Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN  24.08.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de TÓTH KATALIN MÁRIA cu domiciliul în municipiul Târgu Secuiesc, Curtea 46, nr. 8, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4103/30.07.2020,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică prin solcitarea punctelor de vedere, că proiectul

,, CONSOLIDARE ȘI EXTINDERE CLĂDIRE EXISTENTĂ 25550-C1 CU UTILIZARE MIXTĂ” propus a fi amplasat în comuna Moacșa, satul Moacșa, nr. 359 , județul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 31.07.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna, în data de 07.08.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 24.08.2020 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2020), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr.4356/11.08.2020 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Puncte de vedere emise de membrii CAT ;
  5. Proces verbal nr. 19 din data de 24.08.2020 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

 

Situaţia existentă:

Pe terenul în cauză în momentul de faţă există o construcţie anexă (grajd), cu regim de înălţime P, propusă spre extindere şi consolidare.

 

Situaţia proiectată:

La dorința beneficiarului, la o distanță de aproximativ 15.00 m de la partea estică a drumului comunal se află o anexă gospodărească(grajd), cu regim de înălţime P şi se dorește consolidarea, extinderea şi mansardarea acestei anexe, care îşi va schimba destinaţia pentru care a fost construită iniţial, din grajd pentru adăpostirea animalelor, într-o clădire cu utilizare mixtă. Această clădire are un regim de înălțime parter+mansardă parțial, aria construită totală este Ac=922.89 mp. Construcţia existentă se va consolida și se vor face unele modificări ale tâmplăriei exterioare și anume: se vor demonta parapetele ferestrelor existente pe fațada nordică a clădirii, pe o lungime de 120 cm și o lățime de 80 cm și se vor amplasa alte ferestre de dimensiuni mai mari de 80x188 cm în locul ferestrelor existente. Această înlocuire a tâmplăriei s-a efectuat și pe fațada sudică a clădirii pentru 5 ferestre din cele 10 existente, celelalte 5 ferestre fiind demontate și zidite golurile acestora. Ușa de dimensiuni 140x210 cm a fost înlocuită cu o ușă mai mare, de dimensiuni 467x210 cm. Tot pe această fațadă s-a proiectat un gol de ușă de dimensiuni 140x210 cm, care face accesul din sala de evenimente cu Au=284.34 mp, în holul care duce la grupurile sanitare și bucătăria clădirii. Extinderea şi mansardarea se va face pe o lungime de 27.39 m şi o lăţime de 19.75m. Deasemenea pe partea estică, s-a proiectat o terasă care poate fi accesată din interior, din încăperea sală de evenimente, iar pe partea vestică a clădirii s-a proiectat centrala termică, cu acces din exterior. Terenul are suprafață de 2841mp.

Clădirea se desfășoară pe două niveluri- parter+mansardă (parțial).

Zonificarea funcțională se realizează în plan orizontal și vertical. Astfel, la parter găsim zona de evenimente (bucătărie, depozit, vestiar, WC şi grupuri sanitare pentru femei şi bărbaţi, două săli de evenimente, un birou şi o terasă). La mansardă găsim zona de cazare ( patru camere, fiecare cu baie proprie şi hol de acces).

Pe partea vestică se face accesul principal în clădire. Zona de acces servește drept zonă de distribuție, făcând legătura cu mansarda prin intermediul unor scări de acces exterioare.

 

Repartizarea propusă a funcțiunilor cu suprafețele aferente parterului este cuprinsă în tabelul următor:

Nr

crt.

DESTINAȚIE

PARDOSEALĂ

SUPRAFAȚA–mp

Aria utilă

1

Birou

pard. parchet

33.61 mp

2

Bucătărie

pard. gresie

52.03 mp

3

Depozit

pard. gresie

4.08 mp

4

Vestiar

pard. gresie

4.32 mp

5

Hol

pard. gresie

9.22 mp

6

Grup sanitar femei

pard. gresie

7.54 mp

7

WC

pard. gresie

0.96 mp

8

WC

pard. gresie

0.97 mp

9

WC

pard. gresie

0.97 mp

10

Grup sanitar bărbaţi

pard. gresie

8.44 mp

11

WC

pard. gresie

1.12 mp

12

WC

pard. gresie

1.12 mp

13

Sală evenimente

pard. gresie

365.95 mp

14

Sală evenimente

pard. gresie

284.34 mp

15

C.T.

pard. gresie

11.00 mp

16

Terasă

pard. gresie

27.45 mp

TOTAL

812.92 mp

 

Repartizarea propusă a funcțiunilor cu suprafețele aferente mansardei este cuprinsă în tabelul următor:

Nr

crt.

DESTINAȚIE

PARDOSEALĂ

SUPRAFAȚA –mp

Aria utilă

1

Cameră

pard. parchet

32.11 mp

2

Cameră

pard. parchet

15.73 mp

3

Baie

pard. gresie

3.10 mp

4

Baie

pard. gresie

3.20 mp

5

Hol

pard. parchet

5.87 mp

6

Hol

pard. parchet

9.17 mp

7

Cameră

pard. parchet

12.65 mp

8

Baie

pard. gresie

2.98 mp

9

Hol

pard. parchet

5.21 mp

10

Cameră

pard. parchet

22.22 mp

11

Baie

pard. gresie

6.73 mp

TOTAL

118.97 mp

Instalații termice în CT

          În centrala termica se va instala un cazan de incalzire din otel, pe lemne, care va furniza ca agent termic apa calda.

Racord de apă rece exterioară

          Apa rece potabilă se va asigura din fântâna săpată în incinta obiectivului. Bransamentul de apa rece potabila va fi din teava de polietilena si se va monta subteran, in pat de nisip.

Racord de canalizare menajeră exterioară

          Apele uzate menajere, provenite de la grupurile sanitare și de la procesul de spălare a vaselor, vor fi evacuate din clădire în sistem gravitațional și vor fi conduse într-o fosă septică ecologică.

Canalizare pluvială (meteorică) exterioară

          Apele pluviale (meteorice) colectate prin jgheaburi zincate de pe acoperis, vor fi dirijate prin rigole către spații verzi.

Racordare la sistemul energetic național (branșament electric)

          Energia electrică se va asigura din rețeaua electrică națională de joasă tensiune existentă în aproprierea obiectivului

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

În faza de execuție se vor utiliza materiale specifice folosite în construcții.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deșeurile specifice rezultate din procesul tehnologic de realizare al construcților, vor fi manageriate conform normelor legale în vigoare. Nu sunt așteptate cantități semnificative de deșeuri din activitatea de construire.

În timpul exploatării pot rezulta deșeuri menajere și asimilabile. Aceste deșeuri vor fi colectate separat și eliminate controlat prin grija beneficiarului și sub atenta monitorizare și urmărire de către personalul instruit și desemnat pentru aceasta, fie prin prestatori autorizați, fie prin reciclare și refolosire în activitățile curente de producție.

Utilajele cu care se va lucra vor fi aduse în șantier în perfecta stare de funcționare, având făcute reviziile tehnice și schimburile de lubrifianți, iar lucrările de întreținere și reparații se vor executa în ateliere service specializate.

Deșeurile vor fi colectate pe categorii și eliminate controlat prin grija beneficiarului și sub atenta monitorizare și urmărire de către personalul instruit și desemnat pentru aceasta, fie prin prestatori autorizați, fie prin reciclare și refolosire în activitățile curente.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de Urbanism nr. 82/27.02.2020 eliberat de Consiliul Județean Covasna este  curți, construcții, arabil, destinația conform PUG și RLU aferent aprobat fiind zonă producție agroindustrială, cu următoarele permisiuni: prestări servicii, depozite, platforme, locuințe de servicii, dotări și funcțiuni anexe. Terenul are suprafață de 2841 mp se află în intravilanul localității, și pe teritoriul administrativ al comunei Moacșa, identificat cu nr. cad.25550 și construcție identificată cu nr. cad 25550-C1, grajd sunt în proprietatea solicitantei , conform extras CF nr. 25550 Moacșa.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Investiţia propusă este o lucrare definitivă.

Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei.

După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de. În cazul în care se constată o degradare a acestora vor fi aplicate măsuri de reconstructie ecologică.

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Moacșa.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Imobilul nu este imclus pe lista monumentelor istorice dar se află în zona de protecție monument de arhitectură (Conac Benke) cf. Certificatului de Urbanism nr. 82/27.02.2020 eliberat de Consiliul Județean Covasna;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 82/27.02.2020 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 19 din data de 24.08.2020 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT s-a solicitat:

- depunerea documentației la INSPECTORATUL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ MIHAI VITEAZUL AL JUDEȚULUI COVASNA pentru obținerea avizului.

- GNM- se vor respecta prevederile Art. 4 și17  din Legea nr. 211/2011 .

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

 

Resp. Biodiversitate,

Geogr. Berde Lajos