Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 01.09.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de FUNDAȚIA SAPIENTIA, cu sediul în mun. Cluj-Napoca, str. Matei Corvin, nr. 4, județul Cluj, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3109/02.05.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.08.2022 că proiectul „CONSTRUIRE CAMPUS UNIVERSITAR CU ANEXE, BRANȘAMENTE LA UTILITĂȚI, ÎMPREJMUIRE ȘI ORGANIZARE DE ȘANTIER” propus a fi amplasat în comuna Arcuș, satul Arcuș, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în Anexa nr. 2, pct. 10, lit. b).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 05.05.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 25.07.2022, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 22/23.08.2022 (nr. înreg. 5855/23.08.2022);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 5235/26.07.2022 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (Garda Națională de Mediu Covasna nr. 1262/CJ CV/05.08.2022 (APM Covasna nr. 5532/05.08.2022, Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 4742/05.08.2022 (APM Covasna nr. 5566/08.08.2022), Direcția pentru Sănătate Publică Covasna – înreg. APM Covasna nr. 5487/04.08.2022, Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 1262/05.08.2022 (APM Covasna nr. 5541/05.08.2022), Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență nr. 3605265/04.08.2022 (5722/16.08.2022), );
  6. Dovadă plată (500 lei) – 100 lei OP 213/05.05.2022, 400 lei OP 322/26.07.2022;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Investitorul doreşte realizarea unui campus universitar pentru catedra de agricultură şi silvicultură (specialităţile de agricultură şi sivicultură), catedra de sport (specialităţile de fotbal şi judo), catedra de arte (specialităţile de pictor şi sculptor), complex sportiv, cantină, cămin studenţesc şi amenajări exterioare.

Complexul sportiv, cantina, hotelul de sport, terenurile exterioare de sport şi parcul dendrologic vor fi accesibile publicului extern.

Amplasamentul se află în depresiunea Oltului între râu şi podişul care delimitează albia râului spre vest. Deşi aparţine extravilanului comunei Arcuş, se situează la periferia municipiului Sf. Gheorghe, în vecinătatea polului de dezvoltare din zona arenei sportive şi a stadionului de fotbal recent edificate. Situl investiţiei se află pe latura opusă a drumului spre Miercurea Ciuc, vizavi de facilităţile sportive, astfel acestea şi campusul propus vor forma poarta nordică al oraşului Sfântu Gheorghe. Zona este caracterizată printr-o morfologie suburbană mixtă, cu ţesut urban alcătuit din cartiere rezidenţiale, unifamiliale şi facilităţi mari de sport flancate de terenuri agricole.

Terenul este compus din 21 parcele (înscrise în C. F. Arcuş cu numerele: 27907, 28122, 28120, 27974, 24046, 27815, 27816, 27817, 27818, 27819, 27820, 27821, 27840, 27841, 27842, 27843, 27844, 27845, 27846, 27975, 27930) aflate în proprietatea Fundaţiei SAPIENTIA iar parcelele înscrise în C. F. Arcuş cu numerele 28121 şi 28123 au fost predate Consiliului Local al Municipiului Sf. Gheorghe formând ramura de acces în amplasament al intersecţiei cu sens giratoriu pe drumul european (E578) spre Miercurea Ciuc. Parcelele enumerate momentan aparţin comunei Arcuş reglementat urbanistic, prin planul urbanistic zonal (PUZ) aprobat prin hotărârea Consiliului Local Arcuş (H.C.L. Arcuş nr. 74/2021).

Coordonatele Stereo 70 ale amplasamentului:

 

X

Y

Z

1

562160.32

487259.31

528.33

2

562514.443

487187.749

526.7

3

562613.666

487438.806

528.06

4

562226.783

487518.977

530.53

 

Accesul este posibil dinspre est, de pe drumul european spre Miercurea Ciuc (E578) printr-o intersecţie propusă cu sens giratoriu, în curs de execuţie, respectiv dinspre vest, de pe drumul judeţean spre Arcuş (121B).

Bilanţ teritorial:

  • suprafaţa parcelei: 95853 mp
  • regim de înălţime: P, P+3
  • suprafaţa construită: 10761 mp
  • suprafaţa desfăşurată: 19954 mp
  • suprafaţa spaţii verzi: 65500 mp
  • total locuri de parcare: 143 locuri
  • CUT propus: 0,21;
  • POT propus: 11,22 %.

Perioada de implementare propusă:

Perioada de implementare a proiectului este aproximativ 36 luni de la începerea lucrărilor.

 

Descrierea proiectului

Pe amplasamentul sunt propuse următoarele construcţii:

  • clădirea universităţii – decanat şi administraţie, spaţii comune de învăţământ, spaţii
  • specifice catedrei de agricultură şi silvicultură, spaţii specifice catedrei de sport, spaţii
  • specifice catedrei de arte
  • complex sportiv
  • cantină
  • cămin studenţesc
  • suprafeţe exterioare – căi de acces pietonale, parcări şi drumuri interioare, suprafeţe verzi (zonificate în scop didactic conform necesarului catedrei de agricultură – teren arabil, livada respectiv gazon cu arbuşti şi copaci).

În cadrul ansamblului de clădiri se disting trei categorii de clădiri, pentru care pot fi aplicate următoarele tipuri de structură:

- pentru clădirile cu săli de învățământ (deschideri medii): suprastructură pe diafragme/stâlpi din beton armat şi planşeu dală cu capitel și grinzi perimetrale din beton armat/planşeu prefabricat sau casetat cu grinzi, iar infrastructură din grinzi/diafragme din beton armat monolit, fundații continue elastice în funcţie de condiţiile studiului geotehnic

- pentru clădiri cu săli de sport (deschideri mari): suprastructură din beton armat monolit/prefabricat din stâlpi beton armat și ferme din grinzi prefabricate din beton armat/grinzi cu zăbrele metalice sau panouri prefabricate din beton armat, precomprimat, respectiv infrastructură cu fundații izolate din beton armat monolit/prefabricate

- pentru clădiri cu camere de locuit (deschideri mici): suprastructură din zidărie cu goluri verticale confinată cu stâlpișori din beton armat, planșee monolit din beton armat/planşeu prefabricat din grinzi de beton armat cu suport ceramic și blocuri ceramice cu goluri, respectiv infrastructură din diafragme de beton armat/fundații continue din beton simplu.

În cadrul campusului sunt prevăzute a fi înființate un cadru de educație universitară pentru 400 de studenţi (15-30 de studenţi pe ciclu în cadrul fiecărui facultăţi, cu o durată de 4 ani), deservit de un număr de 35-40 cadre didactice şi 25-30 persoane cu funcţii administrative și complementare.

În cadrul Campusului, în vederea utilizării de către Catedra de sport, dar și pentru utilizarea de către alte instituţii didactice şi public se va amenaja o piscină (S=400 mp, V=720+72 mc, 1,8 m adâncime).

Elementele principale ale circuitului de filtrare şi tratare al apei din piscină sunt următoarele:

- Rezervor tampon: construit din beton armat pentru volumul de apă calculat

- Pompa de circulaţie cu prefiltru: trei pompe, cu un punct de lucru suficient atât pentru circularea apei, cât şi pentru spălarea filtrului

- Filtre nisip: trei unităţi, cu 30-50m/h viteză de filtrare, 1 m de mediu filtrant;

- Schimbătoare de căldură, 3 buc., în contracurent;

- Pompă prelevare probe şi analizator (măsurare şi comandare dozatoare de Cl şi pH);

- Componente auxiliare: dozatoare şi rezervoare chimicale;

- Conducte şi fitinguri PVC.

Atelierul de scupltură va fi dotat cu un cuptor electric de calcinare și de recuperare ceară (V=1 mc, temperatură maximă de funcţionare: 1100 °C, dimensiuni interioare: 100x100x120 cm) şi un cuptor topire aliaje de cupru pe gaze (prevăzut cu arzător cu puterea nominală de 80-110kW, capacitatea de topire este de 50 kg material/şarjă).

În cadrul Catedrei de agricultură-silvicultură se vor achiziționa și utiliza diferite maşini şi utilaje (tractor, plug universal, semănătoare, combinatoare, aspersoare, motocoase) în scop educațional.

Racordarea la rețelele utilitare existente în zonă:

Alimentarea cu apă

Proiectul prevede racordarea la reţeaua de alimentare cu apă potabilă a Municipiului Sfântu Gheorghe.

Necesarul de debit stabilit:

Debitul de racordare [l/s]:

Clădirea Principală Facultate             3,03 l/s,

Cămin studenţesc                               5,75 l/s,

Cantină / Sală de evenimente            1,58 l/s.

Total                                                    10,36 l/s

Cerinţă intensitate alimentare piscină:           19,44 l/s.

Total    29,8 l/s.

Alimentare apă stingere incendiu

Proiectul prevede asigurarea apei de stingere din reţeaua publică a Municipiului Sfântu Gheorghe.

Debitul necesar pentru stingere incendiu cu hidranţi exteriori: 25 l/s. Debitul necesar pentru stingere incendiu cu hidranţi interiori: 4,2 l/s. Total: 29,2 l/s.

Evacuarea apelor uzate

În cadrul proiectului se prevede evacuarea apelor uzate menajere prin reţele interioare conectate la reţeaua de colectare a apelor uzate menjaere a Municipiului Sfântu Gheorghe.

Debitele de calcul a apelor uzate:

Clădirea Principală Facultate                                     6,04 l/s

Cămin stud. Cămin                                                     10,59 l/s

Cantină / Sală de evenimente Cantină                      2,62 l/s

Total                                                                            19,25 l/s

Cerinţă intensitate evacuare ape de spălare filtre piscină:    16,66 l/s.

Total    35,91 l/s.

Parcările vor fi dotate cu separatoare de produse petroliere în vederea reţinerii unor eventuale scurgeri antrenate de apele meteorice.

Apele uzate provenite de la bucătăria cantinei va fi trecută printr-un separator de grăsimi.

Spălarea utilajelor se va efectua în interiorul camerei maşinilor, adiacent laboratorului de mecanică agrară. Zona de spălare va fi dotată cu grilaj de scurgere, bazin primar de decantare şi separator de produse petroliere.

Apele de la spălarea filtrelor piscinei şi apa din piscină (la schimbare, când este cazul) se vor evacua

în reţeaua de colectare a apelor uzate încadrându-se în prevederile normativului NTPA-002.

Evacuarea apelor pluviale

Evacuarea apelor pluviale de pe amplasament nu este posibilă în cursuri de apă din cauza distenței foarte mari la care se află acestea. În zonă nu există reţea de canalizare pluvială municipală.

Colectarea apelor pluviale convenţional curate se va face prin reţea interioară centralizată de pe suprafeţele impermeabile. Reţeaua se va refula în bazine de înmagazinare a apelor pluviale, dotate cu staţii de pompare, filtre şi cu senzori de supraplin. Conductele de colectare ale suprafeţelor carosabile vor fi dotate cu separator de hidrocarburi.

Apele uzate pluviale, convenţional curate se vor folosi la irigarea zonelor verzi, iclusiv a parcelelor didactice, respectiv după filtrare se pot utiliza la clătirea toaletelor.

În cazul ploilor maxime, dacă capacitatea de înmagazinare ajunge la nivel maxim, se va porni automat instalaţia de irigare prin aspersoare a zonelor verzi, având în vedere coeficientul de scurgere mai mică a acestora.

Managementul apelor în caz de depăşirea cotei de inundaţie a pârâului Arcuş

Pentru scoaterea construcţiei proiectate din zona inundabilă, se va construi un dig de pământ în partea nordică a amplasamentului între Lunca Oltului (DN12) şi strada Arcuşului.

În apropiere de drumul national DN12, digul de pământ va fi deviat spre sud, pentru a evita construirea pe conducta de gaz existent.

Din punct de vedere constructiv digul va fi executat cu coronament de 1 metru, panta amonte va fi de 1:2 şi panta aval de 1:2, înălţimea maximă a digului va fi de cel puţin 1,30 m.

Lungimea proiectată a digului de pământ va fi de aproximativ 390 m.

Digurile se vor executa prin straturi elementare suprapuse, pe întreaga lăţime a platformei şi în principiu pe întreaga lungime a acestora. Materialul de umplutură va fi împrăştiat şi nivelat pe întreaga lăţime a amprizei, în grosime de 40-50 cm pentru pământuri necoezive şi 25-30 cm pentru pământuiri coezive. Profilul transversal al fiecărui strat elementar va trebui să prezinte pante suficient de mari pentru a asigura scurgerea rapidă a apelor meteorice. Circulaţia cilindrilor compactori va fi dirijată paralel cu axul digului, fiecare trecere suprapunându-se pe minim 15 cm peste cea precedentă.

Pe valul de pământ, se va amenaja o pistă pentru biciclişti şi alee pietonală.

Cu construirea digului de protecţie, nivelul apei, în cazul unui debit de 1% al pârâului Arcuş, va fi superior nivelului drumului national DN12 şi în acest caz vor fi inundate construcţiile situate în aval.

Pentru prevenirea acestui aspect, între digul de protecţie şi DN12 se va construi un bazin de retenţie din beton armat cu volumul de 3000 mc. Din bazin apele vor fi evacuate gravitaţional în râul Olt printr-o conductă cu diametrul Dn800 mm. Conducta de evacuare va subtraversa DN12 şi va ajunge la râul Olt pe marginea unui drum de legătură situat pe parte opusă a DN12 care ajunge lângă Olt. Digul râului Olt va fi traversat cu conducta Dn800 mm şi aici se va instala o stavilă pentru controlul scurgerii apelor. Gura de vărsare va fi amenajată printr-un blocaj de anrocamente şi amenajarea malului pe o lungime de 5 m în amonte şi aval de deversare cu piatră brută de 20 cm.

Energie termică

Se va asigura din reţeaua publică/din soluţii locale: cazan pe gaze naturale, pompă de căldură şi panouri fotovoltaice.

La complexul sportiv s-au prevăzut cazane pe gaze naturale sau biomasă, la clădirea universităţii, cantină şi cămin cu pompe de căldură aer-apă şi ventiloconvectoare tradiţionale, prin conducte îngropate în pardoseală sau tavan şi reţea cu distribuitoare-colectoare cu ventiloconvectoare/radiatoare automatizate pe zone.

Răcire cu pompe de căldură aer-apă şi ventiloconvectoare tradiţionale, prin conducte îngropate în pardoseală sau tavan şi reţea cu distribuitoare-colectoare cu ventiloconvectoare/radiatoare automatizate pe zone.

Ventilaţii: la complexul sportiv, clădirea universităţii, cantină şi cămin va fi realizată ventilare organizată prin centre de tratare aer cu recuperator de căldură.

Energie Electrică

Pe amplasament momentan nu există racord la reţeaua de energie electrică din zonă. Alimentarea cu energie electrică (trifazat şi monofazat) se face prin racord cu o putere instalată de 0,4 kV.

Instalaţii electrice 220 V/380 V: după caz, cu putere instalată de 966,75 kW şi putere simultan absorbită de 673,42 kW. Se va realiza o contorizare separată pentru sălile de sport închiriabile, spaţiul închiriabil a cantinei, spaţiile de învăţământ şi camerele căminului studenţesc

Reţeaua de gaze naturale

Se va realiza racordarea la reţeaua de furnizare gaz natural pentru alimentare cu gaze naturale CT piscină, cuptoare atelierul de bronz şi bucătăria cantinei. Necesarul de gaze naturale fiind în total de 42 mc/h.

Lucrări necesare organizării de şantier

Organizarea de şantier se va amenaja în limita terenului deţinut de titular; se vor delimita zonele de lucru prin indicatoare vizibile. Lucrările de organizare de şantier vor fi axate pe rezolvarea accesibilităţii şi racordarea utilităţilor (reţeaua de alimentare cu apă, racordarea la reţeaua de energie electrică), respectiv asigurarea pazei, preluării în siguranţă a materialelor de construcţie.

În acest sens se vor monta containere pentru: paza, birouri, vestiare, depozite unelte. Se va amenaja un cântar tip pod, staţie de carburanţi mobil cu cuvă de retenţie. De asemenea se vor monta toalete mobile şi pubele pentru deşeuri menajere. De asemenea se vor monta temporar stâlpi pentru iluminarea zonelor sensibile.

Organizarea de şantier nu va avea impact asupra factorilor de mediu astfel nefiind necesare dotări şi măsuri pentru controlul emisiilor de poluanţi în mediu.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate Campusul universitar se va integra în dezvoltarea urbanistică a zonei, completând dezvoltările inițiate de mun. Sf. Gheorghe, amplasamentul acestuia fiind situat vis-a vis de Sala sporturilor ”Sepsi Arena” și baza sportivă ”Sepsi OSK”.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate pentru realizarea campusului universitar vor fi materiale inerte: agregatele minerale (balast, nisip, piatră spartă, piatră brută), pământ și apă. Solul excavat la realizarea lucrărilor de amenajare şi fundaţii va fi folosit la realizarea digului de protecție.

perimetral de protecţie la inundaţii

În faza de funcționare se va utiliza: apă, energie electrică.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile tehnologice rezultate din etapa de construire şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile (20 03 01); deșeuri din construcții și demolări (grupa 17 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09), deșeuri de ambalaje (din cadrul grupei 15 01).

Deșeurile rezultate în perioada de funcționare: deșeuri menajere (20 03 01), deșeuri de ambalaje ( grupa 15 01, 15 02), uleiuri uzate (din grupa 13 02, 13 05), deșeuri de la întreținerea și reapararea autovehiculelor ( grupa 16 01).

Categoriile de deşeuri provenite de la lucrările şi/sau serviciile efectuate de părţi contractante în realizarea proiectului se vor depozita selectiv în pubelele şi locuri special amenajate pe categorii distincte din grija părţii contractante, în limita spaţiului pus la dispoziţie în cadrul organizării de şantier. În cazul estimării generării unor cantităţi semnificative de deşeuri, partea contractantă va anunţa în timp util reprezentantul beneficiarului, pentru a identifica locul de stocare temporară a acestora.

Toate tipurile de deșeuri atât cele rezultate în faza de construcție cât și cele rezultate în perioada de funcționare vor fi colectate și stocate temporar în recipiente corespunzătoare, astfel încât să pot fi preluate și transportate de operatori autorizați în vederea valorificării/eliminării.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

- surse de poluare în perioada de funcționare:

Emisiile de la surse fixe vor fi generate de cuptoarele de la atelierul de sculptură şi gazele de la centrala termică a bazinului de înot. Exhaustorul de la bucătăria cantinei va fi dotat separator de particule.

Emisiile de la surse fixe vor fi evacuate prin coşuri având următoarele caracteristici:

  • Coş evacuare gaze arse din atelierul de sculptură: DN 250, înălţime: 10m
  • Coş de evacuare gaze arse centrală termică: DN 350, înălţime: 12m
  • Exhaustoare diverse laboratoare şi atelier: surse punctiforme necentralizate.

Centralele termice pe gaz metan vor avea o putere maximă estimată de 130-300 kW şi se vor verifica ISCIR.

După realizarea proiectului nu vor exista surse de poluare fonică altele decât cele existente în zona.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Implementarea proiectului nu prezintă riscuri pentru sănătatea populației.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 17/27.01.2022 terenurile se află în intravilanul loc. Arcuș, conform PUZ aprobat și sunt în proprietatea solicitantei (Fundația Sapientia), respectiv în proprietatea Municipiului Sfântu Gheorghe. Categoria de folosință actuală a terenurilor este arabil, destinația conform PUZ și RLU aferent fiind zonă învățământ, sport și spații verzi. indici urbanistici: POT maxim 60%, CUT maxim 3.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – amplasamentul proiectului se află în în banda de inundabilitate la asigurarea de 1% a pârâului Arcuș, fapt pentru care în faza PUZ s-a emis Aviz amplasament de către ABA Olt.

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – – amplasamentul proiectului se află în în banda de inundabilitate la asigurarea de 1% a pârâului Arcuș.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul.

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: Campusul se va amplasa în zona deja antropizată și de extindere urbană a mun. Sf. Gheorghe, vis-a-vis de noua bază sportivă multifuncțională.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Amplasamentul se află însă în situl arheologic „Aşezare hallstattiană de la Sântu Gheorghe – Arcuş” cu codul 63401.22. Descărcarea amplasamentului de sarcina arheologică s-a realizat în anii 2019-2020, conform Certificatelor de descărcare de sarcină arheologice nr. 1/2019, 1/2020, 2/2020 emis de Direcţia Judeţeană pentru Cultură Covasna.

Totodată Direcția Județeană pentru Cultură Covasna a transmis punctul de vedere nr. 1262/04.08.2022 (înreg. APM Covasna nr. 5541/05.08.2022), prin care se solicită titularului de proiect punerea la dispoziția DJC extrase de carte funciară valabile, solicitarea unui punct de vedere din partea instituției muzeale – Muzeul Carpaților Răsăriteni, executantul cercetărilor arheologice preventive efectuate în perioada 2019-2020 (în baza Certificatelor de descărare de sarcină arheologică nr. 1/2019, 1/2020, 2/2020 emise de DJC Covasna), pe baza căruia DJC Covasna va emite punctul de vedere cu privire la realizarea proiectului.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Prin proiect se propune realizarea unor construcţii pe suprafeţe utilizate în prezent ca teren agricol. Reglementarea schimbării destinaţiei s-a desfăşurat prin aprobarea

Planul urbanistic zonal aferent amplasamentului.

Solul excavat la realizarea fundaţiilor se va utiliza la realizarea digului perimetral şi amenajarea suprafeţelor verzi.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție. În perioada de funcționare: emisii în aer de la atelierul de scupltură, de la centralele termice;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: Proiectul va avea impact asupra peisajului şi a mediului vizual prin construcțiile care se vor realiza, însă nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Atât în faza de execuție a lucrărilor, cât și în faza de funcționare prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: Campusul, împreună cu baza sportivă multifuncțională vor forma poarta de intrare din partea nordică a municipiului Sf. Gheorghe;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor. Impactul schimbării destinaţiei a fost diminuat prin realizarea unor suprafeţe didactice de exploatare agricolă şi pomicolă, respectiv menținerea unor zone verzi cu o spurafaţa considerabilă (67460 mp din totalul de 95853 mp).

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- în faza PUZ s-a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 37 din 02.09.2021 pentru Elaborare PUZ Zonă învățământ, sport, spații verzi;

- având în vedere că zona pe care se află amplasamentul este inundabilă la debitul de 1%a pr. Arcuș, conform hărților de risc și hazard la inundații, pentru proiect s-a eliberat Aviz de amplasament nr.01/03.08.2022 din partea ABA Olt;

- în scopul asigurării condițiilor de amplasare a viitoarei investiții, și anume scoaterea terenului de sub efectul de inundabilitate, se va construi dig de pământ în partea nordică a amplasamentului între str. Lunca Oltului și str. Arcușului. În apropiere de drumul național (DN12), digul de pământ va fi deviat spre sud, pentru a evita construirea pe conducta de gaz existentă.

- conform punctului de vedere nr. 4742/SL/05.08.2022 din partea SGA Covasna și în urma PV al ședinței CAT nr. 22/23.02.2022 este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu alin (4) art. 4, cap II din OG 43/2000 republicată;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. La finalul lucrărilor de reabilitare a drumului, vehiculele și utilajele folosite vor fi îndepărtate de pe amplasament
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  14. Se va depune documentația pentru analiză și avizare la Direcția de Sănătate Publică Covasna;
  15. Titularul investiției are obligația solicitării și obținerii Avizului de gospodărire a apelor din partea SGA Covasna;
  16. Conform punctului de vedere nr. 1262/CJ CV/05.08.2022 (APM Covasna nr. 5532/05.08.2022) din partea GNM Covasna:
    1. gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 4 și Art. 15, alin. 1 din din Legea 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  17. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 17/27.01.2022 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  18. Titularul investiției va respecta condițiile impuse prin Avizul de amplasament nr. 01/03.08.2022 emis de ABA Olt.
  19. Titularul investiției va avea în vedere cele comunicate prin Adresa nr. 1262/04.08.2022 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna;
  20. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  21. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  22. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului/operatorul sistemelor de apă și canal are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu/autorizația de mediu revizuită, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

 

 

 

 

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena