Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 25.11.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de DIRECŢIA SILVICĂ COVASNA cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Kós Károly, nr. 5/A, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5999/30.08.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnic în cadrul şedinţei din data de 24.11.2022, că proiectul ”Construire drum forestier Pârâul Valea Stânii” propus a fi amplasat în UAT Comandău, OS Comandău,  județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe de pagina proprie de internet în data de 05.09.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 17.10.2022; anunţUL APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat pe pagina proprie de internet în data de 24.11.2022, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare afișat la sediu publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 31/24.11.2022;
  4. Punctul de vedere al Comp. Biodiversitate din data de 06.09.2022, conform căruia proiectul nu este situat în arie naturală protejată;
  5. Punctul de vedere favorabil emis de Garda Forestieră Brașov nr. 2449//21.11.2022;
  6. Dovada achitării tarifului, OP 500 lei din 30.08.2022;
  7. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 7579/10.11.2022;
  8. Avizul de gospodărire a apelor nr. 10/17.02.2020, emis de către ABA Buzău-Ialomița;
  9. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020 privind aprobarea ghidului general aplicabil etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, a ghidului pentru evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră şi a altor ghiduri specifice pentru diferite domenii şi categorii de proiecte;
  10. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Pentru asigurarea circulației pentru transportul masei lemnoase provenite din pădurile proprietate publică a statului, administrate de RNP ROMSILVA prin OS COMANDAU, și a posibilității menținerii prescripțiilor amenajamentului silvic este necesară realizarea acestui proiect. Volumul total de masă lemnoasă deservit este de 29971 mc, din care peste 80 ani (preexploatabil și exploatabil) 9553mc, doar în suprafețe RNP. Cota anuală fond forestier de stat 1347 mc.

Drumul propus cu lungimea de 1.650m va face parte din rețeaua de drumuri tehnologice, drumuri forestiere, va fi un drum forestier secundar care asigură acces într-un bazinet în care nu există altă cale, și are legătură cu DF executat Bâsca Mare și Ghiurca. Drumul forestier se află în întregime în proprietatea publică a statului, în administrarea Ocolului Silvic Comandău va avea o lungime de 1,6 km și o suprafață de 2,00 ha, din care lucrări permanente 0,96 ha. Indicativul drumului FN 006.

Drumul forestier Pârâul Valea Stânii se afla la aproximativ 10 km sud de comuna Comandau, și se desprinde din DF Ghiurca FE027, care la rândul lui se desprinde din DF Bâsca Mare FE002, în direcția nord, pe malul aproximativ al pârâului Îngust, pârâu necadastrat.  Coordonatele în sistem Stereo 70 ale axului propus:

Început – X: 468281.821, Y: 603178.061

Sfârșit – X: 469194.869, Y: 603388.559

DAF Pârâul Valea Stânii se încadrează în următoarele clasificări:

- după relief: drum forestier de munte

- după importanță și funcționalitate – drum forestier de categoria III - secundar.

- după substratul litologic şi de structura orografică – zona I –Carpații Orientali.

- după amplasare pe teren: drum forestier de vale și drum forestier de coastă

Categoria de importanţă stabilită a construcţiei efectuată conform prevederilor Ordinului MLPTL nr. 31/N din 02.10.1995 este D – REDUSA.

Pentru asigurarea trecerii vehiculelor care circulă în sensuri opuse se realizează platforme de încrucișare, care au lăţimea de 2,70 m şi lungimea de 20 m proiectate în limitele vizibilităţii fiind amplasate  de  preferinţă  lateral, în  sensul  de  urcare,  iar  în  cazul  unor condiţii  dificile  de  teren,  în sensul de coborâre.  Racordarea  platformei  cu  partea carosabilă se realizează pe lungimi de 10 m la intrare şi 10 m la ieşire. Platformele de încrucișare vor fi amenajate pe următoarele poziții:

  •   Km 0+150 – pe partea dreaptă
  •           Km 0+375 – pe partea dreaptă
  •           Km 0+535 – pe partea dreaptă
  •           Km 0+735 – pe partea dreaptă
  •           Km 0+940 – pe partea dreaptă
  •           Km 1+100 – pe partea dreaptă
  •           Km 1+185 – pe partea stângă
  •           Km 1+365 – pe partea dreaptă
  •           Km 1+480 – pe partea dreaptă

În punctul final al drumului forestier s-a proiectat o platformă de întoarcere cu dimensiunile 16.00x30.00m.

Se propune conform Normativelor în vigoare, următorul profil tranversal: lăţimea părţii carosabile 2,75m + supralărgiri cu bombament de descărcare in două ape; acostamente 2 x 0,375m.

Se propune folosirea următoarei structuri rutiere tip, conform PD 003-11: balast așternut în două straturi 20 cm, geotextil având rolul de separare și filtrare patul drumului profilat și compactat. Acostamentele vor fi amenajate cu aceeași structură ca partea carosabilă. Se asigură astfel o capacitate portantă, omogen distribuită pe toată secțiunea profilului transversal. Autovehiculele care vor circula pe acest drum vor fi limitate la 7 tone/osie, limitat la presiunea de 0.6-0.7MPa la contactul dintre roata si drum. Între execuția infrastructurii și execuția suprastructurii se lasă o pauză tehnologică de un an, pentru ca terasamentele să se taseze, într-o primă fază, prin circulația de șantier și pe cale naturală. Gradul de compactare al terasamentelor, la nivelul patului căii va fi de 96-100%.

Scurgerea apelor meteorice se va asigura prin rigolele și șanțurile adiacente, care se vor descărca pe taluz și în pârâul Îngust – pârâu necadastrat. Șanțurile se vor realiza cu secțiune trapezoidală, cu o adâncime de 40-50 cm cu fundul sub nivelul patului drumului cu 10-20cm. Șanțurile se vor descărca pe taluze, sa când acest lucru nu este posibil sub corpul drumului, în podețe proiectate conform tabelului de mai jos. La pante peste 5%, șanțurile se vor consolida prin înierbare sau pereere cu bolovani de râu.

Situația podețelor proiectate este prezentată în tabelul de mai jos:

 

Nr. Crt.

Poz. km

Diametru Propus

Lungime propusa (m)

1

0+130

ø800

8

2

0+620

ø800

8

3

0+985

ø800

8

4

1+147

Dalat, l=2m, H=2m

8

5

1+523

Dalat, l=2m, H=2m

8

6

1+573

ø1000

8

7

1+601

ø1000

8

 

De-a lungul drumului forestier s-au prevăzut ziduri de sprijin de greutate din zidărie de piatră/beton pentru sprijinirea taluzurilor, crearea de gabarit, și consolidarea versanților.

Ziduri de sprijin

Inceput tr.

Sfarsit tr

Lungime

H

Parte

Tip

0+230

0+270

40

4

dreapta/rambleu

beton

0+720

0+820

100

2

dreapta/rambleu

beton

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: balast, piatră spartă, piatră brută.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare, utilizate în lucrările de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, generate de personalul angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în special în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului: fond forestier;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – bazinul Râului Bâsca Mare;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – amplasamentul propus se află într-o zonă montană, împădurită, de mare întindere;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform Punctului de vedere nr. 53/2022 al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7721/17.11.2022, nu este necesară obținerea avizului de specialitate din partea DJC Covasna;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor; drumul forestier propus are o lungime de 1.600 m;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în special în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

   

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000.

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

  • titularul proiectului a obținut Avizul de gospodărire a apelor nr 10/017.02.2020 emis de  Administrația Bazinală de APĂ Buzău – Ialomița;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiilor cursurilor de apă;
  5. Se interzice exploatarea de agregate minerale din albia minoră a cursurilor de apă, fără actele de reglementare prevăzute de legislația în domeniu;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului, în locuri neautorizate. Este interzisă depozitarea în albia cursurilor de apă a materialelor de construcții;
  7. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  8. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  10. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Sistemul de Gospodărire a Apelor Buzău, ABA Buzău - Ialomița, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiilor minore ale cursurilor de apă;
  15. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf degajat la compactarea terasamentelor și antrenat de mijloacele de transport;
  16. Se vor face, pe cât posibil lucrări de înierbare a zonelor afectate, pentru stoparea erodării solului;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  18. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                    Coordonator CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                         Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János