Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 24.09.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de CONSTANTIN SĂNDEL-LAURENȚIU cu domiciliul în comuna Mărăcineni, satul Căpăținești, str. Eleșteu, nr. 29, județul Buzău, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5793/30.08.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.09.2021 că proiectul ”AMENAJARE IAZ PISCICOL, CONSTRUIRE LOCUINȚE DE SERVICIU ȘI PARCARE ACOPERITĂ TIP ȘOPRON” propus a fi amplasat în orașul Covasna, str. Lăcăuți, f.n., CF 30389,  județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe de pagina proprie de internet în data de 06.09.2021, anunț titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 08.09.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 23.09.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. punctul de vedere al Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna eliberat în data de 30.08.2021, conform căruia amplasamentul proiectului nu se află în arie naturală protejată;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 22/23.09.2021;
  5. Dovada achitării tarifului, OP 500 lei nr. 131/09.09.2021;
  6. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 6064/14.09.2021; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020 privind aprobarea ghidului general aplicabil etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, a ghidului pentru evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră şi a altor ghiduri specifice pentru diferite domenii şi categorii de proiecte;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prin acest proiect se doreste amenajarea unui iaz piscicol având suprafața de 425 mp, construirea a 4 locuinte de serviciu cu regim de înăltime P+M cu suprafata construita totală de 308 mp si desfasurata de 493 mp, respectiv a unei parcari acoperite de 212 mp.

Iazul propus are o suprafata redusa de 425 mp având caracter decorativ, nefiind destinat creșterii  pestelui de consum. Adancimea maximă va fi de 1 metru, si pentru impermeabilizare pe fundul iazului se va amplasa folie pvc. Alimentarea cu apă a iazului se va realiza prin exploatarea acumulărilor de apă subterană cu nivel liber din depozitele aluvionare grosiere. În vederea obţinerii unui debit corespunzător, se propune realizarea unui puţ forat de mică adâncime (cca. 10 – 12 m).

Caracteristici, indici urbanistici:

  • regim de înălțime:       P+M – locuință de serviciu, P  - parcare acoperită
  • suprafața construită (propusă): Sc= 520 mp; suprafata desfășurată (totala): Sd= 705 mp;
  • P.O.T. propus  18.82 %, P.O.T. propus  cu Iaz Piscicol 34.20 %, C.U.T. propus  0.25.

Infrastructura locuinte si garaj: fundaţie continuă şi soclu din beton armat. Structura de rezistenta a pardoselii o constituie o placa de beton armat cu plasa sudata STNB ce va rezema pe un pat din pamant stabilizat compactat si un strat de 10 cm de pietris spalat (start filtrant).

Suprastructura locuinte si garaj: structura usoara din lemn. În plan vertical se vor dispune stâlpi cu secţiunea de 15x15cm şi contravântuiri în planul pereţilor. În plan orizontal planşeu pe grinzi secundare şi principale de lemn. Grinzile secundare au secţiunea 15x20 cm iar grinzile principale au secţiunea de 15x20cm.  Peste aceste grinzi se va dispune duşumea dublă din dulapi în grosime de 4.5 cm. Pereţii despărţitori şi de compartimentare, autoportanţi, vor fi realizaţi pe o structură uşoară de gips-carton. Acoperişul în doua  ape cu invelitoare din tabla cutată.

Energie termică: în fiecare locuinta se monteaza un termosemineu cu combustibil solid (lemn) de 25 kW cu legatura la cosul de fum ceramic cu perete dublu termoizolat cu D=200mm.

Alimentarea cu apa a locuințelor: se va face din puțul forat existent, prin intermediul unei pompe submersibile. Intre fantana si cladire se amplaseaza o conducta subterana din PEHD SDR cu diam 32mm, montata in pat de nisip sub cota de inghet.

Apele uzate menajere se evacuează din clădiri în sistem gravitational si se conduc spre bazine vidanjabile subterane din poliester armat cu fibre de sticlă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Locuințele și iazul piscicol se alimentează din surse subterane proprii;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie se vor genera în special deşeuri de materiale de construcții, ambalaje, deșeuri menajere, iar în perioada de funcționare în special deșeuri menajere. Deșeurile se colectează selectiv pe categorii, iar eliminarea lor se va face cu firme autorizate pentru colectarea/valorificarea/eliminarea deșeurilor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuție: emisii de la motoarele mijloacelor de transport și utilajelor, praf de la manipularea materialelor pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: străzi pe domeniul public;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – amplasamentul proiectului se află într-o zonă de munte;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform punctului de vedere nr. 1448/15.09.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6163/17.09.2021, proiectul nu necesită aviz din partea DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lucrări de construcții pe o suprafață mică; potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

   III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform Adresei ABA Buzău-Ialomița nr. 15.153/C.R./02.08.2021 pentru proiectul propus nu este necesară elaborarea SEICA; titularul proiectului are obligația de a solicita și obține aviz de gospodărire a apelor de la aa obținut de la ABA Buzău-Ialomița. Conform Adresei ABA Buzău-Ialomița nr. 18.225/C.R./02.08.2021 documentația pentru obținerea avizului a fost depusă.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  3. Conform adresei Direcției de Sănătate Publică Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6231/21.09.2021, titularul proiectului are obligația de a solicita și de a obține ASSP (Asistenţă de Specialitate de Sănătate Publică) de la DSP Covasna;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante în interiorul ariilor naturale protejate;
  9. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  10. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele folosite se vor executa în afara albiilor minore ale cursurilor de apă;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, ABA Buzău-Ialomița şi Comisariatul Judeţean Covasna al GNM;
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite în timpul execuției;
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 7/17.03.2021 eliberat de Primăria Orașului Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Titularul va notifica în scris APM Covasna la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita după caz autorizaţia de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă. Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János