Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN  17.08.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA DALNIC prin primar MARTI ISTVÁN cu sediul în comuna Dalnic, satul Dalnic, nr. 45, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4069/29.07.2020,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică prin solcitarea punctelor de vedere, că proiectul

,,CONSTRUIRE ȘANȚ LÂNGĂ DC 11, AMENAJARE PARCARE AUTO ȘI TROTUAR PIETONAL, KM 0+670 ÎN COMUNA DALNIC, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Dalnic, satul Dalnic, județul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 30.07.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Székely Hirmondó, în data de 11.08.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 17.08.2020 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2020), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr.4298/07.08.2020 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Punct de vedere nr. 10/2020 emisă de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 1069/12.08.2020, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4376/12.08.2020;
  5. Puncte de vedere emise de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mihai Viteazul” al Județului Covasna și de Administrație de Apă Olt-SGA Covasna;
  6. Proces verbal nr. 18 din data de 14.08.2020 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Situaţia existentă:

Drumul communal DC11  se desfăşoară între localitătile Dalnic-DN11-Marcusa, Surcea-DC9. Prezentul proiect trateaza amenajarea unor rigole, șanțuri din beton  KM  0+600-1+200 in intravilanul localității Dalnic, și sistematizarea verticală a parcării existente la marginea DC11, partea dreapta la poz km 0+670, și un trotuar pentru accesul pietonilor în siguranță la casa mortruară a comunei

Pe Drumul Comunal DC11 pe acest tronson șanțul este neprotejat, colmatat, degradat, există vegetație în șanț, aici se adună apa, care determină băltiri și infiltratii la fiecare ploaie.si conduce la pierderea capacitatii portante a drumului communal DC11.

Situaţia proiectată:

             Lungimea totală proiectată rezultată este de 600m

Racordarile partii carosabile in zona intersectiilor se vor face cu arce de cerc avand raze cuprinse intre 3 m si 12 m.

În profil longitudinal

Cota șanțului urmăreşte linia actuală a drumului DC11, și va avea o declivitate de 0.5-5%.

În profil transversal

Lățimea fâșiei de teren compusă din șanț,zonă verde, este variabilă datorită faptului că proprietățile  nu sunt aliniate în totalitate.

Intre poz km 0+600-0+610 si KM 0+690-KM 1+200 pe partea dreapta se prevede sant betonat deschis,si

intre poz km 0+610-0+690 se executa o parcare , cu acces direct pe DC11, trotuar și zid de sprijin spre amonte, continuizarea santului va fii executat cu podet tubular.

In ceea ce priveste structurile rutiere propuse, acestea au la baza recomandarile din expertiza tehnica si sunt rezultate în urma verificării la îngheţ-dezgheţ şi in funcţie de studiile geotehnice efectuate.

Având în vedere reglementările tehnice în vigoare referitoare la modernizarea drumurilor publice, concluziile studiului geotehnic si ale Expertizei tehnice, grosimile minime ale compunerii sistemelor rutiere, posibilitatea măririi capacităţii portante a sistemului rutier ulterior prin metoda consolidărilor succesive, precum şi condiţiile impuse pe teren, prin dimensionare s-a propus următorul sistem rutier pentru parcare:

Parte carosabila:

Parcarii

           6cm BA 16 rul 70/100

           20cm strat de piatră spartă amestec optim

           20 cm strat de bază din agregate naturale 

Trotuar:

          6cm pavaj din prefabricate beton

          5 cm nisip pilonat

          10cm strat de piatră spartă amestec optim

          20 cm strat de bază din agregate naturale 

Zid de sprijin

Zidul de sprijin are înălțimea variabilă de 0,8-1,5 m cu parament de zidarie din piatră brută.

Poduri și podețe transversale

In punctele de minim din profilul longitudinal sau in punctele de descarcare si/sau de traversare se vor repara podețele existente.

Pozitia si caracteristicile podetelor sunt centralizate in tabelul de mai jos:

Nr.crt.

Poziția km

Poduri/ Podețe existente

Tipul podețului proiectat

Observații

1

1+090

Podet tubular transversal

D=500mm , L=12.5 m

Podet tubular transversal proiectat

D=800mm , L=12.5 m

 

 

In ceea ce priveste drumurile laterale, acestea se vor amenaja pe o lungime de 25m cu următoarea structură:

          6cm BA 16 rul 70/100

          20 cm strat de piatră spartă amestec optim

          20 cm strat de bază din agregate naturale 

-si se vor racorda la partea carosabila a acestora prin racordari circulare in plan cu raze cuprinse intre 3 m si 12 m.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

În faza de execuție se vor utiliza materiale specifice folosite în construcția și reabilitarea trotuarelor, șanțurilor( piatră brută, piatră spartă, pavaj prefabricat, nisip). 

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate în urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafeţei, sunt pietrişul şi surplusul de pământ dislocat din şanţuri.

Pietrişul, nisipul şi pământul dislocat şi nerefolosibil în cadrul lucrării, va fi încărcat şi transportat în locurile indicate de autoritatea contractantă.

În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de şantier vor intra în circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie comunală.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de Urbanism nr. 252/18.06.2020 eliberat de Consiliul Județean Covasna este  drumuri (domeniul public), se află în intravilanul localității, și pe teritoriul administrativ al comunei Dalnic.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Investiţia propusă este o lucrare definitivă care nu presupune lucrări de refacere a amplasamentului în cazul accidentelor sau a încetării activităţii.

Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei.

După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de. În cazul în care se constată o degradare a acestora vor fi aplicate măsuri de reconstructie ecologică.

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Dalnic.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic:proiectul se va desfășura în apropierea sitului arheologic Dalnic-Valea Mică, Cod RAN 64586.04;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: - proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- se va depune documentație la SGA pentru obținerea unui act de reglementare (aviz).

- în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 252/18.06.2020 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT s-a stabilit necesitatea depunerii documentației la: Administrație de Apă Olt-SGA Covasna și la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna;GNM-se vor respecta prevederile art. nr.17 din Legea nr. 211/2011.
  15. Se vor respecta condițiile impuse de Aviz de Gospodărire a Apelor emis de SGA Covasna,

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

Resp. Biodiversitate,

Geogr. Berde Lajos