Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 11.05.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL TÂRGU SECUIESC, cu sediul în mun. Târgu Secuiesc, Pța Gabor Aron, nr. 24, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2778/21.04.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 29.04.2021 că proiectul ”CONSTRUIRE BAZIN DE ÎNOT MULTIFUNCȚIONAL” (continuare lucrări) propus a fi amplasat în mun. Târgu secuiesc, str. Stadionului, nr. 32-34-36, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. b). corelat cu pct. 13 lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 07.05.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 29.04.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 11/29.04.2021 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  4. Notificare – Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 7274/8012/23.12.2020, eliberat din partea DSP Covasna;
  5. Aviz de securitate la incendiu 12/21/SU-CV/PSI din 19.02.2021 emis de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul prevede construirea unui bazin de înot multifuncțional, cu regim de înălțime S+P+M, împrejmuire teren, amenajări exterioare, racorduri și branșamente la rețelele edilitare existente.

 

Amplasamentul se află în intravilanul mun, Tg. Secuiesc, pe un teren cu o suprafață totală de 36348 mp, unde se prevede amplasarea construcției – bazin de înot multifuncțional – continuarea construcțiilor începute în 2006 (Autorizația de Construire nr. 105/27.11.2006), fiind executată fundația la nivelul solului. Din această cauză s-a efectuat o expertiză tehnică în vedrea continuării lucrărilor, de către Primăria Mun. Tg. Secuiesc.

Vecinătăți: SV – Sala de sport 1200 locuri; SE Școala Gimnazială Petofi Sandor; NE – Patinoar artificial Deme Laszlo și teren proprietate privată. Accesul se va asigura din strada Stadionului.

Situația propusă:

Aria construită propusă: Acprop=4484 mp (3584 mp+900 mp terase acoperite)

Aria construită desfășurată: Acrez= 13331 mp

Aria desfășurată propusă: Adprop=8903 (7984 mp+919 mp terase) mp

Aria desfășurată rezultată: Adrez=23463 mp

Înălțimea maximă a construcției Hmax=15,35 m

Volum = aprox 56950 mc.

În cadrul complexului se vor distinge următoarele zone funcționale:

a). Zonă funcțională de bază: Corp C1 (Piscină 1) și C3 (Piscină 2), care cuprind bazinele de înot și ariile aferente acestora;

b). Zonă servicii suport al funcțiunii de bază, zona care cuprinde spațiile serviciile indispensabile: hol primire public, vestiare, grupuri sanitare, etc.

c). Zonă public și zona funcțiilor complementare situate în corpul C2 și care cuprinde: saune, fitness, snack bar, comerț, închirieri echipamente, etc.

d). Zonă instalații tehnice: situată la subsolul clădirii în corpurile C1 și C3, cuprinde spațiile pentru CT, CTA1, CTA2, încăperile pentru instalațiile aferente bazinelor și bazinele de compensare;

e). Zonă activități auxiliare (spațiile destinate activităților administrative): recepție/informații/bilete, birouri, supraveghetori.

Clădirea care adăpostește bazinele este concepută pe trei nivele, astfel:

PARTER (S=3318,25 mp) – destinat bazinelor de diferite forme, dimensiuni și funcționalități, Jacuzzi, vestiare, grupuri sanitare și zone pentru public și sportive.

Corp 1: Bazin înot și polo Florida (S=732 mp) – dimensiuni: 34,80x21 m, adâncime 2,00 m, V=1465 mc – destinat înotului sportive, competițiilor naționale sau internaționale, 8 benzi de înot, alternative polo pe apă, prevăzut cu platforme de start. Bazinul se compune din corpul bazinului, executat din beton armat, bazin de compensare și spațiul ethnic, situate în imediata vecinătate. Pentru colectarea apei uzate se va folosi sistemul de preaplin finlandez.

Corp 2: Zonă holuri acces și vestiare.

Acces public: hol primire și scară public - 135,35 mp; hol - 80,51 mp, vestiar femei (79,54 mp) și bărbați (80,13 mp); grupuri sanitare; culoar și wind fang; grupuri sanitare publice; pază, ECS, supraveghere video.

Acces sportivi: hol – 45, 33 mp, vestiar femei (27,17 mp) și bărbați (33,48 mp); vestiar arbitri – 24,37 mp.

Corp 3: Bazin cu adâncime variabilă Split (S=128 mp) – dimensiuni 16x 8 m, V=136 mc – bazin polivalent pentru diferite activități (cursuri înot, aerobic acvatic, îmbăiere).

Bazin Sorrento – multifunctional, cu formă neregulată (S=146,8 mp), adâncime 1,50 m, V=220,25 mc. Jacuzzi, insula Capri – S=4,9 mp.

Bazine tip Jacuzzi: Ibiza – tip whirlpool pentru 8 persoane (S=4,90 m), adâncime max. 0,92 m. Pamukkale: bazin cu fromă circular pentru 12 persoane (S=11,70 mp), adâncime 0,90 m. Creta: bazin cu formă neregulată pentru copii (S=15,35 mp). Bazinele sunt desrvite de un spațiu de depozitare echipamente de 19,63 mp.

SUBSOL (S=1056,41 mp): cuprinde spații tehnice și administrative, saune de diferite tipuri), săli de recuperare și relaxare pentru sportive, zone de circulație.

SUPANTA (S=630,75 mp) – gradene fixe (152 locuri) și mobile (52 locuri), restaurant supantă (S=518,52 mp) de 105 locuri.

Echiparea edilitară

Alimentare cu apă - se va asigura de la rețeaua de apă potabilă a mun. Tg. Secuiesc, prin intermediul unei conducte PEHD 90 mm, PN 10 bar. În interiorul clădirilor se va folosi țeavă de PPR pentru distribuția apei.

Canalizare menajeră - Apele uzate menajere se vor colecta prin intermediul coloanelor la care se vor racorda conductele de la obiectele sanitare. Rețeaua de canalizare interioară se va executa din conducte PVC tip K.

Canalizare pluvială – apele meteorice colectate de pa învelitoare și terase vor fi conduse către rețeaua de canalizare pluvială existentă în zonă.

Instalații de stins incendiu - hidranți interiori – constituit dintr-o rețea de conducte la care sunt racordați hidranții de incendiu plate amplasați la fiecare 30 m. Hidranți exteriori – 5 buc.

Instalații de recirculare și filtrare a apei în piscină – schema tehnologică cuprinde 2 etape: filtrare apă cu ajutorul filtrelor montate în camera tehnică și clorinare (dezinfectare apă). Deoarece în procesul de filtrare nu se consumă apă, adaosul zilnic nu depășește 3% din volum, cantitate pierdută prin evaporare și împroșcare; nu se consumă energie suplimentară pentru încălzirea apei.

Instalații de energii neconvenționale (energie verde) - Pentru preparare apă caldă în piscină și apă caldă menajeră s-a prevăzut un sistem solar cu panouri solare plane. Sistemul va cuprinde: 48 panouri solare plane, dispuse în cămpuri de opt panouri, suporți, 1 preparator apă caldă, 3 rezervoare de stocare de 2500 litri, grup solar de pompare, vas de expansiune, aerisitoare, armături, filtre, automatizor, fluid de lucru (antigel).

Instalații termice – cu radiatoare și pardoseală caldă, 3 centrale termice pe gaz cu funcționare în condensație, fiecare de 400 kW.

Instalații de ventilație – 2 centrale de tratare a aerului cu deumidificare (CTA1: debit aer introdus - 27840 mc/h, debit aer evacuat 29290 mc/h, deservește spațiile din subsol și zona piscinelor Atlantic; CTA2: debit aer introdus - 25800 mc/h, debit aer evacuat 27100 mc/h, deservește spațiile de la parter și zona piscinelor Mediterană).

Instalații electrice – se va asigura prin racord la rețeaua de distribuție publică existentă în zonă (energie electrică trifazat).

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Zona este caracterizată prin existența unor săli destinate sportului, Sala Polivalentă și Patinoarul Artificial precum și a Școlii Generale Petofi Sandor, concentrate intr-un areal relativ bine delimitat de Strada Stadionului. Amplasarea obiectivului in imediata vecinatate a unui asemenea ansamblu sustine ideea de complex sportiv care permite atât relații funcționale cât și de infrastructură între acestea..

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Materialele folosite la realizarea proiectului sunt: agregate (nisip, piatră spartă), betoane, armături elemente prefabricate metalice, lemn, vopsele, grunduri, sticlă, materiale plastice și compozite.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile tehnologice rezultate din activitatea de construire şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; hârtie si ambalaje; deșeuri materiale de construcție; deșeuri metalice (resturi de armături, alte deșeuri metalice).

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Prin obiectivul de investitii propus, municipalitatea îsi dorește să vină în întâmpinarea nevoilor populației, prin dezvoltarea, diversificarea și îmbunătățirea situației infrastructurii sportive, contribuind astfel în mod indirect la îmbunătățirea condițiilor de viață a populației.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 8 din 14.01.2021, emis de Primăria Municipiului Târgu Secuiesc, terenul identificat cu nr. cad. 30465 se află în intravilanul localității conform PUG aprobat (UTR43) și este în proprietatea municipiului Tg. Secuiesc. Regimul economic: zonă cu funcțiuni de recreere, sport și învățământ. Folosința actuală este de curți, construcții și arabil în intravilan.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

 

 

 

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: proiectul vizează refuncționalizarea unui teren degradat și neutilizat, cu scopul de a fi reintrodus în circuitul urban.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform Certificatului de Urbanism nr. 8/14.01.2021 imobilul nu se află în zona protejată monument istoric.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Terenul aferent proiectului - bazin de înot multifuncțional are o surafață totală de Stotală=36348 mp, din care suprafața construită este de Sconstruită=4484 mp, Sdesfășurată=8903 mp. Prezentul proiect este de fapt continuarea lucrărilor începute în anul 2006, conform AC nr. 105/27.11.2006, în acest sens s-a efectuat Expetiză tehnică în vederea continuării investiției.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: Bazinul de înot multifuncțional se incadrează și completează zona destinată diferitelor sporturi;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

  • Conform punctului de vedere nr. 3032/SL/23.04.2021 (nr. înreg. APM Covasna 3052/04.05.2021) din partea SGA Covasna este nu necesară obținerea Avizului de gospodărire a apelor;

 

 

 

 

 

 

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Se vor respecta prevederile Ord. Nr. 994/2018 care modifică Ord. nr. 119/2014 privind Normele de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  8. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 3 din Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor;
  9. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 8/14.01.2021 eliberat de Primăria Municipiului Târgu Secuiesc şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Respectarea condițiilor prevăzute în Notificare-Asistență de specialitate de sănătate publică 7274/8012/23.12.2020 eliberat de către Direcția de Sănătate Publică Covasna.
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                        Coordonator Comp. CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                      Ing. Ghican Oana Elena

 

 

Întocmit,

ecol. Balázsi Beáta