Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 29.11.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de VANCSA JENO ÎNTREPRINDERE INDIVIDUALĂ, cu sediul/domiciliul în comuna Ghidfalău, sat Angheluș, FN, județul Covasna, pentru proiectul ”Modernizarea exploatației agricole vancsa Jeno Întreprindere Individuală” propus a fi amplasat în comuna Ghidfalău, sat Angheluș, extravilan, CF nr. 23156, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 7548/19.11.2021 (completări înreg. cu nr. 7634/14.11.2022), în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică în data de 24.11.2022, că proiectul Modernizarea exploatației agricole Vancsa Jeno Întreprindere Individuală propus a fi amplasat în comuna Ghidfalău, sat Angheluș, extravilan, CF nr. 23156 Ghidfalău, nr. cad. 23156, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, art. 4 alin. (2), corelat cu anexa nr. 2, la pct. 1, lit. e);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 16.11.2022, anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 22.11.2021 privind solicitarea acordului de mediu - în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 74/22.11.2021;
  • Completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 7634/14.11.2022;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 7715/17.11.2022);
  • Proces verbal nr. 31/24.11.2022 (nr. înreg. 7847/24.11.2022) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010) conform căreia nu este necesară parcurgerea celorlalte etape ale evaluării adecvate întocmit Compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna conform căreia nu este necesară parcurgerea celorlalte etape ale evaluării adecvate; (nr. înreg. APM 7670/15.11.2022);
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 221/23.11.2021 (100 ron), OP nr. 420/17.11.2022 (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede modernizarea și dezvoltarea exploatației agricole zootehnice, prin achiziția de utilaje și echipamente agricole din fonduri europene la VANCSA JENO I.I. din comuna Ghidfalău, sat Angheluș, județul Covasna.

Proiectul va fi implementat în extravilanul satului Angheluș. Suprafața terenului este de 21682 mp (din care 15530 curți și construcții și 6152 pășune), indentificat cu CF nr. 23156 Ghidfalău, nr. cad. 23156.

Activitatea unității constă în creșterea de vaci de lapte combinată cu cultivarea plantelor din care majoritatea sunt folosite ca hrană pentru bovinele deținute. Ferma dispune de 331 de bovine și 277, 74 ha de teren agricol.

Situația existentă: conform extras CF nr. 23156 pe amplasament există o clădire administrativă cu S = 213 mp, șopron de 456 mp, 3 grajduri de 560 mp, 1115 mp și de 556 mp, cu o suprafață totală construită de 2900 mp.

Prin proiect nu sunt prevăzute lucrări de realizare construcții noi, nici modificări constructive la cele existente.

Situația propusă:

Prin proiect se dorește achiziționarea de utilaje și echipamente specifice activității: tractoare – 2 buc, remorcă tip Dolly cu două axe, mașină de erbicidat, tiran frontal cu PTO, lamă zăpadă, distribuitor de sare și nisip, sapă rotativă, distribuitor de îngrășăminte, combinație semănătoare, semănătoare prășitoare, disc scurt, combinator, tocător cu braț, tunel agricol (tabără de vară) – 2 buc, remorcă de împrăștiat gunoi, cositor cu discuri-frontal, cositoare cu dublu cuțit, încărcător frontal articulat cu braț telescopic, furcă palet, furcă siloz, împingător gunoi, furcă pentru baloți cu țepi și cadru de susținere, mătură cu cupă, cositoare, perie automată pentru vaci, unitate de stocare a laptelui colostral, dispozitiv de prelevat probe de lapte, distribuitor automatizat de hrană pentru viței, tanc răcire, sistem de muls robotizat, lamă siloz, rolă de tasare siloz, sistem panou fotovoltaic.

Instalațiile și echipamentele vor fi aplasate în spațiile destinate fiecărei faze ale procesului tehnologic (după caz).

Asigurarea utilităților:

- alimentarea cu apă: se realizează dintr-un puț forat existent pe amplasament, echipat cu electropompă submersibilă.

- canalizare: apele uzate menajere sunt colectate într-un bazin vidanjabil impermeabilizat; apele uzate tehnologice rezultate de la spălarea tancului de răcire sunt evacuate într-un bazin vidanjabil cu V = 250 mc.

- energia electrică: se va realiza de la un punct de transformare nou. Consumul estimat este de 500 kW/lună. O parte a energiei electrice necesară funcționării fermei se va asigura de la panoul fotovoltaic ce sa va achiziționa.

- agentul termic: centrală termică proprie pe combustibil solid, în construcție monobloc, având putere termică Q = 45 kW.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție – nu este cazul:

- în faza de funcționare: apa.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - deșeuri menajere, deșeuri rezultate în urma procesului tehnologic;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: nu este cazul;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare:
    • surse staționare nedirijate: emisiile de poluanți provenite din activitatea de creștere a bovinelor;
    • surse staționare dirijate: provenite de la centrala termică.
    • surse mobile: emisii de gaze de eșapament provenite de la circulația autovehiculelor atât în incintă cât și pe drumurile conexe.
    • surse de suprafață: emisiile de la bazinele de colectare a dejecțiilor: miros (generat de fermentația dejecțiilor).

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul. Ferma se află la o distanță de cca. 1,5 – 2 km față de cea mai apropiată casă de locuit.

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: zona studiată este amplasată în extravilanul comunei Ghidfalău, sat Angheluș, CF nr. 23156.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul; distanța față de afluent pârâul Angheluș este de aproximativ 550 m.

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – ferma zootehnică este situată în Sit Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: pe teritoriul satului Angheluș există 10 situri arheologice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma activității prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor şi prin managementul corespunzător al dejecţiilor;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilajele din dotare;

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de funcționare;

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind amplasat în situl Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;
  • Memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19 din 13 ianuarie 2010 pentru aprobarea ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;
  • Aviz favorabil nr. xxxxxxxx emis de emis de Consiliul Județean – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont, administrator al ariei naturale protejate, ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;
  • Lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19/2010) conform căreia nu este necesară parcurgerea celorlalte etape ale evaluării adecvate întocmit Compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna conform căreia nu este necesară parcurgerea celorlalte etape ale evaluării adecvate; (nr. înreg. APM 7670/15.11.2022)

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • În cadrul ședinței CAT al APM Covasna din data de 24.11.2022 s-a stabilit că pentru implementarea proiectului ”Modernizare exploatației agricole Vancsa Jeno Întreprindere Individuală” nu este necesară aviz de gospodărire a apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • Pentru activitatea desfășurată titularul are obligația de a solicita și obține Aviz de Gospodărire a Apelor;
  • Solicitare și obținere aviz din partea Consiliul Județean – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont, administrator al ariei naturale protejate, ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;
  • Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • Se vor respecta prevederile Regulamentului și Planului de management al ariei naturale protejate ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • ORDONANŢĂ nr. 24 din 24 august 2016 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de neutralizare a deşeurilor de origine animala;
  • O.M. nr. 242/2005 pentru aprobarea organizării Sistemului naţional de monitoring integrat al solului, de supraveghere, control şi decizii pentru reducerea aportului de poluanţi proveniţi din surse agricole şi de management al reziduurilor organice provenite din zootehnie în zone vulnerabile şi potenţial vulnerabile la poluare cu nitraţi;
  • HG nr. 964/2000 privind aprobarea Planului de acţiune pentru protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din surse agricole cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 333/2021 privind aprobarea Codului de bune practici agricole pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole, precum și a Programului de acțiune pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, titularul are obligația de a solicita și obține autorizație de mediu.

Solicitantul este obligat ca la finalizarea investiției să notifice APM Covasna și să solicite revizuirea autorizației de mediu.

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena

 

                                               

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela