Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 25 / 12.05.2022

 

   Ca urmare a solicitării depuse de RCS&RDS SA, cu sediul în mun. Bucureşti, sector 5, str. Dr. Staicovici, nr. 75, punct de lucru în mun. Braşov, str. N. D. Cocea, nr. 2A, prin Asztalos Adrian, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 202/12.01.2022,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică nr. 13/12.05.2022, că proiectul: „Construire staţie de bază pentru servicii de comunicaţii electronice”, propus a fi realizat în comuna Vâlcele, satul Vâlcele, FN (etras CF nr. 24229), judeţul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa 2, pct. 13, lit. a)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat pe avizierul APM Covasna şi pe site-ul în data de 18.01.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna în data de 03.05.2022, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna, în data de 06.05.2022
  4. Avizul favorabil nr. 4/19.04.2022 a custodelui (Consiliul Judetean Covasna) a ariei naturale protejate ROSPA 0082 Muntii Bodoc-Baraolt,
  5. Punctul de vedere a menbrikor CAT/CSC – nu sunt obiectii
  6. Proces-verbal ședință CAT/CSC nr. 13/12.05.2022;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Justificarea necesităţii proiectului:

   Solicitarea beneficiarului este justificata prin necesitatea sistemului national de radiotelecomunicatii digitale mobile standard TETRA ( RMR). Construirea acestui statii va acoperi cu semnal de telefonie o

arie mai mare din teritoriu

   Terenul analizat se invecineaza cu:

   -   la nord: zona forestiera, pasune

   -   la vest: zona forestiera, localitate Valcele

   -   la sud: drum de exploatare, terenuri gricole, localitate Valcele (la cca. 1,2 km)

   -   la est: pasune, zona forestiera

   In vecinatate exita inca 2 statii de emisie-receptie de telefonie mobile, similare

Lucrări ce vor fi efectuate:

Statia de emisie receptie consta in urmatoarele echipamente:

-  Turn metalic ancorat cu secţiune pătrată, H=30m;

-  Gard metalic imprejmuire incintă: suprafaţa dreptunghiulară, lungime = 40ml;

-  Poartă de acces L=3 m, cu deschidere în interiorul incintei;

-  Platforma betonata pentru echipamente 2.00x1.50m

-  Echipament Minishelter 1.3 tone;

-  Instalatia de alimentare cu energie electrica.

-  Suportii şi platformele turnului.

   Antenele radio vor fi montate pe 4 suporti din teava galvanizata, diametru Ø 60x3mm/3m lungime. Modulele vor fi instalate pe 4 suporti, din teava galvanizata, diametru 60x3mm /1m lungime. Se vor instala 8 module , câte două pe fiecare suport. Suportții vor fi legați la cetntura de egalizare potențial superioară a pilonului.

   Puterile folosite pentru acoperirea unor suprafete mai mari de teritoriu sunt destul de reduse, ele nedepasind 20-40 W (declaratia proiectantului)

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: in imediata vecinatate exita inca 2 statii de emisie-receptie de telefonie mobile, similare

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: materiale de constructii

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta urmatoarele tipuri de deşeuri: deseuri metalice, ambalaje echipamente, ambalaje de substante periculoase (vopsele, lacuri, diluanti), deseuri menajere  

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: funcţionarea utilajelor în principal, emisii de praf (pulberi sedimentabile)

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele de constructii și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - Contaminarea solului sau a apelor de suprafata - in cazul producerii de poluarea accidenta – deversare de combustibili sa lubrefianti

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a)  utilizarea actuală și aprobată a terenului: teren agricol, exploatare miniera

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere: nu este cazul

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: da

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice: Amplasamentul se afla in interiorul ariei naturale protejate ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrarile vor fi executate in zona rezidentiala

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: amplasamentul    investitiei se afla intr-o zona cu potential archeologic ridicat

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor, stropirea drumurilor pentru reducerea emisiilor de praf

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor si a mijloacelor de transport;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, alte substante sau deseuri periculoase,  pe sol, sau in apele de suprafata sau subterane)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante sau deseuri periculoase în timpul realizării proiectului;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: nu este cazul

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

   Conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 10/13.04.2022 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare; OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  3. Respetarea prevederilor Avizului favorabil nr. 4/19.04.2022 a custodelui (Consiliul Judetean Covasna) a ariei naturale protejate ROSPA 0082 Muntii Bodoc-Baraolt,

          - GNM-CJ Covasna – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte

          prevederile art. 4 și art. 17, alin. 4  si art. 15, alin. 1, din OUG nr. 92/2021 privind

          regimul deșeurilor, cat si prevederile Legii nr. 104/2011, privind calitatea aerului

     4.  Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada

           executării  lucrărilor; cu respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011, privind

           calitatea aerului

 

  1. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  2. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara zonei de lucru, de către firme autorizate;
  3. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 4  si art. 15, alin. 1, din OUG nr. 92/2021 privind  regimul deșeurilor, cat si Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  4. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  5. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 9/20.01.2022 eliberat de Consiliul eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acesta şi din documentaţia tehnică;
  6. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                        Coordonator                                                                   

Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Compartiment CFM

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                    Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

 

                                                                                                          Întocmit,

                                                    Ing. BORBÁTH József