Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  26.10.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6010/13.09.2021,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică prin solcitarea punctelor de vedere, că proiectul „MODERNIZARE STRADA SALCÂMILOR ÎNTRE STRADA STADIONULUI ȘI STRADA GHIOCEILOR” propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe,  str. Salcâmilor, nr. FN, județul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e) corelat cu punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 15.09.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 29.09.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 26.10.2021 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2020), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 6851/19.10.2021 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Punct de vedere Membrilor CAT;
  5. Punct de Vedere GNM-CG Comisariatul Județean Covasna, nr. 123/CJ CV/22.10.2021 înregistrat la APM Covasna cu nr. 6921/22.10.2021;
  6. Proces verbal nr. 25 din data de 22.10.2021 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT;
  7. Adresa de la DSP Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6885/20.10.2021;
  8. Memoriul intocmit conform Legii nr. 292/2018, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6759/14.10.2021;
  9. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  10. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Tronsonul studiat porneste de la intersectia cu strada Stadionului pana la intersectia cu strada Ghioceilor. Lungimea tronsonului studiat este de 626 m. Strada prezintă o lățime a platformei cuprinse între 18,50 m și 20,00 m, partea carosabilă fiind de 7,00 m pe întreaga lungime. Trotuarele au lățimi variabile cuprinse între 1,90 și 2,10 m.

Trotuarele sunt amplasate lângă proprietăți, adiacent spațiilor verzi. Partea carosabilă este încadrată de borduri și delimitat de spații verzi.

Profilul transversal al părții carosabile prezintă iregularități și deformații, pantele transversale nefiind asigurate. Această situație creeaza dificultăți în vederea scurgerii apelor de pe carosabil, aceasta băltind și ulterior conducând la degradări ale acestuia.

Lucrari propuse:

Din punct de vedere tehnic și funcțional, obiectivul de investiție propus este reprezentat reabilitarea tronsonului studiat din strada Salcâmilor, respectiv :

Strada Salcâmilor 0+000 – 0+626, L=626 m, cu parte carosabila de 7m (2 x 3,5m), spatiu verde cu latime medie de 4 m si alei pietonale cu latime medie de 2 m.

In prezent, strada este asfaltata si se afla intr-o stare avansata de degradare, prezentand gropi si fagase, iar starea ei tehnica nu asigura siguranta si confortul autoturismelor si pietonilor.

La aceasta fază se estimează ca fiind necesară aplicarea unui complex rutier cu următoarea structură:

A. Structură rutieră pentru partea carosabila

− 4,00 cm strat de uzura din BA16rul50/70, conf. SR EN 13108-1;

− 6,00 cm strat de legatura din BAD22.4leg50/70, conf. SR EN 13108-1;

− 15 cm piatră spartă strat de fundație superior

− 25 cm balast strat de fundație

− geotextil strat anticontaminator

− frezare asfalt existent - 8 cm si sapatura pe 40 cm

B. Structură rutieră pentru accese proprietăți

− 4,00 cm strat de uzura din BA16rul50/70, conf. SR EN 13108-1;

− 6,00 cm strat de legatura din BAD22.4leg50/70, conf. SR EN 13108-1;

− 20 cm balast strat de fundație;

− geotextil strat anticontaminator

− spargere beton existent - 15cm si sapatura - 15cm

C. Structură pentru trotuare

− 4 cm strat de uzura din BA8rul50/70, conf. SR EN 13108-1;

− 10 cm beton de ciment de clasă redusă;

− 10 cm balast strat de fundație

− spargere beton existent - 15cm si sapatura - 10cm

LUCRARILE PROIECTATE

Descrierea constructivă, functională și tehnologică a proiectului:

1. Reabilitare rețea de apă potabilă pe strada Salcâmilor: conducta de alimentare cu apă, dimensionată conform STAS 1343/1-2006, se va realiza din polietilena de inalta densitate PEID, De 110mm, Pn 10 atm. Toate vanele, hidrantii si alte accesorii vor fi asigurate, asa cum sunt mentionate in specificatiile tehnice si listele de cantitati.

2. Reabilitare rețea de canalizare menajeră pe strada Salcâmilor: pe traseul rețelei de canalizare menajeră în lungime totală de 628.20m, este prevăzut execuția unui număr de 56 racorduri și a unui nr. de 15 de cămine de vizitare. Racordarea proprietăților la rețeaua de canalizare se va face prin intermediul unor conducte având diametrul minim D160 mm.

3. Reabilitare rețea de canalizare pluvială pe strada Salcâmilor: rețeaua de canalizare pluvială in lungime totală de 625.0m, are prevăzut un numar de 28 guri de scurgere cu diametru de 400mm, cu depozit de sedimente, cu racord de 160mm, prevăzute cu grătare de tip carosabil D400 si sistem antifurt, precum si un nr. de 14 de cămine de vizitare. Canalul colector propus D= 400mm, PVC-KG, L= 625.0m este amplasat între spațiul verde si limita de proprietate.

Instalatii Electrice pentru Iluminat Public Stradal

In momentul de fata, consumatorii de energie electrica aflati in zona studiata, sunt alimentati cu energie electrica din LEA 0,4 kV existenta.

Prin proiect se vor realiza urmatoarele lucrari:

− dezafectarea stalpilor existenti;

− refacerea traseelor de distributie a energiei electrice pentru iluminatul public folosindu-se canalizatia nou proiectata;

− pozarea stalpilor din otel cu fundatie din beton proiectati.

Suprafata carosabila pentru zonele luate in calcul este din asfalt. Intretinerea sistemelor de iluminat public se va face 12 luni pentru strazi, iar aparatele de iluminat alese (conform cerintelor de calitate specificate in standardul SR EN 60598) au un grad de protectie la praf si apa de IP66. Astfel pentru calcule a fost folosit un coeficient de mentenanta de 0,90-0,92.

Pentru determinarea clasei de iluminat pentru zonele studiate s-a tinut cont de complexitatea configuratiei drumului (infrastructura, modificarile traficului, imprejurimile vizuale, nr. de benzi de circulatie si denivelari) si de cerintele beneficiarului.

Astfel pentru strada analizata a fost aleasa Clasa de iluminat – M6 si pentru trotuar P5.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Aprovizionarea cu materiale naturale (balast) se va face de la cea mai apropiata balastiera de amplasament reglementata conform normelor si normativelor in vigoare.

Apa folosită la diferite procese tehnologice (curătarea suprafetelor, udarea suprafetelor s.a.) va fi apă curată conform SR EN 1008:2003 “Apă de preparare pentru beton”.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Tipurile si cantitatile de deseuri de orice natura rezultate – deseurile rezultate in urma lucrarilor de executie se vor depozita in locuri special amenajate de beneficiar- depozit de deșeuri.

Aceste deseuri sunt depozitate in vedere reciclarii in unitati specializate.

Deseuri  ca urmare a consolidarii malului.

  • cod 17.05.04 – pământ -1800 mc;
  • cod 17.01.01 – beton - 50 mc;

Modul de gospodarire a deseurilor .

Deseurile diverse (solide –nisip, pietris, lemn, metal, beton, etc.), se vor depozita in locuri special amenajate conform H.G. nr.856/ 2002.

Deseurile rezultate in urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafetei,  surplusul de pămant rezultat in urma săpăturilor la santuri si nerefolosibil in cadrul lucrării,va fi incărcat si transportat in depozite special amenajate.

Eventualele elementele de beton degradate se vor inventaria si se vor transporta in depozite speciale existente in zonă pentru materiale de constructii nerefolosibile sau se vor refolosi la unele lucrări de terasamente.

In cazul producerii unor deseuri accidentale la masinile si utilajele folosite la executia lucrării, acestea se vor capta in rezervoare metalice si se vor transporta la statii speciale de reciclare.

Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de santier vor intra in circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie.

Intretinerea utilajelor si vehiculelor folosite in activitatea de constructie si intretinere a drumurilor se efectuează doar in locuri special amenajate, pentru a evita contaminarea mediului.

Deseurile rezultate, precizate mai sus vor fi depozitate in zone special amenajate indicate de beneficiar.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se va îmbunătații considerabil starea drumului, și nu va constitui sursă de poluare.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform

Conform Certificatului de urbanism nr. 57 din 02.02.2021, eliberat de către Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe terenul se află pe teritoriul administrativ al municipiului aparținând domeniului public. Destinaţia actuală a terenului cu folosința este drum public, destinație ce se va menține și după efectuarea investiției. 

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Investiţia propusă este o lucrare definitivă care nu presupune lucrări de refacere a amplasamentului în cazul accidentelor sau a încetării activităţii.

Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei.

După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de şantier..

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: zonă urbană;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- Adresa nr. 6851/19.10.2021 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;

- Proces Verbal nr. 25 din 22.10.2021, încheiat în urma punctelor de vedere transmise de membrii CAT;

- adresa nr. 5604/27.09.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6352/27.09.2021, eliberată de SGA Covasna privind solicitarea actului de reglementare;

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 57/02.02.2021 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 25 din data de 22.10.2021 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT
  • GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU - COMISARIATUL JUDEȚEAN COVASNA precizează că la gestionarea deșeurilor pentru construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin 4. și art. 15, alin, 1 din O.U.G. nr. 92/19 aug. 2021 privind regimul deșeurilor.
  • Se vor respecta condițiile prevăzute în Avizul emis de SGA.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena