Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN  15.07.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de, ENGIE ROMÂNIA SA PRIN MONTREPCOM SRL, sediul în municipiul București, str. Mărășești, nr. 4-6, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4530/23.06.2022,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică în cadrul Sedinței CAT, că proiectul „REABILITARE REȚEA DE  DISTRIBUȚIE GAZE NATURALE PE STR. ARCUȘULUI, ȘI ÎN STRADA CU DRUMUL DE ACCES (cf 40761) CĂTRE STAȚIA DE APĂ, CUPLARE DIN STR. CIUCULUI, SF. GHEORGHE, JUD COVASNA, CU CONDUCTE ȘI RACORDURI MP DIN PE 100 SDR 11”, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Arcușului și drumul de acces la stația de apă, nr. FN, jud. Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera b);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 15.07.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 28.06.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 15.07.2022 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2021), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr.4757/05.07.2022 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere; Memoriul tehn.nr. 4680/04.07.2022;
  4. Proces verbal nr. 19 din data de 15.07.2022 încheiat în urma ședinței CAT, care a avul loc la sediul APM Covasna;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Descrierea caracteristicilor fizice ale întregului proiect

Rezumatul proiectului:

Din cauza vechimii conductei existente din OL, izolația deteriorată, montaj necorespunzător, s-au constatat numeroase defecte la conducta de gaz din OL. Pentru asigurarea alimentării cu gaz în condiții optime a punctelor de consum de pe această stradă este necesară înlocuirea conductei de gaz și a branșamentelor cu polietilenă PE100 SDR11. Conducta în lungime totală de 930 m, se va realiza din polietilena PE100 SDR11, cu respectarea tuturor prevederilor Normativului tehnic pentru Proiectarea 2018, pe traseul menționat. Numărul de branșamente existente pe străzile unde este necesară înlocuirea conductei: 18 buc, în lungime totală de 108 m.

Ca soluție de traseu s-a ales varianta de amplasament a conductelor respectând următoarea ordine de prioritate: zonă verde, trotuar asfalt, carosabil asfalt. Conductele de gaze naturale din polietilena se vor poza la o adâncime de 0,9 m măsurată de la generatoarea superioară a conductei la suprafața solului. Adâncimea de pozare se poate reduce în cazuri speciale cu condiția montării conductelor în tub de protectie. Săparea șanțului se face cu puțin timp înainte de montarea conductelor.

Lațimea șanțului se va alege în așa fel încât de fiecare parte a țevii să rămână un spațiu liber de min. 10 cm. Lățimea minimă admisă , pentru crearea unor condiții optime de lucru, va fi de 40 cm. Fundul șanțului va fi nivelat și acoperit cu un strat de nisip de granulație 0,3 – 0,8 mm cu grosimea de 10 – 15 cm. Nu sunt admise denivelări evidente ale fundului de șant. Prezența pe fundul șanțului sau în stratul de nisip a unor pietre sau aglomerări de pământ, rezultate din săpătura fiind de asemenea interzisă .

Dupa pozarea conductei, se umple șanțul cu nisip până când grosimea acestuia, compactat manual depășește cu 10 cm generatoarea superioară a conductei. Materialul rezultat din săpătură, va fi introdus treptat în straturi de max. 20 cm și va fi compactat manual. Umplerea șanțului, se va efectua într-o perioadă mai rece a zilei, pe zone de 20 - 30 m, avansând într-o singura direcție, pe cât posibil în urcare.

In zonele în care conducta este pozată in carosabil din asfalt, macadam sau beton, se va reface stratul inițial al carosabilului, în proportie de 100%.

Șanțurile vor avea trasee pe cât posibil rectilinii, în cazul schimbărilor de direcție fără piese speciale, traseul de execuție al șanțului se va executa dupa raza de curbura permisa de materialul tubular in functie de diametrul nominal si grosimea de perete. Conducta si racordurile de gaze naturale, se vor executa pe domeniul public. Racordurile vor fi pozate pînă la limita de proprietate, unde vor fi amplasate posturile de reglare-măsurare.

Ca soluție de traseu s-a ales varianta de amplasament a conductelor respectând următoarea ordine de prioritate: zonă verde, trotuar asfalt, carosabil asfalt.

Executia lucrarilor se va desfasura in succesiunea operatiilor procesului tehnologic de montare a conductei in conformitate cu prevederile NTPEE-2018.

Beneficiarul va asigura antreprenorului avizele, acordurile si autorizatiile necesare executiei lucrarilor in cadrul culoarului de lucru.

Organizarea executiei lucrarilor va avea urmatoarea succesiune tehnologica:

1. predarea amplasamentului

2. achizitia de material tubular din PEHD 100, SDR 11, fitinguri, etc.

3. manipularea, depozitarea si transportul materialului tubular

4. saparea santului pentru conducta

5. insiruirea materialului tubular

6. imbinarea tevilor prin sudura cap la cap sau prin electrofuziune

7. montarea conductei in sant

8. astuparea santului conductei

9. curatirea conductei cu pistoane de curatire

10. efectuarea probelor de presiune

11. montarea posturilor de reglare-masurare

12. intregirea instalatiilor de utilizare

13. receptionarea lucrarilor

14. cuplarea conductelor proiectate la retaua in functiune

15. punerea in functiune (PIF)

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Lucrările şi dotările pentru protecţia solului şi subsolului

 izolarea ţevilor şi a instalaţiilor montate subteran se va face cu respectarea strictă a prevederilor DIN 30670.;

 izolarea materialului tubular se va face în staţii de izolare şi la locul de lucru în dreptul îmbinărilor şi pentru corectarea unor mici defecte de izolare;

 izolarea executată pe şantier va avea aceleaşi caracteristici calitative ca şi cea executată în staţie;

 izolarea materialului tubular se va executa cu polietilenă, deoarece acest sistem de izolare anticoroziv asigură o protecţie superioară a conductelor îngropate, asigură protecţia împotriva agenţilor chimici şi biochimici solubili în apă şi a apei din sol. Durabilitatea sistemului de izolaţie anticorozivă cu polietilenă este de 50 ani, cu condiţia respectării tehnologiei de punere în operă şi exploatare.

 conform cerinţelor DIN 30670, izolaţia cu polietilenă va fi în execuţie normală, cu grosimea stratului normală, care este echivalentă izolaţiei tip “foarte întărit” în cazul izolaţiei cu bitum.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate sunt cele menajere generate de organizarea de şantier şi resturile de conductă sau ţevi recuperate în urma execuției obiectivului propus şi care vor fi transportate fie la un centru de reciclare fie înapoi la beneficiar, respectând normele de mediu valabile în cazul depozitării materilelor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Categoria de folosință actuală a terenului identificat conform CU nr. 171 din data de 09.05.2022 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, este, căi de comunicație rutiere;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale:

 Se prevăd lucrări pentru refacerea cadrului natural astfel încât, după terminarea execuţiei lucrărilor, terenul să se aducă la profilul iniţial.

Astuparea şanţurilor :

- se va aşeza întâi stratul de steril, iar apoi stratul fertil.

- umplerea şanţului se va face în straturi subţiri, cu pământ mărunt şi prin compactare după fiecare strat.

- la astuparea şanţului se va avea în vedere protejarea izolaţiei conductei pentru a nu o deterioara cu corpuri tari.

compactarea pământului în spaţiile de lângă conductă se va face astfel încât să se evite deteriorarea izolaţiei conductei.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Sfântu Gheorghe

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Nu este cazul

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în urma ședinței CATcare a avut loc la sediul APM Covasna, s-a stabilit că proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 171/09.05.2022 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 19 din data de 15.07.2022 încheiat în urma ședinței CAT s-a solicitat depunerea documentației la Direcția Județeană de Cultură Covasna în vederea obținerii Punct de Vedere/Aviz;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Farkas Berta

 

 

 

Coordonator CFM

Ing. Ghican Oana Elena