Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 12.09.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de Î. F. BARTALIS BELA cu sediul în comuna Sânzieni, satul Sânzieni, nr. 670, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2397/31.03.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.08.2022 că proiectul ”Redeschiderea carierei de gresie din perimetrul de exploatare Sânzieni (Exploatare gresie ornamentală, lucrări de refacere a mediului)” propus a fi amplasat în comuna Sânzieni, CF 23929, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 2 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 04.04.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 05.08.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 12.09.2022, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Mesagerul de Covasna din data de ...2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 22/23.08.2022;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare, Planul și Proiectul Tehnic de refacere al mediului înregistrate la APM Covasna cu nr. 5455/03.08.2022;
  6. Dovada achitării tarifului de derulare a procedurii OP din 09.08.2022;
  7. Punctul de vedere SGA Covasna nr. 4950/16.08.2022, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5763/17.08.2022, conform căruia nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor;
  8. Punctul de vedere nr. 31/2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Perimetrul de exploatare se situează pe teritoriul administrativ al comunei Sânzieni, în extravilan, localizat la distanță de 1400 m spre sud-vest de satul Poian și 1000 m spre nord-est de satul Sânzieni pe un teren ce aparţine lui Bartalis Béla și Bartalis Ernest, teren cu drept de folosință de către I.F. Bartalis Bela, conform contracului de comodat nr. 1/30.06.2022. Terenul se localizează la o altitudine cuprinsă între cotele 758 – 790 m,  la cca. 250 m spre vest de Culmea Perkő.

Accesul în perimetrul de exploatare este asigurat prin drumul județean DN 11B Tg. Secuiesc – Cozmeni, pe DJ114 Sânzieni – Estelnic, respectiv pe un drum de exploatare, care permite accesul la microcariera veche, abandonată. În măsura avansării extracţiei se va amenaja legătura drumului de exploatare cu treptele de exploatare.

În raza perimetrului de exploatare apar la zi depozite paleonege, formate din gresii, care pot fi utilizate în diferite domenii ale industriei construcţiilor, inclusiv ca rocă ornamentală.

Utilul extras se va valorifica în stare prelucrată către diferiţi beneficiari din zonă. În urma exploatării utilului nu va rezulta material steril, volumul de rocă dislocat se valorifică în atelierul de prelucrare al intreprinderii.

Perimetrul de exploatare are o suprafaţă de 0,005 kmp şi este delimitat prin 6 puncte de contur, semnalizate prin bornele cu următoare coordonate în sistemul Stereo'70:

Pct.

X

Y

1

506 950

588 534

2

506 944

588 551

3

506 893

588 548

4

506 835

588 501

5

506 814

588 498

6

506 829

588 460

Întreprinderea Familiară Bartalis Béla din Sânzieni se ocupă cu prelucrarea manuală a  pietrei ornamentale. Exploatarea şi utilizarea gresiei este o activitate tradiţională în zonă, prelucrarea ei manuală prin cioplire pentru pietre funerare, monumente, părţi componente ale porţilor din zonă este o activitate care face parte din patrimoniul cultural al regiunii.

Zăcământul a fost pregătit în fazele precedente de exploatare, pe terenul pe care se va desfăşura activitatea de exploatare efectivă în perioada 2022 – 2023 având suprafaţa de cca.   500 mp mai sunt necesare lucrări de descopertare sau alte lucrări de pregătire pe o suprafață de cca. 300 mp.

Solul vegetal format deasupra zăcământului este un sol brun de pădure, de grosime mică și parțial îndepărtată în cursul exploatărilor din trecut. Volumul de sol dislocat de cca 80 mc se va depozita separat pe halda de sol, cu scopul de a fi refolosit la amenajarea terenului cu ocazia executării lucrărilor de refacere a mediului.

          Activitatea de exploatare se va efectua în baza permiselor de exploatare, obținute de la Agenția Națională pentru Resurse Minerale, conform Legii Minelor nr. 85/2003.

Cantitatea pentru care se cere Permisul de exploatare pe o perioadă de un an este de 2000 mc gresie ornamentală.

Extracţia substanţei minerale utile se va realiza în carieră, cu trepte de exploatare drepte, descendente, cu dislocarea substanţei minerale utile din front mecanic, fără puşcarea utilului. Elementele de piatră excavate se sparg și se despică manual în elemente mai mici.

La limita perimetrului delimitat se vor lăsa pilieri marginali de protecţie cu unghi de taluz  general maxim 70şi cu lăţimea bermelor de siguranţă de minim 3,0 m.

Cota inferioară de exploatare definită va fi la +758,00 m, fiind la o cotă superioară nivelului hidrostatic al apelor freatice. În perioada valabilității permisului de exploatare actual vatra carierei va fi la +774,00 m.

Pentru asigurarea scurgerii gravitationale ale apelor meteorice, dislocarea utilului şi secţionarea frontului de exploatare în trepte (+774,00 m, +780,00 m) se va realiza asigurând o contrapantă de 1o – 2o a platformei bermelor de exploatare. Pe latura vestică şi nordică a exploatării se va amenaja un şanț de gardă pentru dirijarea apelor superficiale.

 Fluxul tehnologic:

 

Scoatere teren din circuit agricol

 

 

 

Lucrări de deschidere

(acces)

 

 

Lucrări de pregătire

(descopertare)

 

 

 

Extracție și despicare

elemente de gresii calcarenitice

Reabilitare teren

(refacerea mediului)

Închidere exploatare

- Bilant de mediu -

 

 

 

 

 

Prelucrare și valorificare

elemente de gresii

 

 

 

 

 

 

            Afectarea  factorilor de mediu sunt minime datorită densităţii reduse a vegetaţiei din incintă, şi a suprafeţelor reduse dezgolite- desolificate afectate de  activitatea minieră.

            Lucrările de refacere preconizate vor asigura stabilitatea taluzelor marginale, a taluzelor treptei de exploatare, împiedicând astfel împreună cu lucrările de reconstrucţie ecologică, afectarea terenurilor din vecinătăţile carierei şi deci a deteriorării mediului înconjurător. Aceste lucrări au şi un caracter pronunţat de protecţie a mediului.

Stabilitatea suprafeţei terenurilor, a versanţilor şi taluzelor carierei sunt şi vor fi asigurate prin realizarea lucrărilor de exploatare conform proiectului.

Pentru păstrarea echilibrului maselor de roci ce constituie halda de sol va fi executat un sistem de drenare a apelor de suprafață. Drenajul se va realiza prin execuția de rigole, șanțuri și canale, ce se vor executa în bună parte în zonele stabile. Pentru prevenirea fenomenelor de eroziune, se va asigura ca panta canalelor să nu fie mai mare de 2o/oo.

În final, pe măsura opririi extragerii gresiei ornamentale se va trece la acoperirea suprafeţelor orizontale cu sol vegetal, precum şi însămânţarea  suprafeţei  cu seminţe de ierburi perene.

 După executarea lucrărilor de reconstrucţie este necesară o întreţinere permanentă şi de remediere a  unor eventuale degradări ale acestora. Gazonul realizat necesită o atenţie specială pe tot parcursul anilor, chiar şi după încheierea activităţii carierei, constând din întreţinerea şi udarea în funcţie de condiţiile atmosferice, precum şi  din măsuri de înlocuire şi completare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: proiectul prevede exploatarea a aprox. 2000 mc gresie ornamentală/an;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie şi de funcţionare se vor genera în special: deşeuri menajere, uleuri uzate, piese uzate de la personal și utilajele folosite în exploatare etc. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/ valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor folosite în exploatare și a mijloacelor de transport.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatării;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism: neproductiv;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - proiectul prevede exploatare de gresie ornamentală;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, cariera se află la o distanţă de cca. 1000 – 1400  m de zonele locuite;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform Punctul de vedere nr. 31/2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură se află parțial în Situl arheologic de la Sânzieni Perkő Cod RAN 64835.06.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport; perimetrul propus de exploatare are o suprafață de 0,005 kmp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de exploatare a turbei de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului:

- activitatea de exploatare efectivă este preconizată a fi realizată în perioada 2022 – 2023;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform punctului de vedere nr. 4950/16.08.2022, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5763/17.08.2022 emis de SGA Covasna, nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Conform Punctul de vedere nr. 31/2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură se află parțial în Situl arheologic de la Sânzieni Perkő Cod RAN 64835.06, ca urmare titularul proiectului are obligația de a depune la DJC Covasna documentație pentru analiză și avizare conform OUG  43/2000 republicată;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu alin (4) art. 4, cap II din OG 43/2000 republicată;
  4. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  5. Perimetrul de exploatare va fi delimitat prin borne fixe;
  6. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara perimetrului de extracție în locuri special amenajate și autorizate;
  7. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  8. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  9. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  10. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  12. Are obligația de de a întreține drumurile de acces utilizate și de a nu restricționa accesul către proprietățile învecinate (terenuri agricole) pe care le deservesc acestea;
  13. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  14. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii; respectarea Proiectului și Planului de refacere a mediului anexate documentației de obținere a acordului de mediu;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 49/09.02.2022 eliberat de Consiliul Județean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  17. Înainte de începerea lucrărilor de exploatare titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János