Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 13.01.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul/domiciliul în mun. Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 8085/08.12.2022, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 10.01.2023, că proiectul “Modernizare strada Mică” propus a fi amplasat în mun. Sf. Gheorghe, str. Mică, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, lit. e), corelat cu pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 22.12.2022 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 12.12.2022 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 92/12.12.2022;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 8203/13.12.2022): SGA Covasna nr. 7544/SL/20.12.2022 (nr. APM 8359/21.12.2022) – nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor; DJC Covasna nr. 57/2022, nr. înreg. 2144/19.12.2022 (nr. APM 8326/19.12.2022) – este necesară solicitarea și obținerea avizului  din partea DJC Cultură;
  • Proces verbal nr. 1/10.01.2023 (nr. înreg. 172/10.01.2023) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 10209/20.12.2022 (500 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede modernizarea străzii Mică, din mun. Sf. Gheorghe, județul Covasna.

Situația existentă:

Strada supusă analizei este în proprietatea publică a Mun. Sf. Gheorghe, iar în prezent se află într-o stare avansată de degradare impunându-se astfel lucrări de modernizare a acesteia.

Tronsonul de stradă care face parte din investiția curentă se va moderniza pe toată lungimea L = 210 m.

Din punct de vedere al stării tehnice, str. Mică se află într-o stare avansată de degradare având o stare tehnică ”rea” pe întreaga lungime, neasigurând condiții optime pentru circulația auto și pietonală, în condiții de siguranță și confort.

Strada prezintă o structură rutieră din dala de beton și dală de beton cu strat de uzură din asfalt. Lățimea părții carosabile existente variază fiind cuprinsă între 3,3 și 6,2 m.

În prezent strada nu prezintă elemente corespunzătoare de scurgere și evacuare a apei pluviale, aceasta stagnând pe partea carosabilă băltând.

Strada este prevăzută parțial cu semnalizare rutieră corespunzătoare (indicatoare rutiere) și total lispite de marcaje rutiere.

Situația propusă:

Lungimea totală a tronsoanelor de stradă proiectă este de 200 metri.

La proiectarea traseului în plan s-a urmărit respectarea prescripțiilor prevăzute în STAS 10144/1,3-90, traseul în plan urmărind traseul existent, cu realizarea corecțiilor care s-au impus prin adoptarea elementelor geometrice corespunzătoare, respectiv platforme proiectată a fost încadrată cât mai aproape de limitele amprizei actuale pentru a nu fi necesare exproprieri respectiv pentru a se asigura spațiu pentru realizarea trotuarelor pietonale.

Tinând seama de condițiile existente din teren, existența fronturilor de locuințe, au fost făcute corecții în plan și prin urmare, axa drumului/străzii a fost deplasată în stânga sau dreapta față de axa existentă, funcție de posibilitățile de prevedere a tuturor elementelor necesare.

Structura rutieră proiectată respectă prevederile Expertizei tehnice și a fost adoptată în conformitate cu prevederile PD177-2001, având următoarea alcătuire:

Parte carosabilă str. Mică:

  • 4 cm strat de uzură BA16 rul.50/70
  • 6 cm strat de legătură BAD22.4 leg. 50/70
  • Strat de bază din piatră spartă, 20 cm
  • Strat de fundație din balast, 25 cm
  • Strat de formă din balast, 10 cm.

Trotuare pietonale și accese la proprietăți

Pe ambele părți ale străzii au fost prevăzute trotuare pietonale  de 1,5 m lățime, pe partea dreaptă a fost prevăzută amenajarea de piste de biciclete (2 benzi de 1,00 m lățime fiecare) respectiv a fost prevăzută amenajarea acceselor la proprietăți în conformitate cu profilelel transversal tip, având următoarea structură rutieră:

  • BA8 rul. 50/70, 4 cm
  • Strat de bază din piatră spartă, 15 cm
  • Strat de fundație din balast, 15 cm.

Amenajarea intersecțiilor și racordurilor cu străzile laterale

La racordarea cu străzile intersectate linia roșie a fost proiectată la nivelul acestor străzi.

Racordarea bordurii părții carosabile la intersecția străzilor existente s-a realizat cu arce circulare având raze stabilite în funcție de condițiile existente din teren pentru a se asigura continuitatea scurgerii apelor.

Rețeaua de canalizare pluvială

Pe acest tronson de stradă nu există rețea de canalizare pluvială propunându-se astfel o nouă rețea de canalizare pluvială. Astfel, apele pluviale vor fi preluate de către canalizarea subterană nou proiectată, care are în componență canalul colector, căminele colectoare cu racorduri la gurile de scurgere.

Rețeaua de canalizare menajeră

Pe acest tronson nu există rețea de canalizare menajeră propunându-se astfel o rețea de canalizare menajeră. Astfel apele menajere vor fi preluate de catre canalizarea menajeră subterană nou proiectată, care are în componență canalul colector, căminele colectoare cu racorduri la căminele record. Aceasta se va racorda la rețeaua de canalizre existent din zonă.

Rețeaua de alimentare cu apă

Pe acest tronson de stradă există partial rețea de apă prounându-se astfel o extindere a rețelei de apă.

Rețea de iluminat public

Iluminatul public pe această stradă constă în amplasarea la maginea carosabilului (sau în apropiere, după caz) a unei rețele de iluminat compusă din rețea de alimentare LES, stâlpi metalici zincați prevăzuți cu corpuri de iluminat LED.

Rețea de canalizație edilitară

În cadrul modernizării străzii se propune proiectarea de canale subterane în vederea amplasării rețelelor edilitare, adică realizarea unei canalizații pentru rețele de iluminat public și rețele de telecomunicații/curenți slabi în vederea trecerii acestora din distribuție aeriană în distribuție subterană.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în mun. Sf. Gheorghe există proiecte aprobate și în curs de realizare.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - nu este cazul.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: zona studiată este amplasată în intravilanul mun. Sf. Gheorghe. La momentul actual, folosința actuală a terenului, conform cetificatului de urbanism este drum.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 57/2022 emis de DJC Covasna este necesară solicitarea avizului având în vedere că obiectivul investiției se situează în perimetrul unui sit arheologic și monument istoric (Cod RAN: 63401.04, Cod LMI: CV-I-s-A-13031).

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • conform punctului de vedere nr. 7544/SL/20.12.2022 (înreg. la APM Covasna cu nr. 8359/21.12.2022) nu este necesară solicitare și obținerea avizului de gospodărire a apelor, conform prevederilor Ord. nr. 828/04.07.2019 privind aprobarea Procedurii și a competențelor de emitere, modificare li retragere a avizului de gospodărire a apelor, inclusiv procedura de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă pentru investiția ”Modernizare strada Mică, mun. Sf. Gheorghe, jud. Covasna”;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 501/19.10.2021 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • conform punctului de vedere nr. 57/2022 emis de DJC Covasna este necesară solicitarea avizului având în vedere că obiectivul investiției se situează în perimetrul unui sit arheologic și monument istoric (Cod RAN: 63401.04, Cod LMI: CV-I-s-A-13031);
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena

 

                                               

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela