Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 09.08.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BRĂDUȚ PRIN PRIMAR BALAZSI DENES, cu sediul/domiciliul în comuna Brăduț, sat Brăduț, str. Școlii, nr. 171, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 4937/12.07.2022, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,   

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 02.08.2022, că proiectul “Extindere rețea de apă potabilă în satul Doboșeni, județul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Brăduț, sat Doboșeni, intravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 19.07.2022 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu; anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 22.07.2022 privind solicitarea acordului de mediu; în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa APM Covasna nr. 5190/22.07.2022);
  • Proces verbal nr. 20/02.08.2022 al ședintei CAT de la sediul APM Covasna (nr. înreg. 5396/02.08.2022);
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 49/14.07.2022;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 538/14.07.2022 (500 ron);
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 5149/21.07.2022 (memoriu de prezentare)
  • Aviz de Gospodărire a Apelor nr. xxxxx privind proiectul ”Extindere rețea de apă potabilă în satul Doboșeni, județul Covasna” emis de SGA Covasna;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede extindere rețea de apă potabilă în satul Doboșeni, județul Covasna, județul Covasna.

Toate lucrările sunt amplasate pe domeniul public a comunei Brăduț.

Situația existentă:

În anul 2007 au fost finalizate lucrările la sistemul de alimentare cu apă care deservește satele comunei Brăduț cu excepția satului Doboșeni. În anul 2009 s-a realizat racordarea la sistemul de alimentare cu apă a satului Doboșeni pentru cca. 90% din gospodării, datorită fondurilor limitate.

În situația existentă asigurarea consumului casnic şi menajer de apă se efectuează din amenajări locale (fântâni) a căror potabilitate nu se înscrie în standardele în vigoare. Multe fântâni din satul Doboșeni au un nivel foarte scăzut, făcând improprie apa pentru consum casnic. În aceste condiții, soluționarea alimentării cu apă potabilă a locuitorilor, constituie o problemă deosebit de importantă pentru menținerea calității vieții.

Situația propusă

Amplasarea rețelei de distribuție apă propuse se va face pe cât posibil în spațiu verde sau trotuar, între limita de proprietate și ampriza drumului, în funcție de spațiu disponibil și de categoria drumului, precum și de celelalte utilități existente, conform SR 8591/1997 și SR 4163-1/1995, fiind paralelă cu axul drumurilor și urmărind trama stradală, sub adâncimea de îngheț de 1,10 m pe întregul traseu, începând de la punctul de conectare cu conductele existente și până la ultimul consumator.

Adâncimea de pozare a conductelor se va face la minim 1,10 m a generatoarei superioare de la nivelul terenului. Pozarea se va face pe un pat de nisip de 10 cm grosime.

Rețea de distribuție formată din:

  • Tuburi PE 100, SDR 17, PN 10DN 63 mm; L = 2196,95 m
  • Tuburi PE 100, SDR 17, PN 10 DN 110 mm; L = 351,61 m
  • Cămin vane Dn1200,  ramă și capac din material compozit, clasa D400, 5 buc
  • Cămin vane 1,50 x 1,50 m, ramă și capac din material compozit, clasa D400, 4 buc.

Branșamente:

  • Tuburi PE 100, SDR 26, PN 6, DN 25 mm; L = 1098 m
  • Cămine de branșare din polietilenă DN 500 mm 183 buc.

Echiparea şi dotarea specifică

Rețea de distribuție:

  • 6 buc Vana cu sertar pana cauciucat, cu flanse, DN50-PN10
  • 3 buc Vana cu sertar pana cauciucat, cu flanse, DN100-PN10
  • 1 buc Robinet de golire DN50-PN10
  • 2 buc Robinet de aerisire dezaerisire monta subteran Dn 50 mm.
  • 2 buc Hidrant de incendiu suprateran din fonta ductila, DN80--PN10(16).

Branșamente

  • 183 buc Contoare de masurare a debitelor DN 20 mm.

Rețea de distribuție

Transportul apei în conductele de distribuție se face gravitațional datorită diferențelor de nivel al terenului de pozare. Extinderea reţelei de distribuţie s-a conceput în sistem ramificat şi dimensionat astfel încât să transporte debitele de apă corespunzătoare tuturor folosinţelor, să asigure presiunile de serviciu în punctele cele mai îndepărtate şi cele mai înalte, cât şi presiunea necesară funcţionării hidranţilor de incendiu. Presiunea maximă în reţea, considerată drept presiunea hidrostatică la consum nul, nu depăşeşte limita de rezistenţă a instalaţiilor interioare din clădiri, respectiv 6 bari. Conductele vor fi pozate sub rigolele de scurgere ale apelor pluviale, sub trotuare sau în spaţiile verzi, acolo unde terenul o permite. Trasarea şi execuţia săpăturilor pentru pozarea conductelor de apă, manipularea, transportul, depozitarea şi montarea se face conform prevederilor STAS 9824/5-74, SR 4163-3. Conductele de apă potabilă vor fi executate din tuburi PEID PE 100, PN 10, SDR 17 DN 63 mm în lungime de L = 2196,95 m și  PEID PE 100, PN 10, SDR 17 DN 110 mm în lungime L = 351,61 m pozate subteran. Reţeaua de distribuţie conţine în mare majoritate numai construcţii subterane, părţile vizibile a sistemului sunt: capacele căminelor de vană şi hidranţii supraterani.

Cămine de vane

Căminele de vane sunt construcții subterane, vizibile doar capacele căminelor. Sunt realizate din elemente prefabricate din beton armat sub formă circulară și dreptunghiulară cu rol de protecție a instalațiilor aferente conductei de transport apă potabilă: vane de secționare – 9 buc, instalații de aerisire – 6 buc și un robinet de golire.

Hidranți – supraterani, cu două guri de branșare, racordați printr-un cot cu picior și două flanșe.

Branșamente

Odată cu realizarea rețelei de alimentare cu apă se vor realiza 183 buc branșamente pentru consumatori.

Branşamentele vor fi realizate din teava din PE100, Pn 6 DN 32 mm, și vor fi racordate la conducta de alimentare cu apă prin intermediul imbinarii cu teu Monobloc de branșament cu electrofuziune, cu colier montat pe conducta de distribuție sub presiune. Toate fitingurile din polietilenă vor fi cu electrofuziune.

Pe toată lungimea rețelei extinse se vor executa branșamente, lungimea medie luată în calcul fiind de 8,0 m.

Conducta de branșament va fi realizată până în căminul de apometru nou, inclusiv legătura cu rețeaua de incintă (dacă aceasta există), în imediata apropiere a caminului de apometru. Caminele de apometru vor fi echipate cu conducta de racordare și contor 1/2” și robineți de izolare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – zona studiată este amplasată în intravilanul comunei Brăduț. Folosința actuală a terenului este teren drumuri.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - în perioada de execuție a lucrărilor – respectarea legislației în vigoare privind gestionarea deșeurilor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: regimul economic al terenului conform certificatului de urbanism nr. 657/18.11.2021 categoria de folosința actuală a imobilului este drumuri.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – lucrările sunt amplasate în intravilanul comunei Brăduț.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: – nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața totală ocupată este de 1926,04 mp, din care temporar 1911042 mp, definitive 14,65 mp.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale în perioada de execuție;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor. Terenurile afectate de lucrările de execuție se vor readuce la starea inițială, după finalizarea construcției.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 657/18.11.2021 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • Titularul are obligația solicitării și obținerii unui punct de vedere sau aviz din partea Direcției de Sănătate Publică Covasna, respectiv aviz din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna – documente ce vor fi transmise către APM Covasna;
  • Conform punctului de vedere transmis de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna nr. 3605003/08.08.2022 (înreg. la APM CV cu nr. 5578//08.08.2022) investiția nu face obiectul avizării privind securitatea la incendiu. Conform prevederilor cap. I, lit. e), din Anexa 2 la HG nr. 571/2016, respectiv art. 30^1, din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor cu modificările și completările ulterioare, după terminarea lucrărilor de execuție a rețelei de alimentare cu apă, beneficiarul are obligația solicitării și obinerii autorizației de securitate la incendiu, în baza documentelor prevăzute în anexa nr. 4 din Normele metodologice privind avizarea și autorizarea de securitate la incendiu și protecție civilp aprobate cu OMAI nr. 129/2016. Proiectarea și executarea lucrărolor se va face cu respectarea prevederilor specifice din Normativul privind proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de alimentare cu apă și canalizare a localitățiilor. Inidicativ NP 133/2013, aprobat prin OMDRAP nr. 2901/2013 cu modificările și completările ulterioare, precum și a celorlalte reglementări specifice în vigoare;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei – înainte de realizarea lor;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţiei de mediu, revizuirea autorizației de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena