Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  27.12.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA CATALINA PRIN PRIMAR TUSA LEVENTE, cu sediul com. Catalina, sat Catalina, str. Mărtineni, nr. 187/B, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7658/15.11.2022,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică prin solcitarea punctelor de vedere, că proiectul, „INFIINȚAREA SISTEMULUI DE CANALIZARE ÎN SATUL CATALINA, COMUNA CATALINA, JUDEȚUL COVASNA”, propus a fi amplasat în comuna Catalina, satul Catalina,  județul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 18.11.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 23.11.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 20.12.2022 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 8091/08.12.2022 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Punct de vedere Membrilor CAT; Punct de vedere nr. 633/ST CV/14.12.2022 emis de ANANP – Serviciul Teritorial Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8224/14.12.2022
  5. Proces verbal nr. 33 din data de 22.12.2022 încheiat în urma ședinței CAT ;
  6. Punct de vedere de la DSP Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8103/09.12.2022, privind necesitatea obținerii ASSP de la DSP Covasna; Punct de Vedere GNM-CG Comisariatul Județean Covasna, nr. 2227/CJ CV/15.12.2022 înregistrat la APM Covasna cu nr. 8246/15.12.2022;
  7. Memoriul intocmit conform Legii nr. 292/2018, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8045/07.12.2022;
  8. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Se propune infiintarea unui sistem de canalizare menajera, in sat Catalina, comuna Catalina, judetul Covasna, urmarindu-se imbunatatirea situatiei sociale, economice si o dinamica a dezvoltarii umane a populatiei.

Lucrarile de canalizare propuse in cadrul prezentului SF sunt urmatoarele:

  • infiintarea unui sistem de canalizare menajera cu conducte PVC SN4 Dn 250mm - L=9637 ml, Dn 200mm - L= 704 ml si Dn 160mm -  L=2946 ml;
  • 491 racorduri de canalizare din conducta PVC SN4 Dn 160mm de la reteaua de canalizare pana la limita de proprietate, unde se va monta cate un camin de inspectie din PE cu DN 400mm;
  • executarea a 7 statii de pompare ape uzate, fiecare va fi echipata cu cate 2 pompe (una activa si una de rezerva);
  • executarea unor conducte de refulare PEHD PE De 100 mm, De 90mm si De 110mm cu o lungime de 4415 m;
  • desfacerea si refacerea sistemului rutier existent afectat de construirea retelelor publice de canalizare si a accesorilor acestora;

Reteaua de canalizare menajera se va realiza in ampriza strazilor (domeniul public), cu respectarea tehnologiei de executie in functie de materialul folosit. Retelele proiectate se monteaza sub sistemul rutier, la cca. 1,5 ÷ 2,5 m, la distanta fata de limita incintelor imobilelor si la o adancime care sa se situeze sub adancimea de inghet de 1,1 m. 

La subtraversari de drum si parau, conducta de canalizare se va ingloba intr-un strat de nisip cu grosimea de cca. 10 cm, astfel incat patul de pozare sa asigure o repartizare uniforma a eforturilor.

     Se impune ca numai dupa receptionarea retelelor sa se treaca la modernizarea sistemelor rutiere aferente. Sapaturile vor fi executate cu pereti verticali, latimea sapaturii pentru conducta cu Dn200 si Dn250 fiind de minim 0,9 m respectiv 0.8, si de 0,6 m pentru Dn160, pozarea efectuandu-se in conformitate cu caietul de sarcini. Sapatura se va executa atat mecanizat cat si manual, in functie de conditiile din teren si de necesitati. Pamantul excedentar rezultat in urma sapaturii va fi transportat la un depozit ecologic de pamant stabilit de comun acord intre constructor si beneficiar. Conducta se va monta pe un pat de nisip de 15 cm grosime sub generatoarea inferioara a tubului, iar umplutura pana la 30 cm deasupra generatoarei superioare se va executa tot cu nisip bine compactat. In rest, umpluturile se fac cu materialul rezultat din sapatura, sortat si maruntit pentru a elimina bolovanii si bulgarii mari. Deasupra conductei, la 50 cm fata de generatoarea superioara a acesteia se prevede o banda de polietilena de culoare maro, cu rol de avertizare.

    Toate materialele vor avea certificate de calitate, aviz sanitar etc. si vor respecta dupa caz, standardele romanesti si internationale in vigoare. Dupa executia propriu-zisa a conductelor acestea se vor proba (conform precizarilor din caietul de sarcini).     

Elementele specifice caracteristice proiectului propus:

- profilul şi capacităţile de producţie;

Proiectul propus are ca obiectiv principal realizarea retelei de canalizare menajera gravitationala, a racordurilor fiecarei gospodarii, camine de vizitare si a statiilor de pompare si repompare si canalizarea sub presiune. Pentru colectarea si scurgerea gravitationala a apelor uzate menajere au fost prevazute colectoare de canalizare din PVC SN 4 Dn 200 si 250mm, avand lungimea totala de 10341 m.

- descrierea instalaţiei şi a fluxurilor tehnologice existente pe amplasament (după caz);

  • Sapatura
  • Pozare conducta
  • Sudura
  • Acoperire/tasare
  • Refacere la forma initiala a terenului

- racordarea la reţelele utilitare existente în zonă;

Reteaua de canalizare proiectata se va racorda la reteaua electrica din zona.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Resursele naturale folosite in cadrul lucrarilor sunt:

Mineralele: Nisip, pietriş pentru realizarea umpluturii, pozarea patului de fundare al conductelor; La subtraversari de drum si parau, conducta de canalizare se va ingloba intr-un strat de nisip cu grosimea de cca. 10 cm, astfel incat patul de pozare sa asigure o repartizare uniforma a eforturilor.

Solul: Pamantul excedentar rezultat in urma sapaturii va fi transportat la un depozit ecologic de pamant stabilit de comun acord intre constructor si beneficiar. Umpluturile se fac cu materialul rezultat din sapatura, sortat si maruntit pentru a elimina bolovanii si bulgarii mari. Deasupra conductei, la 50 cm fata de generatoarea superioara a acesteia se prevede o banda de polietilena de culoare maro, cu rol de avertizare.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile de pământ şi materiale excavate, piatra şi spărturi de piatră, beton, cărămizi, materiale ceramice sunt deşeuri provenite din realizarea lucrărilor proiectate. Deşeurile menajere rezultate la amplasament de la personalul de execuţie - hârtie, pungi, folii de plastic, butelii, resturi alimentare vor fi depozitate în containere la locurile de munca în continua mişcare Eliminarea lor se va efectua periodic prin grija executanţilor, la o rampa ecologică apropiată.

La execuţia lucrărilor, se vor respecta următoarele măsuri generale:

            - se interzice depozitarea necontrolata a sterilului si a vegetatiei ce rezulta in urma lucrărilor de terasamente, acestea vor fi depozitate in locurile stabilite de autoritatile locale;

            - se va realiza execuţia îngrijită, conform proiectelor, a reţelor de canalizare şi evacuare a apelor uzate pentru evitarea pierderilor accidentale pe sol şi a infiltrării în subsol şi poluării freaticului;

            - se va evita evacuarea de ape neepurate pe sol sau în apele de suprafaţă. Se vor respecta prevederile organizării de şantier cu privire la colectarea şi evacuarea apelor uzate;

            - luarea de măsuri pentru evitarea pierderilor de pământ şi materiale de construcţii pe carosabilul drumului de acces şi blocarea acestuia;

            - interzicerea depozitării de pământ excavat sau materiale de construcţii în afara amplasamentului obiectivului; pământul excavat se va folosi pentru reamenajare, restaurare terenuri;

            - se vor realiza puncte special amenajate în vederea colectării şi depozitării temporare a deşeurilor. Depozitarea temporară a deşeurilor se va face în europubele ecologice, amplasate în zone special amenajate.

Planul de gestionare a deşeurilor;

            Deşeurile rezultate din cadrul activităţilor desfăşurate vor fi evacuate controlat,  pentru a nu genera impact negativ asupra mediului înconjurător.

            Se interzice depozitarea deşeurilor în locuri neautorizate.

            Nu vor fi generate deşeuri periculoase.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul, Se va realiza izolarea construcţiilor subterane

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de Urbanism nr. 230 din 10.05.2022, eliberat de către Consiliul Județean Covasna lucrările vor fi executate atât în intravilanul cât și în extravilanul localității Catalina, aparținând domeniului public. Destinaţia actuală a terenului cu folosința este drum public, destinație ce se va menține și după efectuarea investiției. 

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: In proiect sunt alocate fonduri pentru refacerea terenului afectat de lucrările de montaj conductă. Conducta este montata pe un pat de nisip de 15 cm grosime sub generatoarea inferioara si acoperita cu nisip 15cm deasupra generatoarei superioara, restul de umplutura s-a realizat cu pamant rezultat din urma sapaturii amestecat cu balast, ultimul strat fiind din piatra sparta pentru refacerea drumului la starea initiala, respectiv macadam, se va turna beton si asfalt acolo unde se impune;

Umiditatea optimă de compactare se asigură prin stropire manuală în locuri înguste şi prin stropire mecanică în spaţii largi, pentru completarea gradului de umiditate necesar.

În cazul în care terenul traversat de conductă a fost spatiu verde, se vor împrăştia seminţe cu mâna, care ulterior se vor îngropa cu grebla de grădină şi tăvălugul de mână.

Se vor reface toate drumurile folosite pentru accesul la amplasament.

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: -nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul și extravilanul localității Catalina;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Nu este cazul

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: -impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

  

 II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, se suprapune parțial cu situl Natura 2000 ROSAC0374 (ROSCI0374) Râul Negru și situl Natura 2000 ROSPA0147 Valea Râului Negru;

- Adresa nr. 8091/08.12.2022 trimisă către ANANP – Serviciul Teritorial Covasna în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;

- Punct de vedere nr. 633/ST CV/14.12.2022 emis de ANANP – Serviciul Teritorial Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8224/14.12.2022;

 

 III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform Proces Verbal nr. 33 din  22.12.2022, încheiat în urma ședinței CAT, care a avut loc la sediul APM Covasna s-a comunicat că s-a depus documentația ptr. obținerea Avizului de Gospodărire a Apelor;

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 230/10.05.2022 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 33 din data de 22.12.2022 încheiat în urma ședinței CAT:
  • s-a depus documentația ptr. obținerea Avizului de Gospodărire a Apelor Covasna;
  • s-a emis Avizul favorabil ANANP;
  • este necesară obținerea ASSP de la DSP Covasna;

Garda Națională de Mediu - Comisariatul Județean Covasna precizează că la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin 4. și art. 15, alin, 1 din O.U.G. nr. 92/19 aug. 2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului, cf Punct de Vedere GNM-CG Comisariatul Județean Covasna, nr. 2227/CJ CV/15.12.2022 înregistrat la APM Covasna cu nr. 8246/15.12.2022;

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena