Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 24.09.2021

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC COSELITE SRL cu sediul/domiciliul în orașul Covasna, str. Vajnak, nr. 5, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 5421/11.08.2021, în baza,

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 01.09.2021, că proiectul “Construire unitate de prelucrare lapte” propus a fi amplasat în oraș Covasna, str. Mikszth Kalman, FN, CF 30142, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 7, lit. c);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 24.08.2021 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna din data de 13.08.2021 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 5612/19.08.2021):
    • ISU Mihai Viteazul al jud. Covasna nr. 2507041/30.08.2021 (nr. înreg. APM Covasna 5764/31.08.2021): învestiția se încadrează în prevederile HG nr. 571/2016 pentru aprobarea categoriilor de construcții și amenajări care se supun avizării și/sau autorizării privind securitatea la incendiu. Documentația tehnică fiind depusă în vederea obținerii avizului de securitate la incendiu, aceasta fiind în curs de soluționare;
    • DJC Covasna nr. 1313/25.08.2021, Punct de vedere nr. 26/2021, înreg. la APM Covasna 5707/25.08.2021: nu este necesară obținerea avizului de specializate;
    • ABA Olt – SGA Covasna nr. 5003/SL/24.08.2021, înreg. la APM Covasna 5696/25.08.2021: este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor;
    • DSVSA Covasna nr. 10959/01.09.2021 (nr. înreg. APM Covasna 6041/13.09.2021) proiectul respectă normele sanitare în vigoare.
  • Proces verbal nr. 20/01.09.2021 al ședintei CAT de la sediul APM Covasna (nr. înreg. 5798/01.09.2021);
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 42/13.08.2021;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 5579/18.08.2021;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 10/12.08.2021 (100 + 400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede construirea unei unități de prelucrare a laptelui, construcție cu regim de înălțime Parter, centrală termică.

Terenul este în proprietatea unei persoane juridice cu drept de superfici pentru SC COSELITE SRL.

Lotul se află în partea de nord a teritoriului intravilan al localității.

Suprafața totală este de 4.441 mp, identificat prin CF nr. 30142 Covasna.

Zona este reglementată în PUG și PUZ aprobat ca zonă pentru industrie mică și servicii, spații și dotări aferente acestora, în UTR 7.

Construcție tip hală metalică executată din panouri sandwich, având dimensiunile maxime la nivelul terenului: 47,55 x 18 m pentru hala de producție și 11,50 x 6,00 m pentru centrala termică.

Unitatea de prelucrare a laptelui cuprinde:

  • Zona de recepție și depozitare materie primă cuprinde: secția de recepție, răcire, stocare lapte crud integral (tancuri din oțel inox, izoterme)
  • Magazie ingrediente (sare)
  • Magazie ambalaje (navete, cutii)
  • Depozit de ambalaje individuale (etichete, folii, etc.)
  • Hala de producție:
    • secția de pasteurizare, separare, omogenizare,
    • secția de procesare lapte în brânzeturi,
    • zona de formare cașcaval
    • depozitul de zvântare maturare caș I
    • depozitele de maturare II și III a cașcavalului
    • saramurare telemea
    • sala de ambalare brânzeturi.
  • Zona spațiilor de depozitare și livrare a produselor finite
  • Zona socială: vestiare, sală de mese, gupuri sanitare, laborator analize fiziochimice, stație CIP (spălare chimică), birori.

Capacitatea de prelucrare a materiei prime este de 4000 l/zi.

Bilanțul teritorial existent și propus:

Unitate de prelucrare a laptelui

Situația existentă (mp)

Situația propusă (mp)

Suprafața construită

0,00

978

Suprafața desfășurată

0,00

978

Suprafața totală teren

4441 mp

 

Indici urbanistici a terenului:

P.O.T.maxim = 30%

C.U.T.maxim = 85

P.O.T propus = 22.02%

C.U.T. propus = 0,22.

Asigurarea utilităţilor:

  • alimentarea cu apă potabilă se va realiza printr-un bramșament de PEHD 3” între rețeaua de alimentare cu apă a localității și căminul de apometru al unității. Debitul necesar calculat este de 5,87 mc/h.
  • apele uzate tehnologice vor fi trecute printr-un separator de grăsimi (microstație de pre-epurare cu un debit de 4,24 mc/h), apoi evacuate în rețeaua de canalizare a localității;
  • apele uzate menajere vor fi evacuate în rețeaua de canalizare a localității;
  • apele pluviale vor fi colectate parțial în bazine prevăzute cu pompe, fiind folosite la udarea spațiilor verzi, iar restul vor fi evacuate prin rigole în rețeaua pluvială a orașului.
  • alimentare cu energie electrică – va fi realizat printr-un branșament cu o LES ACYABY 3x240+125 dimensionată conform cerințelor de consum ale unității, între ieșirea de JT a postului de transformare or. Covasna din str. Meșteșugarilor și TEG al unității de producție. Puterea instalată este de 180 kW, iar puterea electrică consumată este de 147 kW.
  • agentul termic: centrală termică pe gaz metan. Puterea calculată a centralei este de 411 kW, cu un debit de 40 mc/h gaz.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor folosi apă, materiale inerte, materiale de construcție, agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă), etc.

În faza de funcționare se va utiliza apă în procesul tehnologic, în scop menajer, curățare/spălare incintă, PSI.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie vor rezulta diferite tipuri de deșeuri (deșeuri de hârtie și carton, deșeuri de material plastic, deșeuri metalice, deșeuri menajere, etc.) ce vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

În perioada de funcţionare:

  • deșeuri menajere;
  • deșeuri rezultate în urma procesului tehnologic;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: miros.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Conform certificatului de urbanism categoria de folosință a terenului este curți construcții. Destinația zonei conform PUZ aprobat este – Zonă industrie mică și servicii – UTR1. Funcțiun dominantă – industrie alimentară.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform certificatlui de urbanism regimul juridic al terenului este: teren intravilan conform PUZ (proiect nr. 202/2002) aprobat prin HCL nr. 71/2021, fiind în proprietatea SC TOP STAR 2000 SRL, solicitatnta având drept de superficie pe o durată de 99 de ani.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie și funcționare.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • conform Ordinului nr. 825/04.07.2019 privind aprobarea Procedurii și a componențelor de emitere, modificare și retragere a avizului de gospodărire a apelor, inclusiv procedura de avaluare a impactului asupra corpurilor de apă, este necesară avizul de gospodărire a apelor.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 43/20.07.2021 emis de Primăria Oraș Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

                                                          

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela