Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 17.03.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BRATEȘ prin primar TÁNCZOS FERENC-SZABOLCS, cu sediul/domiciliul în comuna Brateș, sat Brateș, nr. 61, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 1299/24.02.2022, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 14.03.2022, că proiectul “Refacere pod peste pârâul Covasna, sat Pachia, comuna Brateș, județul Covasna ÎN REGIM DE URGENȚĂ” propus a fi amplasat în comuna Brateș, sat Pachia, extravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 03.03.2022 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 25.02.2022 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 12/01.03.2022;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 1421/01.03.2022);
  • Proces verbal nr. 7/14.03.2022 (nr. înreg. 1877/14.03.2022) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 178/03.03.2022 (100 ron); OP nr. 179/03.03.2022 (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede refacerea podului peste pârâul Covasna, pe drumul de legătură Pachia-Zagon, în satul Pachia, comuna Brateș, județul Covasna.

Situația existentă:

Drumul comunal ce leagă satele Brateș și Zagon traversează pârâul Covasna la ieșirea din Brateș cu un pod cu 3 deschideri (11,00+10,00+9,00 m) și o lungime totală de 30,00 m.

Suprastructura este alcătuită din 8 grinzi metalice (profil 1300) solidarizate la partea superioară cu o tablă metalică groasă, iar la partea inferioară sunt solidarizate, în câmp cu câte 3 profile U100 pe fiecare deschidere.

Infrastructura este alcătuită din 4 palee simple din lemn. Paleele sunt realizate din 5 stâlpi de rezistență verticală și 2 înclinați încastrați în teren. Tablierul reazemă pe palee prin intermediul unor grinzi transverale (babe).

Racordarea cu terasamentele este realizată cu taluzuri din pământ.

Albia pârâului în zona podului are malurile conturate și nu este amenajată.

Rempele au o lungime a părții carosabile de aproximativ 4,50 m, calea pe rampe fiind din pământ. Calea pe pod are lățimea de 4,00 m, fără trotuare pietonale, îmbrăcămintea este realizată din pământ, iar pe partea exterioară a podului sunt montate parapete formate din stâlpi și lise metalice prinse de grinzile metalice.

Situația proiectată:

A). Lucrări pod:

  • desfacerea căii de pe pod și a elementelor aferente până la partea superioară a grinzilor;
  • demontarea pachetelor de urși ce susțin trotuarele podului;
  • demontarea tablei groase de pe partea superioară a grinzilor și depozitarea ei pe o platformă lângă pod;
  • demontarea grinzilor metalice existente și depozitarea lor pe platforme;
  • îndreptarea și îndepărtarea ruginei de pe tabla groasă, sablarea grinzilor și realizarea protecției anticorozive;
  • demolarea culeelor existente;
  • îndepărtarea unor culee-bancheta din beton armat;
  • realizarea unor palee metalice în locul celor existente din lemn, executate din 2 țevi bătute, cu fisa încadrată în teren de minim 6,00 m, umplute cu beton, rigla metalică la partea superioară în capătul țevilor, rigidizare orizontală la partea inferioară deasupra nivelului terenului și contravântuirii țevilor;
  • montarea grinzilor existente pe riglele pilelor și pe banchetele culeelor. Pentru preluarea încărcărilor produse de convoiul de calcul A10 se vor suplimenta grinzile existente cu două grinzi noi, montate de o parte și de alta a grinzilor existente. Grinzile noi vor fi HEB300.
  • remontarea tablei groase existente și completarea cu tablă nouă dacă este cazul;
  • montarea de conectori pe grinzile metalice pentru realizarea conlucrării cu placă de buprabetonare;
  • peste tabla metalică se va turna o placă din beton armat cu care să se asigure o lățime a părții carosabile de 5,00 m, montarea de borduri înalte și lise pentru parapet;
  • așternerea peste placa de suprabetonare a unei hidroizolații (tip membrană) din materiale performante;
  • așternerea căii pe pod dintr-un strat de 4 cm din BAP16;
  • montarea de borduri la marginea părții carosabile lângă lisele de parapet;
  • montarea de parapete pietonale noi pe lise;
  • realizarea protecției anticorozive;
  • pe oulee se vor monta dispozitive de acoperire a rosturilor de dilatație noi, ce vor fi de tip etanș.

B). Lucrări la rampe:

  • refacerea umpluturilor din spatele culeelor, completarea terasamentelor și racordarea pe o lungime de min. 5,00 m de la capaătul podului a părții carosabile și a platformei rampleor de acces la pod la noile caracteristici ale podului la drumul existent;
  • montarea de plăci de racordare pod-rampe;
  • în zona podului se va perea taluzul sub pod în amonte și aval;
  • executarea de scări și sasiuri pe zona de racordare pod-rampe;
  • montarea de indicatoare rutiere necesare pe pod și în concordanță cu elementele geometrice ale drumului existent.
  • sistemul rutier pe rampe se va realiza din piatră spartă.

C). Lucrări de amenajare a albiei în zona podului

  • pentru îmbunătățirea condițiilor de curgere se va profila și degaja de vegetație și material solid albia pe 70,00 m în amonte, pe 35,00 m în aval și sub pod.

Bilanțul teritorial:

  • Suprafața totală 2500 mp.
  • Suprafața construită:
    • 200 mp organizare de șantier
    • 250 mp pod
    • 1800 mp amenajare albie
    • 250 mp rampe acces pod.

Pe perioada execuției lucrărilor circulația se va desfășura pe rute ocolitoare, drum ce va fi marcat și semnalizat coprespunzător.

După terminarea lucrărilor, drumul va fi redat în siguranță traficului rutie.

Lucrările propuse vor asigura circulația pe pod la parametrii normali de exploatare corespunzători unor încărcări produse de convoiul de calcul A10 pentru o perioadă de aproximativ 15 ani (cu condiția realizării lucrărilor de întreținere conform normelor în vigoare).

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - nu este cazul.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: zona studiată este amplasată în extravilanul localității Pachia. La momentul actual, folosința actuală a terenului, conform cetificatului de urbanism este drumuri și căi ferate, subcategoria drumur comunale.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – proiectul prevede 1800 mp amenajare în albia pârâului Covasna;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • conform punctului de vedere nr. 1445/SL/04.03.2022 (înreg. la APM Covasna cu nr. 1590/04.03.2022) este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor, conform prevederilor Ord. nr. 828/04.07.2019, pentru investiția ”Refacere pod peste Pârâul Covasna, sat Pachia, comuna Brateș, județul Covasna”;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 607/28.10.2021 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • beneficiarul a depus documentația tehnică de fundamentare pentru obținerea avizului de gospodărire a apelor (nr. 1200/24.02.2022);
  • titularul are obligația de a transmite către APM Covasna avizul de gospodărire a apelor;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, titularul proiectului este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conformitate cu alin. (4), art. 4, Cap. II din OG nr. 43/2000 republicată;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

 

                                                          

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela