Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 22.11.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ELCAB SRL cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Libertății, nr. 9, ap. 4, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7111/19.10.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 15.11.2022 că proiectul ”REALIZAREA SISTEMULUI DE ÎNCĂLZIRE PRIN POMPE DE CĂLDURĂ TIP APĂ-APĂ, SAT CHILIENI, MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, JUD. COVASNA” propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, sat Chilieni, DJ 103B, FN, CF 25946, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 20.10.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna din data de 26.10.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 15.11.2022, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Mesagerul de Covasna din data de ...2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 30/15.11.2022;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 7394/03.11.2022;
  6. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 7792/21.11.2022;
  7. Punctul de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 49/2022, conform căruia imobilul nu se află în zonă e protecție monunemt istoric;
  8. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prin prezentul proiect se propune realizarea unui sistem de încălzire prin pompe de căldură tip apă-apă, pentru locația în care firma intenționează sa își desfășoare activitatea, respectiv în Sfântu Gheorghe, sat Chilieni, DJ 103, FN, jud Covasna, pe un teren care aparține societății.  Soluția propusă se referă la realizarea unui sistem cu pompe de căldură/chiller cu sursa geotermică și cu varianta cu foraje de apă (buclă deschisă- puţuri de aspiraţie + puţuri de injecţie- şi chiller răcit cu aer). Suprafaţa totală a terenului (CF 25946) 6131mp, din care suprafața perimetrului afectat în cursul realizării celor patru foraje: 80 mp. Pompele de căldură tip apă-apă instalate vor avea puteri de 13 kW și 17 kW.

 

 

Pentru realizarea sistemului de productie si distributie a energiei termice se vor executa două puţuri de aspiraţie (FH-1 și FH-3), care vor funcţiona împreună cu 2 puţuri de injecţie active (FH-2 și FH-4). Forajele se vor executa hidraulic, cu diametru de forare 320 mm.  Cu toate că se prevede ca debitele de exploatare și de restituție satisfac volumele prevăzute în tehnologia propusă, pentru siguranța sistemului se prevede executarea a câte două puțuri de aspirație și două de absorbție. În acest sens, câte unul dintre foraje executate vor fi de rezervă, vor funcționa la nevoie. Puțurile de aspirație se tubează cu burlane și filtre de Dn 140 mm, iar cele de absorbție de Dn 160 mm. Fiecare puţ de aspiraţie va avea o adâncime de 50 m și va avea un debit minim de 2,22 l/s. Debitele estimate ale celor 2 puțuri de aspirație / puţ de Q = 8 m3/h. Puţurile de injecţie (2 foraje), care vor avea rol de restituţie a apei utilizate în acviferul freatic, vor avea un debit injectat/puţ Q= 10,8 m3/h. Adâncimile finale ale forajelor vor fi de 50,00 m.

În cazul forajelor de aspirație (FH-1 și FH-3), coloanele de exploatare se vor echipa cu coloane de exploatare din PVC rigid, Dn 140 mm, prevăzute cu filtre PVC Dn 140 mm. Coloanele de exploatare şi filtrele vor fi îmbinate prin înfiletare şi vor fi prevăzute cu centrori.

În cazul celor două puţuri de injecţie active (FH-2 și FH-4), coloanele de exploatare se vor echipa cu coloane de exploatare PVC rigid, Dn 160 mm, prevăzute cu filtre PVC Dn 160 mm.

Poziţia filtrelor se va definitiva după interpretarea măsurătorilor geofizice de sondă, coroborat cu datele probelor de sită.

În spatele coloanei de exploatare (în spaţiul inelar dintre coloana filtrantă şi gaura forată), se vor realiza coroane filtrante, prin introducerea pietrişului filtrant. Pentru evitarea înfiltrării de la suprafaţă, coloanele (spaţiile inelare) vor fi izolate în spatele coloanelor de exploatare prin dopuri de argilă. Alte lucrări necesare:

  • Realizarea retelelor de agent primar din conducte de otel preizolate;
  • Echiparea sistemului cu pompe de caldură, schimbator de caldura in plăci tip Danfoss, compresor și puffer reflex cu izolație de 500 l;
  • Alimentarea cu energie electrica a sistemului;
  • Toate retelele vor fi pozate la adancimea de 1,2 m iar in dreptul obiectivelor vor fi realizate camine termice de vane.

Modul de funcționare al unei pompe de caldura apa-apa cu circuit deschis:

- Captarea energiei: Conductele de colectare a apei extrag apa din put (12– 14 grade Celsius) din panza freatica si o transporta catre pompa de caldura prin intermediul unui schimbator de caldura in placi;

- Transformarea energiei: Pompa de caldura transforma energia respectiva prin intermediul compresorului. Odata ajuns in acest compresor, refrigerantul (R407c) se incinge foarte tare, suficient pentru a încălzi agentul termic din sistemul de incalzire. Apa racita este eliminata in cel de-al doilea put;

- Transmiterea caldurii: odata incalzit, agentul termic este stocat intr-un puffer de 500 l si printr-un distribuitor colector ajunge in sistemul de incalzire al cladirii si este transmis prin conducte catre incalzirea prin pardoseala, unde se efectueaza transferul de caldura. Toate aceste etape se repeta ciclic, astfel incat temperatura din cladire sa asigure confortul utilizatorilor. 

 Sistemul este reversibil (iarna extrage și vara introduce căldură în strat), astfel se păstrează echilibrul termic  pe intervalul unui an cât și pe termen lung (intreaga perioada de functionare a sistemului). Apa va circula (de la aspiraţie și până la injectare înapoi în stratul poros-permeabil freatic) în sistem închis, prin ţevi de plastic (polietilena de înaltă densitate) și apoi prin pompa de căldură printr-o componentă din inox, astfel încât nu își va schimba proprietățile fizico-chimice.

Lista echipamente  necesare realizării proiectului:

Nr. crt

Tip echipament

Nr buc

1

Pompă de căldură tip Vitocal 200G

2

2

Schimbător de căldură în plăci intermediar tip Danfoss

1

3

Statie de dedurizare a apei Aquahome cu sistem de filtrare

1

4

Distribuitor collector cu 3 circuite

1

5

Puffer reflex cu izolație 500 l

1

6

Boiler electric 150 l

1

7

Vas expansiune sanitar 12 l Reflex

1

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Pentru funcționarea sistemului geotermal se va asigura apă din stratul freatic;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (fluid de foraj rezidual, deşeuri materiale de construcţii, deşeuri metalice, deşeuri de material plastic, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. În timpul funcţionării vor fi generate îndeosebi deşeuri menajere şi deşeuri de la echipamente electrice şi electronice DEEE (cod 16 02 14) – deşeuri rezultate ocazional din lucrări de întreţinere/service. Deşeurile menajere vor fi preluate de către o firmă autorizată de prestări servicii de salubrizare, iar deşeurile electronice de către firma care asigură aceste lucrări de întreţinere;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

La suprafata, fluidul de foraj este curatat cu ajutorul sitelor vibratoare si al separatoarelor de tip hidrociclon, detritusul fiind depozitat intr-o haba metalica cu capacitatea de 40 mc, iar fluidul de foraj curat este reintegrat in fluxul tehnologic de foraj. Se realizeaza un circuit inchis al apei tehnologice. Surplusul de fluid de foraj se depoziteaza in habe metalice urmând să fiea reutilizat la alte foraje.

Nu vor fi surse de poluare a aerului în timpul funcționării pompelor. Freonul utilizat de tip R407c este ecologic, cu potențial "0" de afectare a stratului de ozon, conform fisei tehnice a produsului.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a terenului este zonă de servicii.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, zonă industrială.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform Punctului de vedere nr. 49/2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, amplasamentul nu se află în zonă de protecție a vreunui monument sau sit arheologic.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact nesemnificativ, suprafața ocupată de lucrare 80 mp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale a stratului freatic;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: termenul de dare in folosință se preconizează a fi semestrul 1 al anului 2023. Durata normata de exploatare pentru constructiile de acest tip este de aprox. 15 de ani;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; c

- titularul proiectului a solicitat și a obținut Avizul de gospodărire a apelor nr. 69/17.11.2022 de la SGA Covasna;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Sistemul de circulație a fluidului de foraj va fi în circuit închis, pentru a evita contaminarea pânzei freatice; pe amplasament substanțele chimice vor fi depozite în recipienți etanși, închiși;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu alin (4) art. 4, cap II din OG 43/2000 republicată;
  4. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite; nu se va face alimentarea cu motorină a utilajelor pe amplasament.
  5. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Se vor institui perimetre de protecţie sanitară în jurul forajelor.
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  10. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 356/07.10.2022 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  14. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului  la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János