Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 14.06.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC DEDEMAN SRL, cu sediul/domiciliul în municipiul Bac[u, str. Alexei Tolstoi, nr. 8, județul Bacău, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 3421/19.05.2021, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 10.06.2021, că proiectul “Amplasare puț de apă prin forare” propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Lunca Oltului, FN, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 1, litera c);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 28.05.2021 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 24.05.2021 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • solicitare punct de vedere din partea SGA Covasna prin adresa nr. 3556/25.05.2021;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (nr. 3793/03.06.2021):
    • SGA Covasna nr. 3453/SL/03.06.2021 (nr. înreg. APM Covasna 3793/03.06.2021): este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor;
  • Proces verbal nr. 14/10.06.2021 al ședintei CAT de la sediul APM Covasna (nr. înreg. 4025/10.06.2021);
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 26/24.05.2021;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 1382/19.05.2021 (100 ron); OP nr. 1563/02.06.2021 (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede realizarea unui puț de apă care se va folosi pentru alimentarea cu apă a sistemului de irigare a spațiilor verzi.

În incinta studiată este autorizată un complex ”Magazin cu materiale de construcții” reprezentat de:

  • Construcție principală: magazin pentru vânzare materiale de construcții
  • Obiecte anexe aferente: cabină poartă, parcaj, drumuri de incintă, platforme, spații verzi, împrejmuiri, rețele și lucrări tehnico-edilitară.

Imobilul, în suprafață de 21733,52 mp, este situate în intravilanul mun. Sfântu Gheorghe și este în proprietate a persoanei juridice SC DEDEMAN SRL, conform extras de CF nr. 66740 emis de OCPI Covasna – BCPI Sfântu Gheorghe.

Vecinătăți:

  • la N terenuri proprietăți private
  • la S terenuri proprietăți private
  • la E terenuri proprietăți private
  • la V terenuri proprietăți private.

Prin proiect se propune executarea unui foraj de alimentare cu apă la dâncimea de cca. 10 – 20 m, iar dacă atingerea acestei adâncimi nu se ajunge la debitul necesar se va continua săparea acestuia până la adâncimea care va fi stabilită în urma analizării unei diagrafii rezultate din carotajul electric care va fi executat pentru structurile traversate.

Necesarul de apă potabilă va fi asigurat numai din depozitele acvifere ce aparțin apelor de mică și medie adâncime. În aceste intervale forajul va fi echipat cu filtre, acest foraj va avea caracter de exploatare-explorare și se propune atingerea unui debit de cca. 1 – 2 l/s. Forajul va fi săpat în sistem uscat până la adâncimea la care va traversa în întregime acviferul freatic. Simultan se va efectua decolmatarea și denisiparea până la limpezirea completă a apei. Se vor executa pompări experimentale în sistem de echilibru pe trepte de denivelare pentru stabilirea debitului optim de exploatare, în baza acestora stabilindu-se parametrii hidrogeologici caracteristici ai forajului.

Echiparea forajului se va face cu o pompă submersibilă.

Suprafața definitivă aferentă protecției stratelor acvifere captate va fi determinată numai la finalizarea lucrărilor de execuție și de punere în funcțiune a forajului de alimentare cu apă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – zona studiată este amplasată în intravilanul mun. Sf. Gheorghe. La momentul actual, folosința actuală a terenului este teren ”curți construcții” și destinația stabilită este zona industrială și de servicii.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

În faza de funcționare se va utiliza apă pentru udarea spațiilor verzi din incintă.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - nu este cazul.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică rezultată de pompa submersibilă;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul. Conform certificatului de urbanism terenul se afă în zonă industrială și de servicii al mun. Sfântu Gheorghe.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: regimul economic al terenului conform certificatului de urbanism nr. 189/15.04.2021 este zonă comerț și servicii, folosința actuală teren curți construcții.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • conform punctului de vedere nr. 3453/SL/03.06.2021 (înreg. la APM Covasna cu nr. 3793/03.06.2021) este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor, pentru investiția ”Amplasare puț de apă prin forare”, conform prevederilor Ord. nr. 828/04.07.2019;
  • conform prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, art. 10, alin. 4^1 Utilizarea în scop de irigații a apelor subterane este permisă numai în zonele unde nu există ape de suprafață și numai din primul strat acvifer cu potențial hidrogeologic (strat freatic), pa baza studiilor hidrgogeologice întocmite sau expertizate de Institutul național de Hidrologie și Hospodărire a Apelor.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 189/15.04.2021 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • titularul are obligația de a solicita și obține aviz de gospodărire a apelor, urmând ca avizul să fie transmise către APM Covasna;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

 

                                                          

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela