Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 13 / 29.06.2020

 

   Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SIC-MOLD GROUP SRL, prin BOKOR HAJNAL CARMEN, cu sediul în comuna Malnaş, satul Malnaş Băi, nr. 51/A, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 2765/02.06.2020,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 25.06.2020 că proiectul „Executarea unui puţ forat şi împrejmuire teren cu caracter provizoriu pe 10 ani’’, propus a fi realizat în comuna Catalina, extravilan, DJ121, FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului; anexa 2, pct. 2, lit. d)1.
  2. proiectul propus intră sub incidenţa Legii Apelor nr. 107/1996 cu modificările si completările ulterioare art. 54 pct (1) lit. c)
  3. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet, respectiv pe avizierul APM Covasna în data de 04.06.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 27.05.2020, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  4. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna din data de 04.06.2020
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. 3043/12.06.2020
  6. Punct de vedere - Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, nr. 17/807/19.06. 2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3202/19.06.2020 – în zona în care se va desfăşura proiectul sunt semnalate mai multe descoperiri arheologice incidentale şi există situri arheologice nou relevate, care nu au fost încă delimitate, documentația va trebui să fie depusă pentru avizare la DJC Covasna
  7. Punct de vedere – SGA Covasna, din data de 25.06.2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3201/19.06.2020 – titularul a obținut avizul de gospodărire a apelor

nr. 22/02.06.2020

  1. Proces-verbal ședință CAT nr. 14/25.06.2020;
  2. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

   Justificarea necesitătii proiectului:  Din analiza datelor furnizate de beneficiar rezultă că necesarul de apă se va situa în jurul valorii maxime de 400 mc/zi (4,6 l/s) . Se consideră că există premize, ca prin realizarea forajului (FH-2), să fie asigurat debitul necesar. În funcție de debitul obținut și de calitatea sursei se preconizează valorificarea apei sub formă îmbuteliată.

Proiectul prevede forarea unui nou put FH-2 în completarea celor existente, în functiune FH-73 (executat în anul 2010) și FH-1 (executat în anul 2019) sunt de 45 m respectiv de 60 m

adâncime și sunt utilizate în tehnologia Fabricii de îmbuteliere apă mineral, titular Roua Development SA

De asemenea se prevede realizarea unui gard din plasă împletită, zincată, pe stâlpi din țeavă pătrată metalică în jurul amplasamentului.

Forajul va fi executat în sistem hidraulic până la adâncimea de cca. 60,0 m. Echiparea va urmări aproximativ următoarea schemă:

   0,00 – 60,00 m – săpat si lărgit la Dn 311,0 mm;

   0,00 – 60,00 m – coloană PVC rigid - Dn 160,0 mm;

coloana de exploatare va fi prevăzută cu filtre Dn 160,0 mm, cu fante de preferintă de 0,50

mm - 0,75 mm (adoptată caracteristicilor acviferelor), pozate în dreptul orizonturilor acvifere poros-permeabile cele mai favorabile din punct de vedere litologic;

    în spatele coloanei de exploatare, în dreptul coloanei filtrante, se va realiza o coroană

filtrantă, prin introducerea de pietris mărgăritar sort 1 - 4 mm (granulometria poate fi adoptată  caracteristicilor acviferelor);

   se va executa un dop de argilă deasupra filtrelor;

   pentru evitarea înfiltrării de la suprafată, coloana (spatiul inelar) se va cimenta.

   la partea inferioară (aproximativ între 55,00 – 60,00 m), se va amplasa un decantor cu Dn 160,0 mm.

După definitivarea si spălarea forajului se vor executa pompări experimentale pentru

determinarea parametrilor hidrogeologici, ale debitelor si ale regimelor optime de exploatare.

Determinarea calităilor chimico-biologice ale apelor exploatate se va face pe baza analizelor chimice si microbiologice, executate pe probe recoltate la sfârsitul pompărilor experimentale.

După terminarea forajului si înainte de darea sa în exploatare, beneficiarul, va institui perimetrul de protectie sanitară cu regim sever si de restrictie, pe baza unui  Studiu hidrogeologic in conformitate cu prevederile HG 930/2005 si Ord. MMP 1278/2011.

Conducta nouă de racord va fi din PE HD Ø 50 mm, pentru vehicularea debitului captat din noul foraj FH-02 de Q = 2,00 - 2,50 l/s, iar lungimea ei până la hală va fi de L = 37 m.

În cadrul proiectului și prin exploatarea ulterioară a acestuia nu se vor genera ape uzate.

Evacuarea apelor pluviale se face prin scurgere naturală de pe suprafața amplasamentului, fără alte amenajări decât cele existente.

Lucrările din cadrul proiectului și exploatarea noului puț propus a fi executat nu prevede

necesitatea asigurării agentului termic.

Cabina putului va fi prevăzut cu racord electric, tablou de comandă este de tip capsulat si se montează exterior cabinei.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: În incinta vecină a fabricii de îmbuteliere de apă aparținând Roua Development SA cele două foraje FH-73 (executat în anul 2010) și FH-1 (executat în anul 2019) sunt de 45 m respectiv de 60 m adâncime și sunt utilizate în tehnologia fabricii.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: acvifer subteran;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta urmatoarele tipuri de deşeuri (estimate): deșeu de ambalaj hârtie carton (cod 15 01 01) 10 kg; deșeu de ambalaj plastic (15 01 02) 5 kg; deșeuri municipale  (20 03 01) 20 kg

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor în principal.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: arabil, proprietate Sic-Mold Group SRL

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000

  desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate,

  conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice:

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările de realizează în zonele locuite, pe domeniul publia a municipiului

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere al DJC Covasna, nr. 17/807/19.06. 2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3202/19.06.2020 – în zona în care se va desfăşura proiectul sunt semnalate mai multe descoperiri arheologice incidentale şi există situri arheologice nou relevate, care nu au fost încă delimitate, documentația va trebui să fie depusă pentru avizare la DJC Covasna

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie si de  exploatare de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, sau alte substante periculoase  pe sol, sau in timpul curățirii decantorului, sau deteriorarea hidroizolației acestuia)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante periculoase în timpul constructiei sau  exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus,

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 10/14.05.2020 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu modificările si completările ulterioare, HG 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică, respectiv Ord.MMP 1278/2011, pentru aprobarea Instrucţiunilor privind delimitarea zonelor de protecţie sanitară şi a perimetrului de protecţie hidrogeologică
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată; Conform punctului de vedere al DJC Covasna, nr. 17/807/19.06. 2020, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3202/19.06.2020 – în zona în care se va desfăşura proiectul sunt semnalate mai multe descoperiri arheologice incidentale şi există situri arheologice nou relevate, care nu au fost încă delimitate, documentația va trebui să fie depusă pentru avizare la DJC Covasna
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  8. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara ariei naturale protejate, de către firme autorizate;
  9. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 677/19.12.2019, eliberat de Consiliul Judeţean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                           Responsabil

Acorduri, Autorizaţii,                                                                             biodiversitate,

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                       Geogr. BERDE Lajos

 

 

 

                                                                                                            Întocmit,

                                                      Ing. BORBÁTH József