Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 12.05.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de C.N.A.I.R. S.A. prin proiectant S.C. NV CONSTRUCT S.R.L.reprezentat de SIMA DAN-RADU, cu sediul/domiciliul în mun. București,  Bd. Dinicu Golescu, nr. 38, județul București, pentru proiectul ”POD DN 11C km 10+175, la TURIA” propus a fi amplasat în comuna Turia, sat Turia, str. DN 11C, nr. FN, intravilan, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 2204/24.03.2022, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică în data de 05.05.2022, că proiectul POD DN 11C km 10+175, la TURIA propus a fi amplasat în comuna Turia, sat Turia, str. DN 11C, nr. FN, intravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, pct. 10, lit. e), corelat cu pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular la sediul CNAIR SA nr. înreg. 30943/20.04.2022, pe site-ul CNAIR SA, în Ziarul Anunț de mediu din data de 18.04.2022, la sediul Primăriei Turia nr. înreg. 1813/19.04.2022, anunț public afișat la sediul APM Covasna în data de 28.03.2022 și pe site-ul  (http://apmcv.anpm.ro) din data de 10.05.2022 privind solicitarea acordului de mediu - în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 21/28.03.2022;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 3007/27.04.2022;
  • Aviz de Gospodărire a Apelor nr. 19/11.04.2022 emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 3067/29.04.2022);
  • Proces verbal nr. 12/05.05.2022 (nr. înreg. 3222/05.05.2022) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 429/23.03.2022 (100 ron); OP nr. 605/18.04.2022 (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede construire pod nou pe DN11C km 10+175, în localitatea Turia, peste pârâul Turia.

Podul asigură continuitatea Drumului Național Secundar DN11C, la km 10+175, drum ce leagă localitatea Turia de Băile Balvanyos și localitatea Bixad.

Suprafața terenului afectat de lucrare este de cca. 5473 mp.

Coodronatele Stereo '70:

Pod DN 11C km 10+175, la Turia

Nr. crt.

x

y

1

580 104.07

506 494.54

2

580 091.63

506 500.51

Situația existentă:

Podul expertizat a fost construit în anul 1946, de la construcție nu s-au efectuat intervenții majore asupra podului.

Podul a fost dimensionat conform normelor germane din 1072/1931, admise aproximativ echivalent cu celei ale clasei I de încadrare (convoaie A13, S60).

Podul este amplasat în totalitate în localitatea Turia. Lungimea totală , măsurată în planul parapetului, amonte este de 17.52 m, cu două deschideri. Lățimea totală este de 8.95 m, din care 7.75 m lățimea părți carosabile și două trotuare de 0.60 m.

Suprastructura podului este formată dintr-o dală din beton armat, cu lățimea de 7,10 m. În amonte și aval dala este prevăzută cu console de câte 40 cm pentru susținerea parapetelor.

Rezemarea dalei pe cele trei infrastructuri se face direct.

Elevanțiile culeelor sunt masive din beton și beton armat, cu ziduri întoarse scurte de aproximativ 1.55 m lungime.

Toatel elementele podului expuse (dale, consolele trotuar, pila, culeele) sunt tencuite, cu excepția intradosului dalei în deschiderea 2 unde datorită vechimii, tencuiala este degradată și cazută.

Calea pe pod este din beton asfaltic, identică cu cea a drumului curent.

Trotuarele podului sunt din beton și nu sunt prevăzute cu borduri.

Parapetele podului sunt din beton armat, cu goluri pe grosimea suprastructurii și pline – pe porțiunea zidurilor întoarse. Pe zona suprastructurii, parapetele au mâna curentă și stâlpii din beton armat, iar stâlpișorii din țeavă metalică.

Pe trei părți, racordarea cu terasamentele sunt realizate din aripi din beton și taluzuri.

În aval de pod, pe partea stângă racordul este realizat printr-un zid de sprijin.

Podul nu este prevăzut cu pereuri, casiuri, scară de acces, guri de scurgere și nici parapete de siguranță.

Pe pod nu au fost constatate existenta unor instalații, însă în vecinătatea podului, în amonte, există o linie electrică aeriană și de iluminat public, pe stâlpi din beton armat. Linia susține și cabluri de telecomunicații.

Situația proiectată:

Alcătuirea structurii podului, dimensiunile generale și caracteristicile de funcționalitate au fost stabilite prin măsurători și observații vizuale în amplasamentul podului național secundar DN11C la km 10+175.

Pentru execuția podului nou fără întreruperea traficului sunt necesare următoarele lucrări:

  • montarea semnelor de circulație pentru atenționarea participanților la trafic asupra lucrărilor care se desfășoară, de limitare a viteței de circulație și de limitare a tonajului pe podul existent.
  • demolarea parțială a podului existent, cu menținerea unei benzi de circulație pe cealaltă jumătate a podului.
  • executarea parțială a podului nou, apoi mutarea traficului pe banda finalizată.
  • demolarea integrală a podului existent.
  • finalizarea podului nou.

Lucrări de construcție la nivelul suprastructurii și infrastructurilor

  • se va demola parțial podul existent, cu alternarea traficului pe jumătatea podului.
  • se vor executa infrastructurile și racordările cu terasamentele. Evacuarea apelor din spatele infrastructurilor se va realiza prin ntermediul drenurilor și barbacanelor.
  • se vor amplasa grinzile prefabricate, iar peste ele se va turna placa de suprabetonare. Peste placa de suprabetonare vor fi așezate hidroizolația și straturile rutiere.
  • pe grinzile parapet se vor instala parapeții pietonali și de siguranță.
  • albia din zona podului se va curăța și se va perea.

Lucrări de construcție și reparații la nivelul rampelor de acces

Lucrările la nivelul ramplelor de acces se vor executa simultan cu lucrările de la nivelul suprastructurii, a căii pe podeț și a albiei

  • se va racoda drumul la caracteristicile podului nou (lățime, cotă roșie)
  • se execută structura rutieră pe rampele de acces care se racordează la lățimea căii pe pod și noua cotă a podului.
  • Racordarea culeelor cu terasamentele se face prin aripi/ziduri din beton armat.
  • Se vor executa lucrări de refacere la nivelul acostamentelor și taluzelor din zona podului
  • Se vor monta parapeți de siguranță tip H4 pe rampele de acces.

Lucrări de construcție la nivelul albiei

Lucrările la nivelul albiei se vor executa simultan cu lucrările de la nivelul rampelor de acces și a albiei.

  • se va curăța, calibra și profila albia în amplasamentul podului, pe o lungime de 20 m amonte și 10 m aval.
  • în zona podului se va executa protecția albiei cu un pereu din beton pe un start de balast, închisă amonte și aval cu pinteni din beton, urmată de o saltea din anrocamente cu lățimea de 5 m

Date tehnice a noului pod:

Podul nou propus spre execuție este dimensionat la convoaiele de calcul LM1 și LM2 conform SR EN 1991-2.

Podul nou este dimensionat din punct de vedere hidraulic conform ”Normativului privind proiectarea hidraulică a podurilor” – Indicativ PD 95-2002.

Gabaritul transversal al podului va fi de 11.50 m și va fi compus din:

  • parte carosabilă de 7.80 m compus din:
    • 2 benzi de 3.50 m
    • 2 benzi de 0.40 m datorate efectului optic de îngustare
  • 2 trotuare de 1.00 m
  • 2 grinzi parapet de 0.25 m

Asigurarea utilităților în perioada de construcție:

Alimentarea cu apă

  • Asigurarea necesarului de apă tehnologică şi menajeră se va asigura prin achiziţionare de la terţi şi va fi adusă pe amplasament cu ajutorul cisternelor auto.
  • Apa potabilă necesară personalului va fi achiziţionată din comerţ.

Evacuarea apelor uzate

  • Pe perioada executiei lucrarilor in vederea realizării podului de pe DN 11C la km 10+175 nu vor rezulta ape tehnologice sau alte categorii de ape uzate.
  • În cazul fronturilor de lucru, în anumite zone se vor asigura toalete ecologice.

Asigurarea agentului termic

  • Este necesară exclusiv pentru organizarea de şantier şi se va realiza prin intermediul centralelor termice / radiatoare termice.

Asigurarea alimentarii cu energie electrica

  • Alimentarea cu energie electrica se va asigura prin racord la reţeaua locală de energie electrică şi din surse proprii (grupuri electrogene).

În perioada de exploatare nu vor fi necesare utilitati pentru operarea podului.

Gospodărirea deșeurilor: prin lucrările de demolare se va avea în vedere colectarea selectivă a deșeurilor, cu respectarea legislației în vigoare.

La finalizarea lucrărilor, suprafeţele de teren ocupate temporar (organizarea de şantier, fronturilor de lucru, drumurile temporare de acces, platformele de depozitare etc.) vor fi reabilitate.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – pe DN11C sunt în curs de realizare mai multe proiecte de refacere a podurilor existente.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, petriș), apa.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - deșeuri rezultate din demolări.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: zona studiată este amplasată în intravilanul localității Turia. La momentul actual, folosința actuală a terenului, conform cetificatului de urbanism este drum național.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – lucrările se vor desfășura pe amplasamentul existent și în ampriza drumului fără a fi necesare expropieri și fără afectarea altor terenuri care nu se află în administrarea CNAIR.

ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul.

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna a emis Aviz de gospodărire a apelor nr. 19/11.04.2022 privind proiectul ”Pod DN11C km 10+175, la Turia”, județul Covasna;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 53/15.12.2021 emis de Comuna Turia, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se va ține cont de prevederile Normlor pentru trafic greu, astfel încât să se poată asigura accesul autospecialelor de intervenție;
  • în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, titularul proiectului este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conformitate cu alin. (4), art. 4, Cap. II din OG nr. 43/2000 republicată;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena

 

                                               

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela