Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 09.03.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA MOACȘA cu sediul în comuna Moacșa, satul Moacșa, nr. 354, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 883/12.02.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 02.03.2021 că proiectul ”ALIMENTARE CU APĂ A LOCALITĂȚII PĂDURENI, COMUNA MOACȘA, JUDEȚUL COVASNA - LUCRĂRI RĂMASE DE EXECUTAT CONFORM AC 260/2009 ȘI 25/2013” propus a fi amplasat în comuna Moacșa, satul Pădureni, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10. b) corelat cu punctul 13. a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 15.02.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 19.02.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 09.03.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2021), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. punctul de vedere al Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna eliberat în data de 15.02.2021, conform căruia amplasamentul proiectului nu se află în arie naturală protejată;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 5/03.03.2021;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 1265/24.02.2021; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul privind alimentarea cu apa a comunei Moacșa este în conformitate cu prevederile Master Planului aprobat de Consiliul Judetean. Rețeaua de alimentare cu apa în satul Pădureni va fi formată din: sursa de apă: captare put forat; sistem de tratare a apei; conducta aductiune;  rezervor de înmagazinare apă potabilă; grup de pompare; retea de distributie apă potabilă.

Din aceste obiecte sunt executate pâna în prezent:

  • aductiunea: 1124m de la putul forat, până la statia de tratare;
  • reteaua de distributie:  s-a executat pe o lungime de 3615 m, din conducta: PEID Dn 110mm, Pn 6 bari. Iar pe o lungime de 45 m, conducta: PEID Dn 63mm, Pn 6 bari, în total este executat: 3660 m.

Se propune finalizarea investitiei prin realizarea tuturor componentelor necesare sistemului de apa. Lucrările care urmează se execută, a se finaliza:

Captare de apă se va realiza din put forat, conform prevederilor studiului hidrogeologic preliminar si avizul INMH Bucuresti. Apa provenita din putul forat se va testa pentru a se realiza sistemul de tratare filtrarea al apei. Iar in timpul executiei se vor respecta toate normele cu privire la captarea apelor din put forat. Se va monta contor de apa pe conducta de aductiune din put forat, pentru masurarea debitelor de apa, iar la statia de epurare (dupa realizarea sistemului centralizat de colectare a apelor uzate menajere) se vor monitoriza debitele evacuate in mod continuu. Cabina forajului se va realiza din beton prefabricat cu dimensiunile interioare de L x B x H -  1,5m x 1,0m x 2,0m. Adancimea forajului va fi de 135ml. În put va fi amplasat pompa submersibila – realizat conform studiului higrogeologic preliminar si aviz INMH Bucuresti. Apa va fi pompata, din put, printr-o pompa submersibila. Caracteristicile pompei: Q = 8 mc/h; H = 117 mCA, conducta: PEID Dn 75mm, Pn 6 bari. Staţie de tratare apă potabilă containerizată compusă din:

  • Tehnologie de pre-tratare: bazin de oxidare si decantare, unde se vor amplasa două pompe avand cracteristicile Q=8mc/h si H=32.6mCA;
  • Sistem de filtrare compus din: filtru cu nisip cuartos cu spalare automata, filtru pentru eliminarea fierului si a mangalului cu spalarea automata, filtru cu carbune granular activat cu spalare automata;
  • Dezinfectie compusa din instalatie de dozare hipoclorit de sodiu.

Dimensiuni container : 12 x 2.4 x 3 m, dimensiuni fundatie betonată: 13 x 3.5 m, se va amplasa lînga rezervor. Se va respecta Legea nr.458/2012 privind conditiile de calitate a apei, conform caruia apa va fi sanogena si curata, indeplinind toate conditiile prescrise in lege. Tratarea este necesara doar in situatia in care trebuie aduse corectii calitatilor apei de la sursă.

Rezervor de inmagazinare: capacitate de inmagazinare de 150 mc cu rol de inmagazinare a volumului de apa pentru incendiu si compensarea debitului de apa pentru consumatori. Cuva rezervorului va fi o constructie circulara metalica, supraterana, hidroizolata si termoizolata, prevazută cu  conducta  de  alimentare,  conducta  de  plecare  spre  consumatori, armaturi de inchidere, golire atat pentru  conductele de intrare a apei cat si pe cele de plecare  spre consumatori. Langa  rezervor  se  va  monta  un  camin  de  racord  pentru masinile  de pompieri  si un  hidrant  de  incendiu, care  se  vor  folosi  in  caz  de  nevoie

Grupul de pompare se va monta în camera anexa rezervorului, pentru asigurarea presiunii pe toata reteaua de distributie. Grupul de pompare se va compune din 3 pompe, si va avea caracteristicile : 2x Q = 23mc/h ; H = 17 mCA respectiv 1x Q = 50mc/h ; H = 20 mCA.

Reteaua de distributie:  se vor monta hidranti 5 buc si cismele stradale 9 buc.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: apă potabilă din sursă subterană;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcţii, resturi de conducte;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - se va institui zonă de protecţie sanitară cu regim sever în jurul puțului forat;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosință actuală a terenului: drum, arabil, curți construcții, grădină (domeniu public);

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - captare apă din puț forat;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: o parte din amplasamentul proiectului se află în intravilan în zone de locuit;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 5/2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1372/01.03.2021, în intravilanul localității Pădureni există atât monumente istorice, cât și situri arheologice relevate, ca urmare documentația trebuie depusă în mod obligatoriu pentru avizare la DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform Adresei SGA Covasna nr. 1122/SL/11.02.2021, titularul proiectului are obligația de a obține aviz de gospodărire a apelor. Documentația tehnică în vederea avizării s-a depus la SGA Covasna în data de 26.02.2021.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  5. Conform punctului de vedere DSP Covasna înregistrat la APM Covasna cu nr. 1423/03.03.2021, titularul proiectului are obligația de a solicita și obține ASSP (Asistenţă de Specialitate de Sănătate Publică);
  6. Conform punctului de vedere ISU Covasna nr. 2501741/01.03.2021, înregistrat la APM Covasn acu nr. 1419/03.03.2021, titularul proiectului are obligația solicitării și obținerii autorizației de securitate la incendiu, în baza documentației prevăzute de în anexa nr. 4 OMAI nr. 129/2016;
  7. Conform punctului de vedere al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna nr. 5/2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1372/01.03.2021, documentația trebuie depusă în mod obligatoriu pentru avizare la DJC Covasna
  8. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  9. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  10. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  12. La executia lucrărilor, executantul va asigura portectia apelor de suprafată, subterane si ecosistemelor acvatice;
  13. Să întreţină zonele de protecţie sanitară şi perimetrul de protecţie hidrogeologică în jurul surselor de apă, în scopul prevenirii pericolului de alterare a calităţii apelor;
  14. În zonele de protecţie sanitară instituite în jurul sursei de apă sunt interzise depozitarea gunoaielor şi deşeurilor de orice fel, precum şi depozitarea sau folosirea de îngrăşăminte, pesticide ori alte substanţe periculoase;
  15. Organizarea de şantier se va realiza astfel încât impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;
  16. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  17. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  18. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  19. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  20. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea art. 4 și art. 17 alin 3 din Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  21. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  22. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  23. În situația producerii de poluări accidentale, titularul proiectului va anunța imediat APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  24. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  25. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  26. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  27. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  28. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János