Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 16 / 05.04.2022

 

 

   Ca urmare a Ca urmare a solicitării, depusă de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, judeţul Covasna, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 5795/01.09.2021,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 21/16.09.2021, că proiectul „Modernizare strada Tutunului” propus a fi realizat în mun. Sfântu Gheorghe, str. Tutunului, judeţul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa 2, pct. 10, lit. b)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat pe avizierul APM Covasna şi pe site-ul în data de 03.09.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Oservatorul de Covasna în data de 20.09.2021; nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna, în data de 01.09.2021
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 8/25.03.2022;
  5. Punct de vedere al membrilor CAT - nu sunt observatii
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

▪ Justificarea necesităţii proiectului:

   In prezent, structura rutiera (pietruit) a strazii Tutunului (strada infundata cu lungimea de 249m) se afla in stare degradata, cu multe denivelari si gropi. Latimea partii carosabile este variabila, cu pante necorespunzatoare, evacuarea apelor pluviale fiind dificila. In perimetrul strazii exista retele de alimentare cu electricitate, apa, gaz.

   Perioada de implementare propusă: 11 luni

    Lucrări ce vor fi efectuate:

-   Sistemul rutier:

    Parte carosabila cu latimea de 8m, pe toate lungimea strazii, cu 2 benzi de circulatie de 4m fiecare

   Trotuare pietonale, intre partea carosabila si proprietati, avand latime variabila, minim de 0,7m, pe ambele parti ale strazii

    Structura rutiera, parte carosabila:  4cm strat de uzura din beton asfaltic BA16; 6cm strat de legatura din BAD 22.4; 20cm strat superior de  fundatie din piatra sparta amestec optimal; 20cm strat inferior de  fundatie din balast; 10cm strat superior de  forma din ballast; gepotextil cu rol de filtrare si anticontaminator cu pamantul argilos

   Trotuare pietonale, accese la proprietati: 4cm mixtura asfaltica BA8; 15 cm piatra sparta;

15 cm balast. Accese la proprietati se vor amenaja pana la limita de proprietate in vederea asigurarii scurgerii apelor pluviale si a accesului la proprietati in conditii de siguranta si confort

    Partea carosabila este delimitate pe ambele parti de borduri prefabricate din beton de 20x25x50 cm

Retea de canalizare pluviala:

    Apele pluviale vor fi preluate de o retea proiectata, guri de scurgere, camine colectoare, racordate la gurile de scurgere, Apele pluviale colectate vor fi preluate de canalizarea pluviala existente in strazile adiacente

Retea de canalizare menajera:

    Se prevede realizarea unui canal colector din teava de PVC-KG SN8 Dn315mm si a unor camine de vizitare, amplasate la distante potrivite, pentru a realiza racorduri cat mai scurte la locuinte

Refacere retea de alimentare cu apa potabila

    Se prevede inlocuirea retelei de alimentare cu apa potabila cu o conducta din PEHD PN10 Dn110mm, racordata la caminul de vane proiectat. Adancimea medie de pozare a conductei de apa va fi de 1,4m, pe strada vor fi montati hidranti de incendiu subterani Dn100mm, avand coloana din fonta

Iluminatul public

    Lucrarile de iluminat public consta in amplasarea unor noi stalpi de iluminat stradal dotati cu corpuri de iluminat LED

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta: deşeuri de constructii si cele menajere generate de organizarea de şantier  Pamantul excavat va fi transport la un depozit de deseuri autorizat. Deseurile metalice provenite de la inlocuirea retelei de alimentare cu apa sau alte tipuri de deseuri vor fi valorificate  prin firme autorizate

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: funcţionarea utilajelor în principal, emisii de praf

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a)  utilizarea actuală și aprobată a terenului: domeniu public, drumuri de circulatie

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere: nu este cazul

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000

  desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate,

  conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice: nu este cazul

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrarile vor fi executate in zona rezidentiala

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: pot fi situri arheologice

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor, stropirea drumurilor pentru reducerea emisiilor de praf

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor si a mijloacelor de transport;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, alte substante sau deseuri periculoase,  pe sol, sau in apele de suprafata sau subterane)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante sau deseuri periculoase în timpul realizării proiectului;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: nu este cazul

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

Conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 8/25.03.2022 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare; OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  3. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  4. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  5. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara zonei de lucru, de către firme autorizate;
  6. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  7. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  8. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  9. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 347/06.07.2021 eliberat de  Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acesta şi din documentaţia tehnică;
  10. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                        Coordonator                                                                   

Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Compartiment CFM

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                    Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

                                                                                                          Întocmit,

                                                    Ing. BORBÁTH József