Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 17.09.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de Diószegi László, cu domiciliul în mun. Sfântu Gheorghe, str. Koréh Endre, nr. 8, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5139/28.07.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de ...2021 că proiectul ”Construire împrejmuire și anexă gospodărească pentru exploatație agricolă cu caracter provizoriu pe 10 ani”, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, sat Chilieni, extravilan, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus nu intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la avizier și pe pagina proprie de internet în data de 06.08.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 18.08.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 17.09.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2021), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 20 / 01.09.2021;
  4. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  5. Dovada plății tarifelorde 100 și 400 lei;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

            Terenul liber de construcții aflat în proprietatea titularilor proiectului este situat în extravilanul localității Chilieni, fiind înscris în CF. nr. 33504 și 41764, având suprafața totală de 51.800 mp (33.200 mp + 18.600 mp). Vecinătăţi: spre Nord Râul Olt, spre Est proprietate privată, spre Sud proprietate privată, spre Vest proprietate privată.

Proiectul propune construirea unei anexe gospodărești și împrejmuirea parcelei cu caracter provizoriu.

Anexa gospodarească se va realiza fără fundație si va fi din structura usoara de lemn, placat cu lambriu de lemn. Caracteristici constructive:

              - dimensiunile maxime la teren:    6.00 x 10.00 m
- regim de înălţime:                       P
- H-MAX cornişă / coamă:            8,76 m / 10,17 m
- suprafaţa construită propusă:     66,50 m2
                                                      POT propus = 0.20 %,
- suprafaţa desfăşurată propusă:  66,50 m2
                                                      CUT propus = 0,002
- suprafaţa utilă propusă:              60,25 m2

  - pereţii exteriori: structura de lemn placat cu lambriu de lemn.

  - pereţii de compartimentare: gips carton cu placaj dublu pe ambele feţe is schelet metalic, cu termoizolaţie de vată minerală în interior, cu grosimea totală de 15 cm.

  - pardoseala din zona de depozitare va fi pardoseală de ciment sclivisit.

  - tâmplărie de PVC culoare grii inchis cu geam termopan.

  - învelitoarea din tigla ceramica, cul. Caramiziu. Structura acoperisului va fi din sarpanta de lemn.

               Împrejmuirea va avea lungimea totală de 1017m. Se vor poza stâlpi metalici din țevi rectangulare fără fundație, pe care se va monta plasa zincată bordurată. Porțiunea de gard dinspre Râul Olt, latura nordică, între punctele topografice 114 (coordonate Stereo 70: X 482522.2360, Y 561951.8460) și 127 (coordonate Stereo 70: X 482863.7050, Y 562018.8920) de pe planul de situatie se va realiza astfel încât aceasta sa nu constituie o bariera in calea speciilor de mamifere de interes comunitar – castor si vidra. Astfel fiecare al doilea element de gard din plasa bordurată va fi ridicată cu 25 cm față de nivelul solului.

Poarta de acces pietonal şi auto va fi pe latura sudică a parcelei – spre drum neasfaltat.

            Parcela nu este legată la rețelele municipale de apă și canalizare, electricitate sau de gaz.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcții: lemn, sticlă, metale, cabluri, materiale izolante, resturi de balast, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale de construcții, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism zonă extravilan nereglementat;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – pe amplasament există bălți, iar în vecinătatea lui se află Râul Olt ;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune parțial cu situl Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform punctului de vedere al DJC Covasna nr. 1311/25.08.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5705/25.08.2021 nu este necesară obținerea avizului de specialitate;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața construită propusă 66,50 mp; potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, amplasamentul fiind situat parțial în interiorul sitului Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior pe un teren extravilan;

- memoriul de prezentare, care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la ariile naturale protejate;

- conform memoriului depus pe porțiunea de gard dinspre Râul Olt, latura nordică, între punctele topografice 114 (coordonate Stereo 70. x, y) și 127 (coordonate Stereo 70. x, y) fiecare al doilea element de gard din plasa bordurată va fi ridicat cu 25 cm față de nivelul solului pentru a permite circulația speciilor de mamifere de interes comunitar – castor si vidra;

- punctul de vedere nr. 280/ST CV/05.08.2021 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului ROSCI0329 Oltul Superior, conform căruia proiectul nu este susceptibil să influnțeze negativ starea de conservare a speciilor și habitatelor pentru care a fost constituit aria naturală protejată;

- Avizul favorabil nr. 12/ST CV/16.09.2021 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior;

- punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna;

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, conform punctului de vedere SGA Covasna nr. 4971/SL/26.08.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5725/27.08.2021 nu este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; a HG 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  5. Se vor respecta prevederile avizului nr. 12/ST CV/16.09.2021 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna;
  6. Pe porțiunea de gard dinspre Râul Olt, latura nordică, între punctele topografice 114 (coordonate Stereo 70. x, y) și 127 (coordonate Stereo 70. x, y) fiecare al doilea element de gard din plasa bordurată va fi ridicat cu 25 cm față de nivelul solului astfel încât să nu constituie barieră pentru speciile de interes comunitar – castor (Castor fiber) si vidra (Lutra lutra);
  7. Se vor respecta măsurile din regulamentul și planul de management al ariei naturale protejate ROSCI0329 Oltul Superior;
  8. Pentru speciile de mamifere, nevertebrate și pești de interes comunitar de pe raza ariei naturale protejate sunt interzise recoltarea, capturarea, uciderea, distrugerea sau vătămarea exemplarelor în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  9. În perimetrul ROSCI0329 Oltul Superior executarea oricăror lucrări  pe ape sau care au legătura cu apele se va face conform legislației în vigoare, după obținerea acordului de mediu și a avizului de gospodărire a apelor;
  10. În perimetrul ROSCI0329 Oltul Superior sunt interzise activitățile care pot să genereze poluarea sau deteriorarea habitatelor speciilor de interes comunitar, precum și perturbări ale speciilor de mamifere, nevertabrate și pești pentru care a fost desemnată aria naturală protejată;
  11. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  13. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  14. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  15. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  16. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  17. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea art. 4 și art. 17 alin 3 din Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  18. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  19. La lucrările de însămânțare cu gazon, respectiv plantare arbori/arbuști se vor evita introducerea speciilor invazive, alohtone;
  20. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  21. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu și ANANP Serviciul Teritorial Covasna;
  22. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  23. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 345/05.07.2021 eliberat de primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  24. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  25. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János