Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 10.08.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, strada 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, tel/fax: 0267.316.957, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4832/07.07.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 09.08.2022 că proiectul „DEMOLARE ANEXE ÎN INCINTA IMOBILULUI DIN STR. KÓS KÁROLY, NR. 21” propus a fi demolat în orașul Sfântu Gheorghe, str. Kós Károly, nr. 21, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b) și 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 12.07.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afișat la sediul; Primăriei Sfântu Gheorghe în data de 14.07.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 10.08.2022 și la avizierul de la sediu, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din data de ....2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 21/09.08.2022;
  4. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 5302/28.07.2022;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

            Imobilul identificat prin extras C.F. nr. 42645 Sf. Gheorghe, nr. cadastral 42645, se află în intravilanul municipiului Sfantu Gheorghe. Terenul de formă neregulată, dar apropiată de un dreptunghi are suprafața de 36.894 mp.

            Pe teren se găsește fosta fabrica de țigarete cu 35 corpuri de clădiri, din care proprietarul vor sa desfinteze 9 anexe după cum urmează: C3 fostul garaj cu structură metalică, C4 fosta Remiza PSI cu structură de beton armat, C5 fosta centrala termica cu structură mixta de beton armat si metal, C6 fosta sera cu structura metalica, C7 fostul crematoriu cu structura de zidarie caramida, C11 fostul depozit lubrifianti cu structura de zidarie caramida, C12 cu structura mixta de zidarie caramida si lemn, C14 pompă de alimentare și rezervoare combustibil cu structura mixta de beton armat si metal si C15 depozit oxigen cu structura de beton armat si zidarie portanta. Terenul este proprietatea beneficiarului Municipiul Sfantu Gheorghe.

Vecinătăţi: spre Est: proprietate privată, nr. Cad 32734 si nr. Cad 25793; spre Sud: drum asfaltat, str. Tutunului; spre Vest: drum asfaltat, str. Tigaretei; spre Nord: drum asfaltat, str. Kos Karoly.

               Descriere obiective propuse pentru demolare:
               Obiectiv 1 – C3 – Garaj Are regimul de înălțime parter având dimensiuni generale de 9,51 x 33,65 m, cu înălțimea streșinii de 5,04 m si coama de 5,85 m, construită în cca. 1993. La nivelul parterului se află o singura încăpere cu destinatie de garaj. Suprafaţa construită 319 mp, suprafaţa desfăşurată 319 mp. Dispune de instalații de electricitate si apă/canal care dupa debransare vor fi demontate.
               Obiectiv 2 – C4 – Remiza PSI Are regimul de înălţime parter + etaj având dimensiuni generale de 13.85 x 9.40 m,  cu înălțimea streșinii de 6.75 m. Clădirea este fostă remiza PSI construită în cca. 1993. La nivelul parterului se află 2 încăperi, accesibile din exterior. Suprafaţa construită 131 mp, suprafaţa desfăşurată 262 mp.  Dispune de instalații de electricitate si apă/canal care dupa debransare vor fi demontate.          
               Obiectiv 3 – C5 – Centrala termica Are regimul de înălţime parter având dimensiuni generale de 30.51 x 12.50 m,  cu înălțimea streșinii de 5.80 m. Clădirea este fostă centrala termica construită în cca. 1991-1994. La nivelul parterului se află 2 încăperi, accesibile din exterior.  Suprafaţa construită 398 mp, suprafaţa desfăşurată 398 mp. Dispune de instalații de electricitate si apă/canal care dupa debransare vor fi demontate.
               Obiectiv 4 – C6 – Sera Are regimul de înălţime parter având dimensiuni generale de 18.11 x 6.57 m, cu înălțimea streșinii de 1.72 m, respectiv de coama 3.70 m. Suprafaţa construită 108 mp, suprafaţa desfăşurată 108 mp.
               Obiectiv 5 – C7 – Crematoriu Are regimul de înălţime parter având dimensiuni generale de 5.18 x 6.16 m,  cu înălțimea streșinii de 3.00 m, respectiv de coama 3.18 m. Clădirea este fostă crematoriu construită în cca. 1968. Dispune de instalații de electricitate si apă/canal care dupa debransare vor fi demontate.
               Obiectiv 6 – C11 – Depozit lubrifianti Are regimul de înălţime parter având dimensiuni generale de 6.32 x 6.39 m,  cu înălțimea streșinii de 3.60 m. Clădirea este fostă depozit lubrifianti construită în cca. 1967. La nivelul parterului se află 1 încăperi, accesibile din exterior. Suprafaţa construită 40 mp, suprafaţa desfăşurată 40 mp. Dispune de instalații de electricitate si apă/canal care dupa debransare vor fi demontate.
               Obiectiv 7 – C12 – Depozit motorina Are regimul de înălţime parter având dimensiuni generale de 10.43 x 6.26 m,  cu înălțimea streșinii de 2.71 m. Clădirea este fostă depozit motorina construită în cca. 1967. La nivelul parterului se află 2 încăperi, accesibile din exterior. Suprafaţa construită 63 mp, suprafaţa desfăşurată 63 mp.
               Obiectiv 8 - C14 – Rezervoare combustibil, pompă de alimentare
               2 buc. de rezervoare supraterane de combustibil au dimensiunile generale de 20.14 x 9.83 m, cu înălțimea streșinii de 7.85 m, 1 buc. pompă de alimentare cu motorină dotat cu rezervor subteran. Suprafaţa construită 180 mp, suprafaţa desfăşurată 180 mp. Dispune de instalații de electricitate si apă/canal care dupa debransare vor fi demontate. In cursul demolarii rezervoarelor de combustibil se vor face probe din pamantul inconjurator cu laborator acreditat. Se va efectua decontaminarea solului daca este cazul.
               Obiectiv 9 – C15 – Depozit de oxigen si carbid
               Are regimul de înălţime parter având dimensiuni generale de 24.60 x 6.25 m,  cu înălțimea streșinii de 5.10 m. Clădirea este fostă depozit de oxigen si carbid. La nivelul parterului se află 2 încăperi, accesibile din exterior. Suprafaţa construită 155 mp, suprafaţa desfăşurată 155 mp. Dispune de instalații de electricitate si apă/canal care dupa debransare vor fi demontate.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: a fost demarat un proiect de amenajare a "Muzeului ororilor comunismului" pe aceeași amplasament;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate în special următoarele tipuri de deşeuri:

  • beton, materiale plastice, pământ şi pietre, fier şi oţel, cabluri, materiale izolante, materiale de construcţie, amestecuri de deşeuri de la construcţii, azbest de la acoperișuri, ambalaje contaminate, deseuri electrice și electronice (DEEE), șlam de la rezervoarele de hidrocarburi  etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii în aer de la motoarele cu ardere internă ale utilajelor, mijloacelor de transport, emisii de praf de la lucrările de demolare, manipularea, transportul materialelor pulverulente, deşeurilor;

- sursele de zgomot si vibratii care apar in procesul de dezafectare a obiectivului sunt reprezentate de lucrările de demolare, motoarele si angrenajele in miscare ale utilajelor si mijloacelor auto;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor prăbușiri accidentale a pereților, poluări accidentale cu hidrocarburi;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - există risc de poluare atmosferică (praf rezultat în faza de execuție);

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: zonă unități industriale conform Certificatului de urbanism;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: obiectivul este amplasat în zona centrală a municipiului Sfântu Gheorghe, într-o zonă sensibilă, cu o densitate mare a populației.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: monument istoric Ansamblul ”Fabrica de Țigarete” poz. 173 conform Listei monumentelor istorice, jud. Covasna, 2015;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața imobillui este de 36.894 mp.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații cauzate de lucrările de demolare, emisii de gaze ardere în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări sau prăbușiri accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: lucrarile de demolare vor incepe imediat dupa obtinerea autorizatiei de desfiintare si a altor acte de reglementare;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: proiectul de amenajare "Muzeul ororilor comunismului" va fi demarat ulterior executării lucrărilor de demolare;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată*), a OUG nr. 92 din 19.08.2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (L 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind începerea lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Marcarea si imprejmuirea zonei de lucru; se vor instala plase de protectie, imprejmuiri si bariere etc. pentru a preveni accidentele sau vatamarile/ degradarile ce ar putea rezulta din caderile sau proiectarile de materiale si/sau moloz.
  6. Instruirea corespunzatoare a personalului desemnat pentru gestiunea, depozitarea si manevrarea deseurilor si a personalului ce va desfasura activitatea de desfiintare cu privire la masurile de protectie a sanatatii umane si a factorilor de mediu;
  7. La activităţile generatoare de praf se umezesc suprafeţele de lucru, în special in perioadele cu temperaturi ridicate și umiditate redusă.
  8. Ridicarea de bariere eficiente (bariere de protecţie cu plasă densă, umedă, care izolează particulele de praf generate) în jurul activităţilor generatoare de praf.
  9. Pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  10. Toate materialele rezultate in urma demolarii vor fi transportate si depozitate provizoriu pe platforma special amenajata si transportate periodic cu mijloace auto in vederea valorificării către firme de specialitate autorizate în acest sens, cu respectarea legislatiei referitoare la gestiunea deseurilor.
  11. Se vor respecta valorile admisibile ale nivelului de zgomot la limita zonelor functionale din mediul urban, conform SR 10009-2017 - Acustica urbană;
  12. Programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile de desfiintare propuse, trebuie să ţină cont de orele de linişte legale.
  13. Operatiile de golire si curatare a instalatiilor care, eventual, mai contin diverse deseuri se vor executa de către firme specializate astfel încât sa prevină poluarea solului, subsolului sau producerea unui incident (incendiu, explozie);
  14. Se vor respecta prevederile regulamentelor tehnice specifice pe linia apărării împotriva incendiilor, la organizarea de șantier și pe timpul executării lucrărilor de demolare;
  15. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4 și art. 15 (1) și 17 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;
  16. Se vor respecta prevederile HG 124 din 30 ianuarie 2003 (*actualizata*) privind prevenirea, reducerea si controlul poluării mediului cu azbest;
  17. Șlamurile, reziduurile petroliere, azbestul, solul contaminat, precum și celelalte deşeuri rezultate în cursul lucrărilor de demolare se colectează separat pe categorii de deșeuri şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  18. Solul dupa scoaterea rezervoarului de la fosta pompă de alimentare cu carburanți va fi îndepărtat (daca va fi necesar) pana cand concentratia poluantilor (Total Hidrocarburi din Petrol – THP) va scadea sub nivelul admis de Ord. MAPPM 756/1997 pentru aprobarea reglementării privind evaluarea poluării mediului - prag de interventie pentru soluri mai putin sensibile; fapt confirmat prin analize de laborator realizate de unități acreditate;
  19. Se interzice depozitarea temporară a solului poluat excavat direct pe solul nepoluat, acest lucru se va realiza (dacă va fi necesar) în containere închise/acoperite;
  20. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  21. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  22. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  23. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 238/30.06.2022 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  24. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  25. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului  la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse; notificarea va fi însoțită de o situație cu cantităţile de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare. Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                        Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas Berta