Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 23.08.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA MERENI, cu sediul în comuna Mereni, sat Mereni, str. Principală, nr. 250, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5168/30.07.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 19.08.2021 că proiectul ”Asfaltare străzi în comuna Mereni, județul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Mereni, satele Mereni și Lutoasa, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13. lit. a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 06.08.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afișat la sediul Primăriei Mereni  - nr. înreg. 1192/16.08.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 19/19.08.2021 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 38/06.08.2021;
  6. dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 424/04.08.2021;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune mică, care prevede reabilitarea și modernizarea străzilor, în comuna Mereni.

Străzile analizate sunt localizate în intravilanul localităților Lutoasa și Mereni, pe o lungime totală de 1395 m, astfel:

  • Strada 1 cu L = 267,00 m (Lutoasa)
  • Strada 2 cu L = 297,00 m (Mereni)
  • Strada 3 cu L = 340,00 m (Mereni)
  • Strada 4 Trons. 1 cu L = 210,00 m (Lutoasa)
  • Strada 4 Trons. 2 cu L = 48,00 m (Lutoasa)
  • Strada 5 cu L = 233, 00 m (Mereni).

Viteza de proiectare a încercat să respecte condițiile unui drum din cadrul localității – 20 – 50 km/h.

Lucrările au urmărit se respecte următoarele principii:

  • Aducerea structurilor rutiere la parametrii tehnici corespunzători categoriei străzilor, asigurându-se astfel condiții optime de siguranță și disconfort în circulația auto și pietonală;
  • Realizarea unor profile transversale cu elemente geometrice care să se încadreze în prevederile legale;
  • Asigurarea scurgerilor apelor pluviale în condiții optime;
  • Asigurarea siguranței circulației privind semnalizarea rutieră;
  • Realizarea marcajelor rutiere.

Modernizarea străzilor va contribui la:

  • Fluidizarea traficului;
  • Traversarea localității în condiții de siguranță;
  • Creșterea gradului de siguranță a circulației;
  • Implementarea unor măsuri de îmbunătățire a calității mediului înconjurător și de dezvoltare durabilă.

LUCRĂRILE DE DRUM:

Traseu în plan

La proiectarea elementelor geometrice ale traselului în plan s-a urmărit ca axa proiectată să se suprapună cât mai fidel pe axa străzilor existente, urmărind traseul existent și cu respectarea pe cât posibil a prevederilor STAS 101443/3-81 ”Străzi – Elemente geometrice – Prescripții de proiectare”. Traseul în plan al străzilor este în aliniament și în curbă.

Profilul longitudinal

În profil longitudinal linia roșie proiectată urmărește, în principiu, nivelata drumului existent, fiind făcute corecții ale liniei roșii pentru îmbunătățirea scurgerii apelor pluviale și pentru sporirea confortului și siguranței circulației. În condițiile în care nivelata existentă prezintă succesiuni pante/rampe cu valori mici ale declivităților, dar cu lungimi scurte (profil ”dinți de ferăstrău”), s-au făcut corecții ale liniei roșii proiectate astfel încât să asigure scurgerea apelor pluviale spre emisar și totodată ca necesitate a sporirii confortului și siguranței circulației.

Profile transversale tip

În profil transversal strada va fi amenajată astfel:

  • Lățime parte carosabilă 3,50 m
  • Pantă transvesală 2,50%.

Structura rutieră

Structura rutieră flexibilă se aplică pe toate străzile cu excepția străzilor 4 pe tronsonul 1 și 2:

  • 4 cm strat de uzură din beton asfaltic tip BA 16 rul 50/70
  • 6 cm strat de legătură tip BAD22,4 leg 50/70
  • 15 cm strat superior de fundație din piatră spartă amestec opțional
  • 40 csm strat inferior de fundației din balast.

Structura rutieră rigidă se aplică pe strada 4 pe tronsonul 1 și 2:

  • 20 cm dală de beton rutier Bc R4,5
  • 2 cm substrat nisip
  • 25 cm strat de fundație din balast.

Scurgerea apelor pluviale

Scurgerea apelor pluviale va fi asigurată în lungul drumurilor, prin rigola de acostament, șanț pereat și șanț din pământ. Ulterior finalizării proiectului beneficiarul va avea în vedere realizarea unui sistem de scurgere a apelor pluviale.

La intersecțiile cu alte drumuri, au fost prevăzute podețe amplasate iar la intersecția cu drumul județean nu au fost prevăzute podețe tubulare doarece porțiunea de stradă de 5 m a fost intabulată de către CJ și în administrarea lor.

Siguranța circulației

Reglementarea circulației va fi intocmită conform standardelor și normativelor în vigoare, avându-se în vedere fluidizarea circulației printr-o presemnalizare corespunzătoare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

La execuția lucrărilor se vor utiliza materiale de natură minerală balast, piatră spartă și produse semifabricate – betoane de ciment. Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale va fi nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile tehnologice rezultate din lucrările de execuție: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care efectuează lucrările propuse; hârtie si ambalaje; deșeuri materiale de construcție; deșeuri metalice (resturi de armături, alte deșeuri metalice).

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de execuție a lucrărilor: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană, și este necesară pentru siguranța locuitorilor din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 324 din 11.06.2021, emis de Consiliul Județean Covasna, terenurile se află în intravilanul localității, conform PUG aprobat și sunt în proprietatea solicitantului, conform bunurilor care alcătuiesc domeniul public al comunei Mereni. Folosința actuală a terenului fiind domeniu public – străzi.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: proiectul se referă la refacerea a 1395 m.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației – lucrările se vor executa în intravilanul loc. Mereni și Lutoasa. Refacerea și reabilitarea secțiunilor de drum vizate de proiect este importantă pentru refacerea condițiilor de circulație în siguranță pentru locuitorii din zonă.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 23/2021 nr. înreg. 1264/12.08.2021 (înreg. la SAPM Covasna cu nr. 5486/13.08.2021) nu este necesară obținerea avizului de specialitate din partea DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a). importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată):

Modernizarea străzilor va contribui la:

  • Fluidizarea traficului;
  • Traversarea localității în condiții de siguranță;
  • Creșterea gradului de siguranță a circulației;
  • Implementarea unor măsuri de îmbunătățire a calității mediului înconjurător și de dezvoltare durabilă.

b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere din partea SGA Covasna nr. 4848/SL/12.08.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5477/13.08.2021 nu este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 324/11.06.2021 emis de Consiliului Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Se vor respecta prevederile Ord. Nr. 994/2018 care modifică Ord. nr. 119/2014 privind Normele de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  8. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  9. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 3 din Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor;
  10. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  12. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  16. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii                                Coordonator Comp. CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                          Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela