Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 17.11.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC ELECTROCONSTRUCȚIA EL-CO SRL pentru RACOS STEIN SRL cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Nicolae Bălcescu, nr. 17, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4061/02.06.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 19.10.2022 că proiectul Racordare la rețeaua electrică ”Exploatare pietriș și nisip, construire drum de acces și lucrări conexe Racoș Stein” propus a fi amplasat în orașul Baraolt, satul Micloșoara, extravilan, FN, CF 23378, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 14.06.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 16.06.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 17.11.2022, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 27/19.10.2022;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna în data de 03.10.2022;
  6. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Oltul Superior ROSCI0329 nr. 570/ST CV/17.10.2022 (înregistrat cu nr. 7088/18.10.2022), CJPNS în calitate de administrator al sitului Munții Bodoc-Baraolt ROSPA0082 nr. 1000/14.10.2022 (înregistrat cu nr. 7036/17.10.2022), SGA Covasna nr. 5938/SL/05.10.2022 (înregistrat cu nr. 6865/06.10.2022), Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 34/2022 (înregistrat cu nr. 6853/06.10.2022);
  7. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 7686/16.11.2022;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul lucrărilor se situează în partea nord-vestică a județului Covasna, în unitatea administrativ teritorială a orașul Baraolt, sat Micloșoara. Terenul propus pentru lucrările de executare a proiectului are o suprafață de 90.700 mp conform extrasul CF 23368. Categoria de folosință conform CF este arabil. Vecinatatile perimetrului sunt terenuri agricole cultivate. Accesul în zonă se realizeaza pe DJ 131 Măieruș-Baraolt-Odorheiu Secuiesc. Vecinătățile amplasamentului:

  •  

Terenuri agricole

  •  

Terenuri agricole

  •  

Canal de desecare, terenuri agricole

Est

Canal de desecare, terenuri agricole

 

Coordonatele geografice ale amplasamentului proiectului, sub formă de vector în format digital cu referinţă geografică, în sistem de proiecţie naţională Stereo 1970:

Nr.Crt.

X (long)

Y (Lat)

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
 

Proiectul prevede realizarea racordului la rețeaua electrică a amplasamentului cu o putere instalață Pi=295 kW și putere de calcul Pc=260 kW. Receptorii de energie electrică sunt de joasă tensiune, cu tensiunea de utilizare de 380/220V constând din instalații tehnologice de sortare, spălare a agregatelor, instalații electrice de utilizări generale și iluminat.

Proiectul include intercalarea în axa LEA 20kV existentă a unui stâlp special SC 15014 (Nr.327.1) și realizare priză de pământ, montare stâlp SC 15014 (327.2) la 10 m de primul stâlp pentru CAM, executare linie electrică subterană LES 20kV, realizare post transformare aerian PTA pe stâlp pe terenul utilizatorului. Suprafețele de teren ocupate de proiect sunt:

- 2x2 mp montare stâlp de racordare,

- 660 mp pentru montare LES pe 330 ml, cu ocupare provizorie la suprafață,

- 2x2 mp montare PTA pe stâlp.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: investiția vine în completarea proiectului deja reglementat ”Lucrări de exploatare pietrișuri și nisipuri, drum de acces și lucrări conexe în perimetrele Micloșoara Sud 1-3, Oraș Baraolt, județul Covasna”.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie se vor genera în special deşeuri de cabluri electrice, deșeuri menajere, deșeuri de amblaje hârtie/carton și material plastic etc. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/ valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuție: funcţionarea utilajelor și a mijloacelor de transport. În cazul unei eventuale defecţiuni sau scurgeri de combustibil sau ulei pe suprafețe agricole se va izola zona şi se vor lua măsuri ca aceasta să nu se extindă. Proiectul nu va avea impact negativ asupra calității apei. Prin utilizare, acesta nu va genera ape uzate. Nu se prevede evacuare de ape uzate în sol sau ape subterane ori supraterane. Solul excavat la realizarea lucrărilor de fundații va fi refolosit la amenajarea săpăturilor pentru LES.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în special în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatării;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – Amplasamentul propus se gaseste din punct de vedere al cadastrului apelor in terasa inferioara din malul drept al raului Olt (cod cadastral VII.01.000.00.00.0 );

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune cu siturile Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 34/2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna în zona amplasamentului proiectului nu sunt cunoscute situri arheologice sau monumente istorice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, suprafața afectată nesemnificativă (aprox. 670 mp), poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în special în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil. Lucrările de refacere a amplasamentului la finalizarea investiției constau în principal din eliberarea amplasamentului de orice deșeuri rezultate din realizarea proiectului.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: investiția vine în completarea proiectului deja reglementat ”Lucrări de exploatare pietrișuri și nisipuri, drum de acces și lucrări conexe în perimetrele Micloșoara Sud 1-3”;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în interiorul siturilor Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt.

- proiectul nu afectează negativ integritatea ariilor naturale protejate;

- folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil;

- prin proiect se propune realizarea unor construcții pe suprafețe foarte mici (2x4mp), pe suprafețe utilizate în prezent ca teren agricol, iar exploatarea acestuia nu va avea nici un impact, proiectul prin realizarea și utilizarea sa nu va avea impact asupra biodiversității, conservarea habitatelor naturale, a florei și a faunei sălbatice;

- concluziile memoriului de prezentare, care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la ariile naturale protejate;

- Avizul favorabil cu condiții nr. 22/ST CV/14.11.2022 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Natura 2000 Oltul Superior ROSCI0329;

- Avizul favorabil cu condiții nr. 37/15.11.2022 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont în calitate de administrator al sitului Natura 2000 Munții Bodoc-Baraolt ROSPA0082;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010).

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: - proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare. Conform punctului de vedere SGA Covasna nr. 5938/SL/05.10.2022 (nr. APM Covasna 6865/06.10.2022, proiectul nu necesită solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  3. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  4. Se vor respecta prevederile avizelor nr. 22/ST CV/14.11.2022 emis de ANANP Serviciul Teritorial Covasna și nr. 37/15.11.2022 emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont;
  5. Se vor respecta măsurile din Regulamentul și Planul de management al ariei naturale protejate ROSCI0329 Oltul Superior, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1964/2007;
  6. Se vor respecta prevederile Regulamentului și Planului de management al ariei naturale protejate ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016; Liniile de medie tensiune vor fi izolate pentru a nu cauza mortalități în rândul păsărilor (în special răpitoare de zi și berze) prin electrocutare.
  7. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  8. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  9. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  10. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  12. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  13. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii; respectarea Proiectului și Planului de refacere a mediului anexate documentației de obținere a acordului de mediu;
  14. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara perimetrului de extracție țn locuri special amenajate și autorizate;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 16/08.04.2022 eliberat de Primăria Orașului Baraolt, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului - APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  18. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János