Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 39 / 20.09.2021

 

   Ca urmare a Ca urmare a solicitării nr. 36208/31.05.2021, depusă de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, judeţul Covasna, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 4414/24.06.2021,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 21/16.09.2021, că proiectul „Modernizare str. József Attila, inclusiv reţele tehnico-edilitare”, propus a fi realizat în mun. Sfântu Gheorghe, str. József Attila, judeţul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa 2, pct. 10, lit. b)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat pe avizierul APM Covasna şi pe site-ul în data de 25.06.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Oservatorul de Covasna în data de 31.08.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna, în data de 07.09.2021
  4. Punct de vedere al Compartimentului CFM din cadrul APM Covasna nr. 6032/ 13.09.2021 – nu sunt observatii
  5. Punct de vedere – DJC Covasna, nr. 1430/13.09.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6068/14.09.2021 – se va depune dosarul pentru avizare la DJC Covasna
  6. Punct de vedere – ISU Covasna nr. 2507619/15.09.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6117/16.09.2020 – la terminarea lucrarilor de executie a retelei de alinentare cu apa, se va solicita si obține autorizţia de securitate la incendiu
  7. Punct de vedere – SGA Covasna, nr. 5942/SL/15.09.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6087/15.09.2021– este necesara solicitarea si obținerea avizului de gospodărire a apelor
  8. Punct de vedere – DSP Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1881/18.03.2020 - nu este necesara obtinerea ASSP
  9. Punct de vedere – GNM-CJ Covasna nr. 1407/CJCV/15.09.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6104/15.09.2021 – la gestionarea deșeurilor din construcții trebuie să respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 1 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor
  10. Proces-verbal ședință CAT nr. 21/16.09.2021;
  11. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

▪ Justificarea necesităţii proiectului: in prezent, pe strada principala József Attila au aparut gropi pe partea carosabila, evacuarea apelor pluviale nu este asigurata, siguranta circulatiei nefiind respectata. Strazile adiacente (1 si2), sunt pietruite, acest lucru nu este confortabil pentru locuitorii acestor strazi, praful ridicat de pe aceste strazi ofera un disconfort foarte ridicat. Evacuarea apelor pluviale nu este asigurata.

   Se vor executa lucrari de reabilitare ale strazii Jozsef Attila si de modernizare a strazilor adiacente ale acesteia:

-  Strada principala József Attila de la km 0+000 (intersectia cu strada Cismelei) la km 0+308(iesire din localitate) pe care se vor executa lucrari de reabilitare;

-  Strada adiacenta 1 de la km 0+000 (intersectia cu strada principala József Attila) la km 0+223.9 (fundac) pe care se vor executa lucrari de modernizare;

- Strada adiacenta 2 de la km 0+000 (intersectia cu strada adiacenta 1) la km 0+054 (fundac) pe care se vor executa lucrari de modernizare.

   Perioada de implementare propusă: 12 luni

    Lucrări ce vor fi efectuate:

-   Sistemul rutier:

Pentru structura rutiera reabilitata:

-   4 cm strat de uzura din MAS 16 (cf. AND 605/2016);

-   6…9 cm strat de legatura din BAD 22.4(cf. AND 605/2016) inclusiv preluare denivelari;

-   geogrila cu rol antifisura;

    Acostamentele vor fi realizare din balast pe o grosime de 10 cm, iar acolo unde sunt santuri sau rigole pereate, acostamentul va fi din beton C30/37 in grosime de 15 cm pe un strat de nisip pilonat in grosime de 5 cm.

    Pe zonele unde este necesara refacerea sistemului rutier datorita burdusirilor sau a lucrarilor edilitare ce au fost realizate pe parcurs, anterior acestei interventii, struactura rutiera fa fi de forma:

-  sapatura structura degradata;

-  30 cm strat din balast 0-63;

- 15 cm strat de piatra sparta 0-63;

-  0 cm strat de anrobat bituminous AB 31.5 pana la nivelul partii carosabile existente;

-  geogrila cu rol antifisura;

-  6 cm strat de binder BAD 22.4;

-  4 cm strat de uzura din MAS 16.

   Pentru structura rutiera modernizata:

-  4 cm strat de uzura din BA 16;

-  6 cm strat de legatura din BAD 22.4;

- 15 cm strat de piatra sparta 0-63;

-  30 cm strat de balast 0-63;

   Acostamentele vor fi consolidate cu aceeasi structura rutiera precum cea a partii

carosabile (pe zona rigolei ranforsate de pe strada adiacenta 2), sau cu dala din beton de ciment C30/37 pe un strat de nisip pilonat in grosime de 5 cm, in special in zonele unde se amenajeaja rigole pereate.

Retele edilitare:

    Pentru extinderea serviciilor de alimentare cu apă din zona studiată se propune extinderea rețelei de alimentare cu apă pe cele doua adiacente 1 si 2 pe o lungime de 270 m cu tub din polietilenă PEHD, SDR17, PN10 Dn 110mm pozată îngropat în pat de nisip.

S-au prevăzut un număr de 24 branșamente noi si camine de apometre pe această rețea cu teava PEDH, Dn 32, Pn10 in lungime totala de 160m si 3 ( trei) hidranti subterani Dn100.

    Conductele pe care se amplasează hidranţii exteriori au diametru de 100 mm, conf. Indicativ P118/2013 și NP133-2013. Conform prevederilor din Normativul privind securitatea la incendiu a constructiilor – indicativ P118/2-2013, coroborat cu cele din Normativul privind proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de alimentare cu apa și canalizare a localităților, NP133-2013, distanța dintre doi hidranți exterior este stabilită la 100 m.

    Pentru preluarea apei pluviale si deversarea ei in canalizarea pluviala existenta se propune pe strada principala decolmatarea santurilor existente, retaluzarea si pereu cu beton C 35/45 in grosime de 10 cm, dupa care aceasta va fi receptionata de un camin de vizitare si se va varsa in caminul de ape pluviale existent.

    Pe strada adiacenta 1, se va realiza o rigola de acostament pe partea stinga a strazii din beton monolit C 35/45, cu grosimea de 10 cm, evacuarea apelor pluviale se va face la capatul strazii intr-un put absorbant (camin de decantare) Dn 1000, cu lungimea de 8m, un separator de hidrocarburi 8m, apoi in râul Simeria.

   Pe strada adiacenta 2, apele pluviale vor fi colectate la fata bordurii si vor fi evacuare prin intermediul unui put absorbant (camin de decantare) Dn 1000, cu lungimea de 8m.

   Pe strada Jozsef Attila si cele doua adiacente se propune inlocuirerea rețelei de canalizare menajeră cu tub de material plastic PVC, Dn 250 mm, SN8 cu imbinari etanse, care au agrement tehnic şi o durată de exploatare de peste 50 ani in lungime de 600 m și 14 cămine de intersecție Dn 1000 mm, tub telescopic și placă din beton cu capac carosabil D400, camine de vizitare din beton STAS 2448/89, la o distanta de max. 60 m in aliniament conform planului de situație anexat.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta: deşeuri de constructii si cele menajere generate de organizarea de şantier

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: funcţionarea utilajelor în principal, emisii de praf

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a)  utilizarea actuală și aprobată a terenului: domeniu public, drumuri de circulatie

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere: nu este cazul

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000

  desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate,

  conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice: nu este cazul

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrarile vor fi executate in zona rezidentiala

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: pot fi situri arheologice

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor, stropirea drumurilor pentru reducerea emisiilor de praf

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor si a mijloacelor de transport;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, alte substante sau deseuri periculoase,  pe sol, sau in apele de suprafata sau subterane)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante sau deseuri periculoase în timpul realizării proiectului;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: nu este cazul

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

Conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 21/16.09.2021 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare; OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  3. Vor fi luate in considerare punctele de vedere a institutiilor, membrii CAT:

DJC Covasna – se va depune dosarul pentru avizare la DJC Covasna

ISU Covasna – la terminarea lucrarilor de executie a retelei de alinentare cu apa, se va solicita si obține autorizţia de securitate la incendiu

SGA Covasna – este necesara solicitarea si obținerea avizului de gospodărire a apelor

GNM-CJ Covasna – la gestionarea deșeurilor din construcții trebuie să respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 1 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor

  1. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  2. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  3. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara zonei de lucru, de către firme autorizate;
  4. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  5. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  6. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  7. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 52/13.02.2020 eliberat de  Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acesta şi din documentaţia tehnică;
  8. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                        Coordonator                                                                   

Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Compartiment CFM

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                    Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

                                                                                                          Întocmit,

                                                    Ing. BORBÁTH József