Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 09.11.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL TÂRGU SECUIESC, cu sediul în municipiul Târgu Secuiesc, P-ța Gábor Áron, nr. 24, fax: 0267.361.652, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5565/14.10.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 30.10.2020 că proiectul ”ÎNFIINȚAREA, EXTINDEREA ȘI MODERNIZAREA REȚELEI INTELIGENTE DE DISTRIBUȚIE A GAZELOR NATURALE ÎN MUNICIPIUL TG. SECUIESC ȘI SATUL APARȚINĂTOR LUNGA” propus a fi amplasat în municipiul Târgu Secuiesc, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, pct.10, lit. i) corelat cu pct. 13, lit. a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 16.10.2020; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 16.10.2020; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 09.11.2020, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de ...2020), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna eliberat în data de 15.10.2020, conform căruia amplasamentul proiectului nu se află în arie naturală prootejată;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 25/30.10.2020;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 5565/14.10.2020; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  7. Dovada depunerii documentației la SGA Covasna (nr. înregistrare 6075/06.11.2020);
  8. Conform punctului de vedere ISU Covasna nr. 1977035/04.11.2020 înregistrat la APM Covasna cu nr. 5981/05.11.2020 investiția nu face obiectul avizării și/sau autorizării din punct de vedere al securității la incendiu;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Rețeaua de gaze naturale va fi amplasată pe domeniul public al Municipiului Târgu Secuiesc, satele aparținătoare Lunga, Tinoasa și Săsăuși. Lungimea traseului va fi de aproximativ 30.740 m, din care 19.540 m în satele Lunga, Tinoasa și Săsăuși și de aproximativ 11.200 m pentru extinderea în municipiul Târgu Secuiesc.

În municipiul Târgu Secuiesc se propune transformarea rețelei de distribuție gaze natural în rețea inteligentă prin înlocuirea contoarelor clasice cu contour inteligente. De-asemenea unde nu există rețea de distribuție se propune extindere rețelei și execuția racordurilor. Noua rețea care se va extinde va fi o rețea inteligentă, iar contorizarea se va face prin intermediul contoarelor inteligente.

În satele Lunga, Tinoasa și Săsăuși se propune înfințarea unei rețele inteligente de distribuție a gezelor natural, inclusive racodrurile către potențialii consumatori. Rețeaua inteligentă se va alimenta cu gaze natural dintr-o stație reglare măsurare – predare SRMP, iar contorizarea se va face prin intermediul contoarelor inteligente de măsurare a consumului de gaze naturale.

Materialul tubular va fi din polietilenă de înaltă densitate PEHD 100 SDR 11. Îmbinările se vor face prin sudură tip electrofuziune și cap la cap. Conductele se vor supune probelor de presiune şi etanşeitate.

Conducta va fi amplasată în afara carosabvilulu la o distanță de 1-1,50 m de limitele de proprietate.

La subtraversările de drum national, județean, comunal se vor face prin foraj dirijat, conducta de distribuție va fi montată în tuburi de protecție, iar la capetele tuburilor de protecție se vor prevedea răsuflători.

La supratraversările de poduri și podețe, conducta de distribuție gaze natural va fi montată pe reazeme sau suporți de susținere.

Adâncimea de pozare a conductelor va fi de minim 0,90 m de la generatoarea superioară a conductei sau cea a tubului de protecție la carosabil. Lățimea șanțului va fi de Dn + 0,4 m pentru conductele cu diametrul ≥ de 100 mm și de 0,4 m pentru conductele cu diametrul ≤ de 100 mm.

Peste conductă se va așeza un strat de nisip de min. 10 cm. După stratul de nisip acoperirea conductei se va face în straturi subțiri de pământ mărunțit prin compctare după fiecare strat. Deasupra conductelor pe toată lungimea traseului la o înălțime de 35 cm se montează banda avertizoare de culoare galbenă.

În final se depune stratul vegetal, iar în cazul trotuarelor se va reface stratul de beton și/sau pavajele. Surplusul de pământ rezultat și resturile rezultate din spargerea stratului de beton vor fi tranportate în locuri special amenajate.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în mun. Tg. Secuiesc sunt în curs de excutare proiecte de reabilitare străzi;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri în perioada de execuție: resturi de conducte, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor piese, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente; amplasamentul investitiei se află în incinta unui parc industrial.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - exploatarea sistemelor de distribuţie a gazelor naturale se va face cu respectarea legislației și normelor în vigoare;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism zonă cu funcțiune de stradă cu carosabil din îmbrăcăminte asfaltică, pavaj, drum de pământ și trotuar din dale beton și asfalt;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: o parte din lucrări se execută în zone de locuit;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 34/2020, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5742/26.102.020, este necesară obținerea avizului de specialitate din partea DJC Covasna;.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lungimea traseului va fi de aproximativ 30.740 m; potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- Conform punctului de vedere al SGA Covasna nr. 5416/SL/09.10.2020, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5483/09.10.2020 este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor; titularul proiectului a înregistrat documentația la SGA Covasna cu nr. 6075/06.11.2020;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; H.G.124/2003 privind prevenirea, reducerea şi controlul poluării mediului cu azbest cu modificările şi completările ulterioare;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Titularul proiectului are obligația de a solicita și obține avize de la SGA Covasna și DJC Covasna;
  6. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  9. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  10. Gestionarea deșeurilor de construcții se v arealiza cu respectarea art. 4 și art. 17 alin 3 din Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 107/13.10.2020 eliberat de Primăria Municipiului Târgu Secuiesc şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  17. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János