cu dimensiunile exterioare de 50x50 cm. Coşul depăşeşte coama şarpantei cu 0,5 m

In camera utilajelor de spalare este prevazut un boiler electric care va asigura prepararea apei calde pentru grupurile sanitare si pentru apa folosita la spalarea autovehiculelor pe perioada de iarna.

Alimentarea cu apa se realizează de la reţeaua de alimentare cu apă potabilă a orasului.

Apele uzate provenite de la instalatii sanitare, de la camera tehnica, si cele provenite de la spalatoria auto (fiecare boxa este prevazuta cu bazin acoperit cu gratar metalic, pentru decantarea primara a namolului) sunt colectate intr-un camin, apoi directionate catre un decantor de namol - separator de hidrocarburi, cu cu 2 compartimente de cca. 4,5 mc, impermeabilizat, dupa care sunt evacuate in reţeaua de canalizare menajera a orasului

Alimentarea cu energie electrica se realizează  de la reţeaua publica

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta deseuri provenite din constructii, iar in peroada de funcţionare namol provenit de la activitatea de spalare auto, contaminat cu produse petroliere, respectiv uleiul de la separatorul de hidrocarburi, ambalaje de substante periculoase. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea, valorificarea sau eliminarea acestora, sau returnate la furnizori (ambalaje)

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor în principal.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: ape curgătoare;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: o parte din lucrări de realizează în interiorul zonelor locuite.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 3/2020, înregistrat la APM Covasna cu nr. 796/17.02.2020, amplasamentul proiectului nu se află în zona de protecție a monumentelor istorice sau situri arheologice relevate;.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie si de  exploatare de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, sau alte substante periculoase  pe sol, sau in timpul curățirii decantorului, sau deteriorarea hidroizolației acestuia)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante periculoase în timpul constructiei sau  exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 10/14.05.2020 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

HG 188

  1. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  2. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariilor naturale protejate;
  3. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  4. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  5. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  6. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipient special de metal pentru utilajele din perimertul studiat.
  7. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 60/07.10.2019 eliberat de Primăria Oraşului Întorsura Buzăului şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  8. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                                       Responsabil

Acorduri, Autorizaţii,                                                                                     biodiversitate,

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                                Geogr. BERDE Lajos

 

 

 

 

 

                                                                                                                        Întocmit,

                                                             Ing. BORBÁTH József