Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 03.02.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA OJDULA, cu sediul în COMUNA Ojdula, satul Ojdula, nr. 1008, județul Covasna, tel/fax: 0267.316.957, înregistrată la APM Covasna cu nr. 458/21.01.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 02.02.2022 că proiectul ”ASFALTARE STRĂZI COMUNALE TRONSON 1 ȘI TRONSON 2 ÎN COMUNA OJDULA” propus a fi amplasat în comuna Ojdula, satul Ojdula, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e) corelat cu 13 a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 21.01.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 25.01.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de03.02.2022 și la sediu, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 3/02.02.2022;
  4. Dovada plății tarifelor: OP 500 lei din 25.01.2022;
  5. Punctul de vedere DSP Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 6630/31.01.2022, conform căruia nu necesită avizarea DSP Covasna;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul proiectului: Comuna Ojdula, sat Ojdula, jud. Covasna, străzi comunale (tronson 1 și tronson 2). Prin proiect se prevede amenajarea unei părți carosabile având îmbrăcăminte asfaltică pe ambele străzi. Cele două tronsoane de străzi se află în intravilanul localității Ojdula și sunt incluse în domeniul public al comunei Ojdula. Tronsonul 1 str. Porund, 287 ml, se situează în zona nord, nord-estică, iar tronsonul 2 str. Nisip, 555 ml în zona sud-vestică, în zona centrală a localității Ojdula. Necesitatea imvetiției este dată de starea degradată a celor 2 sectoare de drum. Traseul proiectat al drumurilor în plan va urmări traseul existent.

Coordonate:   

  • Tronson 1: 597255; 499787 – 597687; 499648
  • Tronson 2: 597596; 499013 – 597523; 499610

Caracteristicile proiectului:

  • lungimea totală a tronsoanelor propuse spre asfaltare: 842 ml;
  • lățimea platformei: 5 m;
  • lățimea părții carosabile în aliniament: 4 m;
  • acostamente: 2 x 0,5 m;
  • structura rutieră aplicată: 
    • 4 cm grosime îmbrăcăminte de asfalt Ba16;
    • 6 cm strat de legătură binder Bad 22,4;
    • 30 cm strat stabilizat cu doroport adaos 4%;
    • straturi existente de piatră spartă și ballast.

Lucrări de evacuare a apei provenite din precipitații:

Pe tronsonul nr. 1 (str. Porund):

  • se vor curăța șanțurile existente,
  • la km 0+002 se va amenaja un podeț tubular Dn 1000,
  • la km 0+010 se va curața podețul existent.

Pe tronsonul nr. 2 (str. Nisip):

  • la km 0+042 se va amenaja o descărcare a apei pluviale prin intermediul unei guri de scurgere ce se descarcă în cămin și de acolo spre emisar prin tub Dn400,
  • la km 0+100 se va amenaja o descărcare a pei pluviale se va amenaja o descărcare a apei pluviale prin intermediul unei guri de scurgere ce se descarcă în cămin și de acolo spre emisar prin tub Dn400; în cămin se va descărca o gură de scurgere Dn200 în dreptul porții de acces a imobilului;
  • la km 0+120 se va amenaja o descărcare a apei pluviale din partea dreaptă prin cămin de colectare și tub Dn 600 spre emisar;
  • pe sectorul de drum km 0+100 – 0+125, pe partea stângă se va amenaja o scafă având lățimea de 1 mdin beton pentru colectarea apelor din precipitații;
  • pe sectorul de drum km 0+390 – 0+555 se va amenaja acostamentul de pe partea dreaptă cu secțiune protejată tip rigolă, descărcarea se va realiza spre emisarul aflat la capătul drumului lateral.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: piatră spartă aproximativ 172 mc, pământul excavat în exces va fi folosit ca material de umplutură;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate în special următoarele tipuri de deşeuri:

  • deșeuri de beton, deșeuri materiale de construcție;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii în aer de la motoarele cu ardere internă ale utilajelor, mijloacelor de transport, emisii de praf de la manipularea, transportul materialelor pulverulente, a deşeurilor;

- zgomot si vibratii cauzate de funcționarea utilajelor si mijloacelor auto folosite în construcție;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - risc redus de poluare atmosferică (emisii, praf rezultate în faza de execuție);

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este drum;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: obiectivele sunt amplasate în zone de locuințe.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 179/01.02.2022, Direcția Județeană pentru Cultură Covasna este de acord cu emiterea acordului de mediu;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lungimea totală a tronsoanelor propuse spre asfaltare: 842 ml; Programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile propuse va ține cont de orele de linişte legale.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii de gaze ardere în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: durata de executie prognozata este de 4 luni.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate (cea mai apropiată arie naturală protejată este situl Natura 2000 Oituz-Ojdula situată la cca 1500 m est de amplasament).

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform punctului de vedere nr. 631/02.02.2022 (nr. APM 725/02.02.2022) al SGA Covasna este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor, documentația fiind depusă în data de 26.01.2022.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată*), a OUG nr. 92 din 19.08.2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (L 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind începerea lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Marcarea si imprejmuirea zonei de lucru; instruirea corespunzatoare a personalului desemnat pentru gestiunea, depozitarea si manevrarea deseurilor si a personalului ce va desfasura activitatea de desfiintare cu privire la masurile de protectie a sanatatii umane si a factorilor de mediu;
  6. Pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  7. Se vor respecta valorile admisibile ale nivelului de zgomot la limita zonelor functionale din mediul urban, conform SR 10009-2017 - Acustica urbană;
  8. Programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile de desfiintare propuse, trebuie să ţină cont de orele de linişte legale.
  9. Se vor respecta prevederile regulamentelor tehnice specifice pe linia apărării împotriva incendiilor, la organizarea de șantier și pe timpul executării lucrărilore;
  10. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4 și art. 15 (1) și 17 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;
  11. Deşeurile rezultate se colectează separat pe categorii de deșeuri şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  14. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 593/21.10.2021 emis de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare. Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

                                        Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János