Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 23.02.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC IFPA EVENTS SRL, cu sediul în oraș Covasna, str. Andrei Șaguna, nr. 38A, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 653/03.02.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 22.02.2021 că proiectul ”CONSTRUIRE CORT PENTRU EVENIMENTE, ANEXĂ TIP PARTER, PARCARE ȘI ÎMPREJMUIRE” propus a fi amplasat în oraș Covasna, str. Pava de Sus, nr. FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. b). corelat cu pct. 13 lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 05.02.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 10.02.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 4/22.02.2021 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune medie, care prevede construirea unui cort de evenimente și a unei anexe pe structura metalică, respectiv a unei parcări pentru autoturisme de mic tonaj și împrejmuire.

Amplasamentul proiectului se situează pe un teren cu o suprafață totală de S=5883 mp, în partea de nord a intravilanului orașului Covasna, pe str. Pava de Sus, conform extras CF nr. 29894.

Vecinătăți: N – str. Pava de Sus, nr. cad. 27858; V – nr. top. 2853/1, 2854/1; E – str. Pava de Sus, nr. cad. 27858; S – parcela nr. cad. A383/3.

 

 

 

 

Bilanțul teritorial:

Suprafața totală: S = 5883 mp. POT 16,34%. CUT 0,16.

Regimul de înălțime: P. Locuri de parcare: 88.

Suprafața construită: 961,53 mp.

Suprafață spații verzi: 2719 mp. Suprafață alei incintă: 2196 mp.

Contrucțiile vor fi realizate în vecinătatea laturii de Sud, cu o retragere de aprox. 0,60 m față de acesta.

Dimensiunile în plan ale cortului de evenimente: lungimea: 37,0 m și lățimea: 18,0 m, cu o suprafață totală de 600 mp, prevăzut cu 4 căi de acces principale, 2 în fațada principală, și câte una în fațadele laterale, respectiv 2 ieșiri de urgență. Pe fațada posterioară sunt dispuse 3 accese către anexă.

Anexă - cu lungimea: 33,20 m și lățimea: 10,20 m, cu o suprafață totală de 361,91 mp, compusă dintr-un depozit (S=91,20 mp), un oficiu (S=98,5 mp), o magazie (S=55 mp), și două grupuri sanitare pentru bărbați și femei de S=28,60 mp fiecare. Anexa este prevăzută cu 5 căi de evacuare spre exterior și alte 4 accese către zona de racord între cele două corturi.

Parcarea se va amenaja în partea vestică și va avea suprafața de 1980 mp, cu 88 locuri de parcare. Dimensiunea unui loc de parcare este de 2,30x5,0m.

Sistemul constructiv: structură din ferme metalice cu acoperiș și pereți din prelată PVC. Plăcile pe sol vor fi din beton armat de 12 cm pentru cort și 10 cm pentru anexă, iar placa peste parter la anexă este de 15 cm grosime. Tâmplăria exterioară va fi din aluminiu sau PVC, geam termopan la ferestre și uși.Tâmplăria inferioară: uși celulare dublu placate, furnir stejar sau uși masive lemn. Pereții și plafoanele vor avea tencuieli obișnuite, acoperite cu vopsea lavabilă și semilavabilă, plafoane false, scafe gips-carton.

Împrejmuirea se va executa din gard din plasă de sârmă, dublată cu gard viu, pe toate laturile terenului.

Accesul în incintă se va face pe latura de Nord, din strada Pava de Sus, printr-o aleea pietonală și două alei carosabile.

Echiparea edilitară:

Alimentarea cu apă se va realiza din rețeaua publică de apă a orașului Covasna.

Apele menajere vor fi evacuate în bazin vidanjabil impermeabilizat.

Încălzirea ansamblului se realizează cu tunuri de căldură electrice.

Energia electrică se va asigura prin racord la rețeaua de distribuție electrică din zonă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

La construirea cortului de evenimente – plăcile pe sol executate din beton – se vor utiliza agregate minerale (balast, nisip) și apă. Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale va fi nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile tehnologice rezultate din activitatea de construire şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; hârtie si ambalaje; deșeuri materiale de construcție; deșeuri metalice (resturi de armături, alte deșeuri metalice).

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană, și va contribui la dezvoltarea și amenajarea zonei.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 38 din 13.11.2020, emis de Primăria Orasului Covasna, terenul identificat cu nr. cad. 29894 se află în intravilanul localității conform PUG aprobat prin HCL 10/2000, fiind reglementat prin PUZ, proiect nr. 169/2019, aprobat prin HCL 105/2020. Categoria de folosință a terenului este arabil, iar destinația zonei, conform PUZ aprobat, este servicii organizare evenimente cu alimentație publică – UTR 1.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: orașul Covasna este zonă de ape minerale.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: investiția propusă este destinată pentru organizarea de evenimente la care participă mulți oameni (nunți, botezuri, etc.).

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform Certificatului de Urbanism nr. 38/13.11.2020 imobilul este inclus pe lista monumentelor istorice și se află în zona de protecție a monumentului istoric Calea ferată îngustă – cod LMI 2015 CV-II-m-A-13195.03, fiind necesar obținerea avizului Direcției Județene pentru Cultură Covasna.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Suprafața amplasamentului vizat de proiect este de 5883 mp. Impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, conform punctului de vedere nr. 19/02.2021 din partea SGA Covasna (înregistrat la APM Covasna cu nr. 1111/19.02.2021);

 

 

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Se vor respecta prevederile Ord. Nr. 994/2018 care modifică Ord. nr. 119/2014 privind Normele de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  8. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 3 din Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor;
  9. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 38/13.11.2020 eliberat de Primăria Orașului Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  16. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  17. Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                        Coordonator Comp. CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                      Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

Întocmit,

ecol. Balázsi Beáta