Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 11.01.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA MERENI PRIN VICEPRIMAR REKETES ISTVAN, cu sediul/domiciliul în comuna Mereni, sat Mereni, nr. 250, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 8172/13.12.2022, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultării desfășurate în cadrul CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 10.01.2023, că proiectul “Extindere canalizare menajeră în comuna Mereni, județul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Mereni, sat Lutoasa, intravilan și extravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 11, lit. c), corelat cu pct. 13, lit. a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 19.12.2022 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu; anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 15.12.2022 privind solicitarea acordului de mediu; în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 8293/16.12.2022);
  • Proces verbal nr. 1/10.01.2023 al ședintei CAT de la sediul APM Covasna (nr. înreg. 172/10.01.2023);
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 93/15.12.2022;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 741/16.12.2022 (500 ron);
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 95/06.01.2023)
  • Aviz de Gospodărire a Apelor nr. 73/22.12.2022 privind proiectul ”Extindere canalizare manajeră în comuna Mereni, județul Covasna” emis de SGA Covasna;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede realizarea canalizării centralizate în sistem separativ, cu reconstruirea stației de epurare în localitatea Mereni și extinderii rețelei de canalizare în satul Lutoasa, județul Covasna.

Lucrările propuse se vor amplasa dealungul traseului arterelor principale a localității Lutoasa, respectiv în extravilanul din partea sudică de DJ 114 până la stația de epurare existentă, pe terenuri aflate în administrația domeniului public al comunei Mereni. Stația de epurare este amplasată la 600 m de la drumul județean DJ114 și la cca. 300 m de la ultima casă de locuit din localitatea Mereni. Amplasamentul stației de epurare este o zonă îndiguită, fiind protejat de inundații.

Situația existentă:

În prezent comuna Mereni dispune de un sistem de alimentare cu apă și sistem de canalizare menajeră cu stație de epurare în localitatea Mereni.

Stația de epurare compactă modulară de tip AR-TFMIS Armita a fost proiectată pentru epurarea apelor uzate comunale pentru un număr de 1510 locuitori, cu posibilități de extindere ulterioară cu un debit mediu de 120 mc/zi.

Situația propusă:

Proiectul propus include reconstruirea și extinderea stației de epurare a apelor uzate menajere ale localității Mereni și extinderea rețelei de canalizare menajeră spre sat Lutoasa.

Înființarea și extinderea sistemului de canalizare menajeră centralizată în satul Lutoasa și Mereni va cuprinde următoarele obiecte:

  • Obiect 1: Rețeaua de canalizare menajeră
  • Obiect 2: Stații de pompare ape uzate
  • Obiect 3: Extinderea stației de epurare
  • Obiect 4: Traversări cursuri de apă
  • Obiect 5: Racorduri

Rețeaua de canalizare menajeră în satul Lutoasa:

Rețeaua de canalizare va fi executată în sistem separativ, din conductele de PVC KGM Dn 250 mm, cu o lungime totală de L = 9281 m. Dimensionarea canalelor s-a făcut la debitul calculat în secțiunea aval a tronsonului de dimensionat. Lungimea unui tronson nu va fi mai mare de 250 m. Pe traseul rețelei de colectare se vor executa cămine de vizitare, în scopul controlării și întreținerii stării acestora, respectiv curățirea canalelor și evacuarea depunerilor. Căminele de vizitare se amplasează în punctele caracteristice și anume:

  • În aliniamente, la distanțe de max. 60 m;
  • În punctele de schimbare a diametrelor;
  • În punctele de schimbare a pantelor;
  • În punctele de schimbare a direcției;
  • În punctele de descărcare în alte canale colectoare.

Pentru buna funcționare a rețelei și pentru ocolirea eventualelor obstacole întâlnite pe parcursul execuției se vor monta 25 buc cămine de inspecție cu diametru mai mic Dn 63 mm, Dn 400 mm și Dn 315 mm.

Stații de pompare:

Pe traseul conductei se vor executa 3 stații de pompare subterane, împreună cu conductele de refulare, care va prelua apele uzate din zonele joase și va transporta spre stația de epurare din aval de localitatea Mereni, cu următoarele caracteristici:

  • SP1 – Qp = 0,9 l/s și Hp = 12 mcA conductă de refulare cu lungimea de 110 m și De 110 mm;
  • SP2 – Qp = 0,9 l/s și Hp = 12 mcA conductă de refulare cu lungimea de 178 m și De 125 mm;
  • SP3 – Qp = 0,9 l/s și Hp = 12 mcA conductă de refulare cu lungimea de 236 m și De 125 mm;

Coordonate STEREO '70

X

Y

Z

SP1

595686.2151

611670.8305

611.70

SP2

595916.0092

511912.9675

608.46

SP3

595228.3300

510783.2700

609.71

 

Cuva stațiilor de pompare a fost dimensionată astfel încât timpul de pompare să fie astfel redus și consumul de energie electrică să nu fie mare. Electropompele vor fi fixate pe planșeul cuvei în care se colectează apele uzate prin intermediul unor ghidaje din inox care asigură montarea și demontarea rapidă a electropompelor. Electropompele vor refula într-un colector prin intermediul unor clapete de reținere cu bilă pentru ape uzate. În stațiile de pompare sunt prevăzute câte o priză de aerisire, pe planșeul stației de pompare pentru evacuarea aerului încărcat cu noxe rezultate în procesul de fermentare a apelor uzate menajere. Deasemenea stațiile de pompare vor avea acces la un ventilator mobil, cu introducere forțată a aerului, pentru cazurile în care este necesară intrarea persoanlui de exploatare și întreținere în interior. Stațiile de pompare vor funționa automatizat, vor fi prevăzute cu capace securizate la golul de acces și la cel pentru manevrarea pompelor.

Stația de epurare:

Stația de epurare a fost dimensionată în funcție de numărul de locuitori ai localităților cu o capacitate de max. 294 mc/zi, din care debitul apei uzate orar maxim pentru localitatea Lutoasa:

Quz or. max. = 5,12 mc/h, respectiv 2,25 l/sec.

Debite ape uzate generate total:

Quz zi max

Quz zi med

Quz or max

Quz max

mc/zi

l/s

mc/zi

l/s

mc/h

l/s

mii mc/an

294,9

3,40

244

2,82

22,41

6,22

107,6385

 

Apa uzată epurată (efluentul) va ajunge gravitațional în emisarul pârâului necadastrat, afluent de stânga al pr. Lutoasa.

Stației de epurare cuprinde:

  • treapta de epurare mecanică cuprinde: cămin grătar manual, stație pompare de intrare, deznisipator și separator de grăsimi, bazin de omogenizare și pompare a apelor uzate.
  • treapta biologică: epurarea biologică cu biomasă în suspensie, cu denitrificare frontală și recircularea biomasei din decantoarele secundare și stabilirarea aerobă a nămolului.
  • treapta de deshidratarea nămolului.

Alte obiecte tehnologice ale stației de epurare: cămin de evacuare ale apelor uzate epurate, pavilion tehnologic, stație de preparare soluții reactivi, stație de suflante, cămin de racordare la sistemul de alimentare cu apă, instalația electrică, gură de vărsare.

Traversări:

Subtraversările drumului se fac prin intermediul forajelor orizontale, fără săpătură deschisă și fără introducerea de restricții de circulație cu prevederea unor conducte metalice de protecție a conductei de transport a apei gravitațional.

Subtraversare curs de apă – 7 buc, L = 126 ml.

Supratraversare curs de apă – 2 buc, L = 25 ml.

Subtraversare drum de interes local – 6 buc, L = 62 ml.

Utilități:

  • la stațiile de pompare este necesar racord la instalația electrică existentă
  • la stația de epurare este necesar racord la instalația electrică și la rețeaua de alimentare cu apă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – zona studiată este amplasată în intravilanul și extravilanul comunei Mereni. La momentul actual, folosința actuală a terenului este: drum, teren arabil, fâneață.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - în perioada de funcționare: nămol rezultat în urma epurării apelor uzate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică rezultată de la stațiile de pompare; miros rezulta în urma procesului tehnologic (stația de epurare).

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): numai în caz de avarei la stația de epurare.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: regimul economic al terenului conform certificatului de urbanism nr. 595/27.10.2022 categoria de folosința actuală a imobilului este drum, teren arabil, fâneață.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – lucrările sunt amplasate în extravilanul și intravilanul comunei Mereni.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – conform avizului de gospodărire a apelor nr. 73/22.12.2022, zona studiată se află în Bazinul hidrografic Olt, cod cadastral VIII 1; curs de apă: pr. Lutoasa, afluent de stânga al .pr. Estelnic, cod cadastral VIII.-1.45.05.02; corp de apă subterană: ROOT02 Depresiunea Brașov.

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor. Terenurile afectate de lucrările de execuție se vor readuce la starea inițială, după finalizarea construcției.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

 

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna a emis Aviz de gospodărire a apelor nr. 73/22.12.2022 privind proiectul ”Extindere canalizare menajeră în comuna Mereni, județul Covasna”;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 595/27.10.2022 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • Titularul are obligația solicitării și obținerii unui punct de vedere sau aviz din partea Direcției de Sănătate Publică Covasna – document ce va fi transmis către APM Covasna;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei – înainte de realizarea lor;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita revizuirea autorizaţiei de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Ghican Oana Elena

 

                                              

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela