Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 11.10.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de Administrația Bazinală de Apă Olt – S.G.A. Covasna, cu sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea, str. Remus Bellu, nr. 6, județul Vâlcea, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6330/27.09.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 08.10.2021 că proiectul ”Reparații lucrări afectate de inundații 2021 – îndiguire Râul Negru și afluenți, județul Covasnaîn regim de urgență,  propus a fi amplasat în comunele Reci, Chichiș, Ozun, Catalina, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus nu intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la avizier și pe pagina proprie de internet în data de 30.09.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna în data de 29.09.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 11.10.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Mesagerul de Covasna din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 24/08.10.2021;
  4. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: ANANP Serviciul Teritorial Covasna nr. 367/ST CV/06.10.2021,  Comuna Ozun nr. 10675/07.10.2021, SGA Covasna nr. 5731/05.10.2021;
  5. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 6632/07.10.2021 (completarea capitolului XIII din memoriul de prezentare cu descrierea habitatelor și speciilor din zona celor 4 amplasamente, unde sunt propuse lucrări, inclusiv dovezi foto anexate);
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

În urma inundațiilor din iunie 2021 (ploile succesive din această perioadă au mentinut nivelul râului Raul Negru peste cota de atentie peste 100 de ore) se impune demararea în regim de urgență a unor lucrări pentru repararea subtraversarilor afectate, refacerea continuitatii liniilor de aparare si punerea in siguranta a zonelor afectate, dupa efectuarea unor studii hidrogeologice, executarea unor  ridicari topografice adecvate si expertizarea lucrărilor afectate.

Coordonatele în sistem de proiecţie naţională Stereo 1970 ale celor 4 amplasamente unde sunt prevăzute lucrări:

Zona

X1

Y1

X2

Y2

Raul Negru loc.Catalina 

590339,793

497288,611

590342,202

497195,121

Raul Negru loc.Reci

572944,416

482582,626

573121,253

482600,942

Raul Negru loc. Ozun

567071,359

477893,365

566854,076

478204,160

Pr. Satului , loc. Bacel

564905,193

473991,444

564970,514

473957,763

 

Lucrări propuse:

  • În incinta indiguită a Raului Negru in dreptul localitatii Catalina a fost avariată digul de pe malul drept a râului Raul Negru. Pentru refacerea liniei de aparare si punerea in siguranta a populatiei, locuintelor si bunurilor materiale din incinta indiguită sunt necesare executarea unor lucrări de consolidare si protectie a digului cu bentofix (membrane geocompozit cu bentonită avand functie de impermeabilizare) pe o lungime de circa 100 m.
  • In incinta indiguită a pr. Satului si Raului Negru pe raza U.A.T. Chichis – sat Bacel  a fost avariata digul de pe malul stang a pr. Satului pe o lungime de circa 100 m. Pentru refacerea liniei de aparare si punerea in siguranta a populatiei, locuintelor  si bunurilor materiale din incinta indiguita sunt necesare executarea unor lucrări de consolidare si protectie a digului cu bentofix pe 100m, toata lungimea afectată.
  • In incinta indiguită a Raului Negru in dreptul taierilor de cot de la Ozun a fost avariata digul de pe malul drept a raului Raul Negru pe o lungime de circa 500 m, in urma infiltrațiilor apărute pe sub talpa si corpul digului in mai multe puncte pe toata lungimea. Deasemenea subtraversarea digului de la taierea de cot a functionat necorespunzator, fiind avariate uvrajele acesteia (clapeta de reținere si timpanele) Pentru refacerea liniei de aparare si punerea in siguranta a populatiei , locuintelor si bunurilor materiale din incinta indiguita sunt necesare executarea unor lucrări de consolidare si protectie a digului cu bentofix pe 100 m, respectiv baterea de palplanse din PVC prin corpul digului pe o lungime de 400 m si refacerea integrala a subtraversarii avariate.
  • In incinta indiguită a Raului Negru in dreptul tăierilor de cot de la Reci a fost avariata digul de pe malul drept a raului Raul Negru pe o lungime de circa 165 m. Deasemenea subtraversarea digului de la taierea de cot si confluenta cu pr. Reci a functionat necorespunzator, fiind avariata clapeta de retinere si colmatat partial conducta subtraversarii. Pentru refacerea liniei de aparare si punerea in siguranta a populatiei , locuintelor si bunurilor materiale din incinta indiguita sunt necesare executarea unor lucrări de consolidare si protectie a digului cu bentofix pe o lungime de 165 m si refacerea subtraversarii avariate.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcții, deşeuri de ambalaje, echipamente demontate, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţi;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, poluare fonică rezultată, praf de la funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: dig apărare inundații;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – dig protecție Râul Negru și afluenți;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – cele 4 locații, unde sunt propuse lucrările sunt situate parțial în interiorul sau în imediata vecinătate a siturilor Natura 2000 Râul Negru ROSCI0374, Valea Râului Negru ROSPA0374 și Mestecănișul de la Reci ROSCI0111;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): local, în imediata vecinătate a amplasamentelor;

  b) natura impactului: praf, zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, cele 4 locații, unde sunt propuse lucrările sunt situate parțial în interiorul sau în imediata vecinătate a siturilor Natura 2000 Râul Negru ROSCI0374, Valea Râului Negru ROSPA0374 și Mestecănișul de la Reci ROSCI0111 (Ozun);

- proiectul nu afectează negativ integritatea ariilor naturale protejate;

- implementarea proiectului nu duce la modificări fiizce, având în vedere că prevede lucrări de consolidare a unor porțiuni de diguri existente;

- memoriul de prezentare, care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la ariile naturale protejate;

- punctul de vedere favorabil nr. 367/ST CV/06.10.2021 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna, conform căruia proiectul nu este susceptibil să influențeze starea de conservare a speciilor și habitatelor pentru care au fost constituite ariile naturale protejate;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010) întocmit de Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna.

   

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere nr. 5731/05.10.2021 al SGA Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6582/05.10.2021 nu este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; a HG 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  5. Conform punctului de vedere nr. 367/ST CV/06.10.2021 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al siturilor Natura 2000 Râul Negru ROSCI0374, Valea Râului Negru ROSPA0374 și Mestecănișul de la Reci ROSCI0111, titularul proiectului are obligația de a solicita și de a obține aviz.
  6. Se vor respecta prevederile Regulamentelor și Planurilor de management ale siturilor Natura 2000 Mestecănișul de la Reci ROSCI0111 și Râul Negru ROSCI0374;
  7. Se interzice recoltarea, capturarea, distrugerea sau uciderea prin orice mijloace a faunei sălbatice de pe amplasament; este interzisă distrugerea formațiunilor vegetale din vecinătatea amplasamentului.
  8. Lucrările în zonele localităților Catalina și Ozun vor fi programate în limita posibilităților, în afara perioadei de reproducere a speciilor de interes comunitar (01 aprilie – 30 iunie);
  9. La lucrările de însămânțare cu gazon, se vor evita introducerea speciilor invazive, alohtone și va fi înștiințat ANANP Serviciul Teritorial Covasna;
  10. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  12. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  13. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  14. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  15. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  16. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  17. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara albiei minore;
  18. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu și ANANP Serviciul Teritorial Covasna;
  19. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  20. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  21. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János